شناسهٔ خبر: 106853 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

علی اصغر زارعی:

شورای بورس مصادیق اعطای بورسیه را تعیین می کند/ مسائل علمی دانشگاه ها از نگاه سیاسی دور باشد

علی اصغر زارعی گفتگوی ویژه// پرونده بورسیه ها امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شد.

به گزارش «نماینده» "علی اصغر زارعی" نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس سوم شهریور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی پرونده بورسیه‌ها پرداخت.  

دکتر زارعی درباره بورسیه های غیر قانونی و ابلاغیه وزیر علوم در این خصوص افزود: من این ابلاغیه را ندیده ام و محتویات آن را از طریق رسانه ها مطلع شدم. 

وی گفت: ما در این باره چندین بار درخواست کرده ایم که وزیر یا معاونانش در جلسه کمیسیون شرکت کنند اما حضور پیدا نکردند و دلیل قانع کننده ای نیز اعلام نکردند.

زارعی ادامه داد : اما ما می دانیم دلیل ان چیست چون در جلسات قبلی که در کمیسیون اصل ۹۰ برگزار شد و وزیر علوم در آنجا اظهاراتی داشتند که اینها به طور مستند ، صورت جلسه و اعلام شد اما وزیر از این اظهارت خود استنکاف کردند . 

وی گفت: ما احساس می کنیم آقایان اجازه ندادند چارچوبی را که در کمیسیون آموزش دنبال کردیم ادامه پیدا کند و بلافاصله موضوع را رسانه ای و اسامی را منتشر کردند.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت : چون در ابتدا که بحث بورسیه ها مطرح شد ، عدد مطرح و گفته شد  سه هزار بورسیه است که علت اعلام این رقم نیز به دلیل همنوایی با رقم سه هزار میلیارد تومان فساد مالی بود در حالی که بورسیه ها حدود سه هزار و ۷۰۰ بورسیه بود.

زارعی با اشاره به اینکه در کمیسیون آموزش و تحقیقات ، کمیته‌ای مامور بررسی موضوع شد گفت : چند جلسه نیز در سازمان دانشجویان برگزار شد که دکتر صدیقی و برخی از همکاران، حتی معاون سابق سازمان در جلسه حضور یافتند که در بررسی ها به یک جمع بندی رسیدیم.

وی افزود : مدیر کل وقت سازمان بورس در تاریخ ۱تیر ۹۳  نامه ای نوشت و ایرادات را مطرح کرد که مصوبات شورای بورس را نیز مبنا قرار دادیم و موضوع را در جلسه بررسی کردیم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در سال ۸۹ از بین ۲۳۹ نفر دانشجوی تبدیلی ۵۷ نفر کسر معدل شده اند.

وی افزود : در سال ۹۰ جمعا ۴۸۷ نفر پذیرش شدند که با اعمال فرم اختصاصی تعداد ۶۵ نفر کسر معدل دارند.

زارعی گفت : در حالی که ما این موضوع را در جلسات دنبال می کردیم ناگهان مشاهده کردیم که در زمان طرح استیضاح فهرست و اسامی افراد در سایتها منتشر شد.

وی ادامه داد : همچنین در کنار آن فهرستی منتشر و اعلام شد که اینها فرزندان مسئولان هستند. 

زارعی گفت : درجلسه ای که گذاشتیم گفتیم پرونده فرزندان برخی مسئولان که درپایگاه های اینترنتی نام آنها آورده شده بود را بیاورند که چند مورد از این پرونده‌ها را آوردند اما در پیگیری ها به جز دریک پرونده که مربوط به فرزند یکی از مسئولان بود و سن او چند ماه بیشتر از سن مجازبود ، چیزی مشاهد نکردیم . 

وی ادامه داد : این در حالی است که درفهرستها  اسامی  به گونه ای عنوان شده بود که حیثت نظام را مخدوش می کرد.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه پس از استیضاح وزیر علوم، سرپرست این وزارتخانه کمیته ای را برای بررسی پرونده بورسیه ها تشکیل داد گفت: این کمیته تحت عنوان کمیته تطبیق مصادیق، موضوع را بررسی کرد و در جلساتی که ما به عنوان ناظر در آن شرکت داشتیم مشاهده کردیم که از  ۳۰۰ پرونده ای که این کمیته آنها را ملاحظه کرده است، ۱۵۰ نفر حتی براساس ملاک های این کمیته هیچ مشکلی ندارند.

وی ادامه داد : درباره  ۱۵۰ نفر دیگرهم ما معتقد بودیم که با  ۷۰ - ۸۰ دانشجو تبعیض آمیز برخورد می ‌شود.

وی با بیان اینکه به موازات این کار تعدادی از دانشجویان به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کردند گفت: بر این اساس کمیسیون اصل ۹۰ عملکرد مسئولان قبلی را مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود که تخلف صورت گرفته است یا خیر.

وی افزود: به وزیر علوم هم اعلام شدکه از نظر آنها عملکرد مسئولان قبلی منطبق با قانون است و شما پاسخ دهید . 

وی ادامه داد : در همین فاصله ارتباط وزارت علوم با کمیسیون آموزش مجلس قطع، اما دربررسی ها مشخص شد که مسئولان قبلی بورسیه ها را در چارچوب اختیارات قانونی خود اعطا کرده اند اگرچه ممکن است هم اکنون در این زمینه سلایق آنها پسندیده نشود.
زارعی گفت : در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ ، معاون پارلمانی وزیر علوم نیز به موضوع اذعان اما در آخر جلسه عنوان کرد که دیوان محاسبات مانع کار شده است.

وی اضافه کرد: اما دیوان محاسبات در پاسخ به آنها عنوان کرد که ما در مصادیق دخالت نمی‌کنیم و آنچه به ما مربوط است بحث هزینه کردهاست.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اینکه ابلاغیه وزیر علوم چند درصد از خواسته های شما را تامین کرد گفت : من فلسفه این کار را قبول ندارم برای اینکه کمیسیون اصل نود عملکرد مسئولان قبلی را مورد بررسی قرارداد و به وزیر علوم اعلام کرد که از نظر ما عملکرد انها منطبق با قانون بود .

قانونی بودن تصمیمات وزیر وقت علوم در بحث بورسیه ها محرز است

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: قانونی بودن تصمیمات وزیر وقت علوم و شورای عالی مرکزی بورس محرز است . 

زارعی درباره اینکه چه عواملی باعث بروز چنین تخلفاتی(پرونده بورسیه) شده است افزود: ما قانون الزام دانشجو را داریم که در آن شورای مرکزی بورس در نظر گرفته شده است تا در دو زمینه ضابطه گذاری وتعیین مصادیق اعطای بورس فعالیت کند.

وی گفت: مسائل علمی دانشگاه‌ها باید از نگاه های سیاسی به دور باشد.

نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود : در بررسی پرونده بورسیه ها وقتی تصمیمات کمیسیون آموزش و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به وزیر ابلاغ شد و وزیر این ابلاغیه را اجرا نکرد ، تصمیم گرفتیم که جلسه اجرایی دیگری برگزار و در آن با وزیر اتمام حجت کنیم.

وی ادامه داد : وزیر دو بار به این جلسه دعوت شد اما حضور پیدا نکرد.

زارعی گفت :  اینکه تصمیمات وزیر وقت و شورای عالی مرکزی بورس قانونی بوده، محرز است و اینکه مسئولان فعلی وزارت  علوم تخلف می کنند نیز محرز است و باید به قوه قضاییه معرفی شوند . 

وی افزود : اگر کمیسیون اصل نود مجلس به این نتیجه می رسید که مسئولان قبلی تخلف کرده اند باید پرونده آنها را به دادگاه می فرستاد اما این کمیسیون به این نتیجه رسیده است که آنها درست عمل کرده اند و دانشجویان باید برگردانده شوند اما انها را بر نگردانده اند . 

نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس گفت : بنابراین ابلاغیه وزیر علوم را از اساس قبول نداریم و مسلما مسئولان آینده نیز عملکرد این دولت را زیر سوال می برند . 

همچنین در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری دیشب محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه خبری امشب در پاسخ به این سؤال که چرا دانشجویان نمی‌توانند به قوه قضاییه شکایت کنند گفت : بنا به مصوبه ای که سال ۸۷ برای رسیدگی به برخی تخلفاتی به تصویب رسید،‌باید دانشجویان و اساتیدی که علیه شان حکم صادر شده است به کمیته مربوط در وزارت علوم بروند. 

وی افزود : متاسفانه اشکالی که در این جا وجود دارد این است که فرد شاکی دوباره باید برای احقاق حق خود، به سراغ کسی برود که خودش بر ضد او حکم صادر کرده است.

زاهدی گفت : پیشنهاد بنده این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مصوبه تجدید نظر کند تا افراد بورسیه شده برای احقاق حق خویش ، بتوانند به مرجعی خارج از وزارت علوم مراجعه کنند.

وی افزود : متاسفانه این پیشنهاد رای نیاورده است . 

همچنین در ادامه گفتگوی ویژه خبری دیشب مجتبی حسینی سخنگوی دانشجویان بورسیه با تاکید بر اینکه ابلاغیه وزارت علوم مشکلی را از دانشجویان بورسیه حل نمی‌کند گفت : ما همه اسناد و مدارک بورسیه ها را صادقانه به وزارت علوم دادیم و این وزارتخانه در نتیجه بررسی‌هایی که انجام داد تعدادی از دانشجویان را حائز دریافت بورس دانست.

وی افزود: در اینجا تصمیم گیرنده وزارت علوم بود و دانشجویان نقشی در این تصمیم نداشتند اما با تغییر دولت عنوان می‌شود که ۳ هزار بورسیه غیرقانونی وجود داشته که این ادعا، تهمت به ما بوده است.

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم در قوه قضائیه شکایتی ثبت کنیم افزود : به موجب مصوبه ۶۳۰ شورای انقلاب فرهنگی حق تظلم خواهی از ما گرفته شده است.

نظر شما