شناسهٔ خبر: 106737 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

وضعیت غول‌های قدرتمند صنعت نشر آمریکای جنوبی در سال گذشته

نمایشگاه کتاب43 کشورهای آمریکای جنوبی از جمله کشورهایی هستند که جایگاه خوبی در حوزه صنعت نشر در سال‌های اخیر پیدا کرده‌اند و سه کشور،‌ آرژانتین، برزیل و مکزیک در میان دیگر کشورهای این منطقه موفقیت بیشتری در حوزه کتاب و کتابخوانی داشته‌اند.

به گزارش «نماینده»، کشورهای آمریکای جنوبی از جمله کشورهایی هستند که جایگاه خوبی در حوزه صنعت نشر در سال‌های اخیر پیدا کرده‌اند و سه کشور، ‌آرژانتین، برزیل و مکزیک در میان دیگر کشورهای این منطقه موفقیت بیشتری در حوزه کتاب و کتابخوانی داشته‌اند.

آنچه در ادامه خواهید خواند گزارشی است از وضعیت صنعت نشر این سه کشور در سال گذشته:

آرژانتین در سال‌های اخیر به قدرتمندترین کشور در حوزه نشر آمریکای جنوبی تبدیل شده است و این بنگاه‌های اقتصادی توانسته‌اند به سودآوری برسند. اما در سال گذشته به دلیل بحران اقتصادی و وضع قوانین جدید واردات و صادرات، کسب و کار در حوزه نشر با بحران مواجه شده است. با وجود اینکه دولت آرژانتین سال گذشته ۹۰ میلیون جلد از ناشران کتاب خرید تا به بهبود کسب و کار این صنعت کمک کند اما بحران اقتصادی و انتخابات پیش رو ناشران این کشور را در وضعیت متزلزلی قرار داده است.

در این کشور دولت فدرال برای کمک به صنعت نشر ۲۵ درصد کتاب‌های منتشر شده را می‌خرد و بنابر گزارشی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، ‌درآمد حاصل از فروش کتاب در آرژانتین ۵.۴ بیلیون پزو معادل ۶۶۶ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشته است. البته کارشناسان این رشد ۳۵ درصدی را متناسب با تورم این کشور و افزایش قیمت کتاب می‌دانند و این روند در سال آتی نیز حفظ شده است.

همچنین در سال گذشته ۲۸ هزار ISBN یا همان شابک در آرژانتین ثبت شده که ۱۲ هزار عنوان از این تعداد توسط ۲۳۵ ناشر فعال این کشور منتشر شده است و ۱۶ هزار عنوان باقی مانده توسط موسسات دولتی و غیر دولتی منتشر شده است.  

اما در برزیل اوضاع نشر کتاب به خوبی آرژانتین در سال گذشته نبوده است و تورم به صنعت نشر آسیب جدی زده است. در آمد ناشران در این کشور ۵.۶ درصد کاهش داشته است. در سال گذشته رشد کمی فروش کتاب ۰.۹۶ بود که به رشد تورم یعنی ۶.۴۱ درصد نرسید و ناشران ضرر کردند. دولت هم به دلیل مشکلات اقتصادی خرید کتاب از ناشران را کاهش داد و این نیز آسیب دیگری به فعالان حوزه کتاب در این کشور زد. ناگفته نماند که صنعت نشر برزیل از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۴ به صورت منظم رشد  قابل توجهی معادل سالیانه ۵.۷۵ درصد داشت و  هر چند این رشد به رشد تولید ناخالص ملی این کشور یعنی ۳۹.۴۵ نمی‌رسید اما باز هم صنعت نشر صنعتی سود ده و قابل اعتنا در این کشور بوده است.

مجله بین المللی Publishing Perspectives’ ۲۰۱۵ Global Publishing Magazine همچنین گزارش داده که مکزیک هم با داشتن پرجمعیت ترین کشور اسپانیولی زبان در آمریکا لاتین پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته و توانسته پایش را فراتر از منطقه و کشور خود بگذارد و هم اکنون مکزیک به عنوان یک کشور قدرتمند در حوزه نشر بین المللی و چاپ کتاب‌های اسپانیایی مطرح است.

ناشران مکزیکی توانسته‌اند در حوزه کپی رایت  عنوان‌های زیادی را در خارج از کشور به فروش برسانند و از دو رقیب خود یعنی برزیل و آرژانتین، صنعت نشر پر سودتری داشته باشند.

نظر شما