شناسهٔ خبر: 106713 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مداحان می توانند لیست بدهند/«مرگ بر آمریکا» شعار ملت ایران است

رحمانی فضلی وزیر کشور در مورد ارائه فهرست انتخاباتی از سوی مداحان، می گوید: برای فعال نگه داشتن انتخابات هم معمولا هر گروه و دسته ای لیست می دهند و این ایرادی ندارد.

به گزارش «نماینده»، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری هفته دولت با خبرنگاران در مورد موضوع احراز صلاحیت ها در انتخابات گفت: بحث عدم احراز صلاحیت از طریق مراجع چهارگانه و قانونی حاصل می شود و رأی نهایی را آن مراجع می دهند. گاهی عدم احراز صلاحیت را اعلام می کنیم، اما دلیل آن این است که نتوانسته ایم در مورد صلاحیت فرد تحقیق کنیم و وقت کافی نداشتیم. حالا می خواهیم اصل را بر این بگذاریم که حتما تحقیقات انجام شود.

وی با بیان اینکه موضوع دخالت مقامات نظامی در انتخابات درست نیست و رئیس جمهور هم به آن تاکید داشتند، عنوان کرد: محورهای گفته های آقای روحانی بر اساس قانون بوده و فصل‌الخطاب است؛ چراکه هیات های اجرایی و هیات های نظارت هر کدام وظایف خود را دارند و دخالت در کار هم غیرقانونی است. حالا اینکه برخی رسانه ها تفاسیر خود را از گفته های رئیس جمهور مطرح کرده‌اند، درست نبود؛ چراکه آقای روحانی گفتند دستگاه نظامی باید بر اساس قوانین ایفای نقش کنند لذا دخالت آنها بر اساس قانون پیش‌بینی نشده و مصلحت هم نیست.

در ادامه این نشست، رحمانی فضلی در مورد ارتقاء امنیت اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: شورای اجتماعی ماهی یکبار جلسه دارد و کمیته های فردی هم مرتب تشکیل می شوند و موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی، عفاف و حجاب و اوقات فراغت محور جلسات بوده است. به عنوان مثال، در موضوع اوقات فراغت توانستیم سواحل شمال را ساماندهی کرده و امنیت ایجاد کنیم که نتیجه آن این شد آمار غرق‌شدگان ۵۰ درصد کاهش یافت.

وزیر کشور با بیان اینکه تلاش می کنیم با شورای نگهبان بر اساس قانون و تعامل حرکت کنیم، گفت: مراحل اجرای آمادگی انتخابات طی شده و با شورای نگهبان در حال توافق هستیم. اگر مسئله ای محل اختلاف باشد به مراجع بالاتر به عنوان حکمیت واگذار می کنیم، اما فکر می کنم با ارتباطات برقرار شده و منطق جاری مشکلی نخواهیم داشت.

وی در موضوع بحث ساماندهی اتباع خارجی هم گفت: روزی ۲ هزار افغانی غیرمجاز را از کشور با هزینه های بالا حمل می کنیم، اما ۸۵۰ هزار افغانی با مجوز در کشور زندگی می کنند که قبلا هم بیمه بوده اند، با این حال با همکاری وزارت بهداشت و وزارت کار و حمایت سازمان ملل از پناهندگان پوشش وسیع تری برای خدمات درمانی به این اتباع قرار داده ایم، اما در موضوع تاثیر این اتباع در اشتغال کشور باید بگویم بیشتر این اتباع در کارهای فیزیکی مانند عمران و ساختمان کارگری می کنند که علت آن هم این است که شاید کارگران داخلی اشتیاقی به این فعالیت ها نداشته باشند؛ با این حال طی توافقی که با افغانستان داشته ایم در زمانبندی مشخص اتباع به کشورشان بازمی گردند.

رحمانی فضلی در مورد اینکه گفته شده شورای نگهبان با کمک مراجع دیگر در تایید صلاحیت ها وارد می شود، افزود: در قانون تنها ۴ مرجع پیش بینی شده است حالا اگر شورای نگهبان به تفسیر جدیدی از قانون رسیده، نمی دانم. اینکه مراجعه کنیم به مردم و از فضای عمومی تحقیقات انجام شود، با وزارت کشور است.

هیچ درخواستی برای تجمع مقابل سفارت انگلیس نداشتیم

ورود وزیر خارجه انگلیس و بازگشایی این سفارتخانه و تجمع برخی افراد سوال بعدی خبرنگاران بود که رحمانی فضلی در پاسخ گفت: ما درخواست تجمع نداشتیم و نیروی انتظامی وظیفه خود را مبنی بر برخورد با تجمع انجام داد. اگر قرار باشد هر کسی اعتراضی دارد تجمع کند، صحیح نیست. البته آمار تجمع‌کنندگان هم بسیار کم بود.

وزیر کشور در ادامه گفت: در انتخابات سال گذشته افرادی را داشتیم که با یک شناسنامه سه بار رأی داده بودند و یا افراد زیر ۱۸ سال هم رای داده بودند و یا اینکه از شناسنامه مردگان استفاده می کردند که این ناحق و ناپسند است. حالا نرم افزاری تهیه کردیم که با اتصال به سازمان ثبت احوال احراز رای دهندگان مشخص شود تا از این مشکلات جلوگیری کنیم. اقدام بعدی هم تامین دستگاه های شمارنده رأی است که در ۹ شهر بزرگ کشور در انتخابات از آن استفاده می کنیم که در این خصوص با شورای نگهبان هم وارد مذاکره شده ایم.

«مرگ بر آمریکا» شعار ملت ایران است

یکی از خبرنگاران سوال کرد در تشییع پیکر شهدا در اصفهان یکی از فرزندان شهید پلاکاردی با عنوان «مرگ بر آمریکا» در دست داشت که بازداشت شد، آیا این کار شما صحیح بوده است؟ که وزیر در پاسخ گفت: اینطور نبوده و در فیلم های صدا و سیما مشخص است که صدها نفر چنین پلاکاردهایی داشتند. شعار «مرگ بر آمریکا» شعار ملت ایران است، اما سه نفر از این افراد تخریب‌کننده بودند و شعارهای تند و افراطی علیه مسئولان و تصمیمات نظام می دادند که چند ساعت میهمان دستگاه امنیتی بوده و پس از پذیرایی و توجیه به خانه بازگشتند.

انسداد مرزهای ایران و ترکیه

رحمانی فضلی از  انسداد دو مرز ایران با ترکیه خبر داد و گفت: وضعیت ترکیه، سوریه و بمباران بخش های کردنشین مناسب نیست و حتی کامیون های ایرانی را آتش می‌زنند با این حال اقدامات امنیتی در مرزها برقرار است.

وی در مورد جلسات ستاد سوخت کشور گفت: میزان مصرف وسایل نقلیه با سوخت گازوئیل کاهش یافته و پمپ های سوخت در مناطق مرزی ایجاد شده است.

قاچاق سوخت ۵۰ درصد کاهش یافته است

رحمانی فضلی با بیان اینکه کنترل و رصد سوخت را بر اساس پایش از اول شهریور عملیاتی کنیم، گفت: با اجرای این طرح ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف سوخت خواهیم داشت و خبر خوب هم اینکه ۵۰ درصد قاچاق سوخت کاهش داشته است.

در تبریز معتاد متجاهر نداریم

وزیر کشور در مورد اقدامات انجام شده برای آمادگی انتخابات اسفندماه گفت: امروز رسما نوع و جنس صندوق ها ابلاغ شد. به نحوی که آراء در صندوق ها بدون خواندن نام دیده می شود. تعرفه‌ها طراحی شده و هر استان رنگ و طرح خودش را دارد و مقدمات تجهیزات و ساخت ماشین‌های رأی‌شماری هم انجام شده است.

وزیر کشور با بیان اینکه در ۹ کلانشهر انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می شود، اظهار کرد: در این شهرها انتخابات صددرصد ماشینی برگزار خواهد شد.

رحمانی فضلی با درخواست از صدا و سیما خواست با وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر در کاهش مصرف اعتیاد همکاری کند و افزود: ۹۸ درصد مردم ایران پاکند، اما ۳۰ درصد معتادان تنها پاک می میمانند که نیاز به یک فرهنگ عمومی دارد. با این حال ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران داریم که ظرفیت نگهداری ۴۰۰ نفره به ۵ هزار نفر افزایش یافته که با مشارکت بهزیستی و شهرداری این ظرفیت را به ۱۰ هزار نفر خواهیم رساند.

وی ادامه داد: جمع آوری معتادان در استان ها هم آغاز شده و در تبریز دیگر معتاد متجاهر نداریم.

در ادامه این نشست رحمانی فضلی به گفته های امروز آیت‌الله صادق آملی لاریجانی خطاب به وزیر کشور مبنی بر اینکه احراز صلاحیت با شورای نگهبان است نیز واکنش نشان داد و گفت: احتمالا رئیس قوه قضائیه گزارش را کامل نخوانده است. من فقط گفتم چون وقت نداریم تحقیق کنیم درست نیست بگویید صلاحیت ندارید. موضوع برائت هم از منبر آقای آملی و سایر علما یاد گرفتیم که اسلام می گوید اصل بر برائت است و نمی توانیم همه را مجرم بدانیم؛ چراکه ۹۰ درصد کارهای ما بر اساس اعتماد است. ما بر نظارت استصوابی شورای نگهبان شکی نداریم، اما نهاد نظارتی نباید در امور اجرایی دخالت کرده و نهاد اجرایی هم نباید در امور نظارتی دخالت کند. روش ما هم مشورت و مذاکره است، من اهل دعوا و مجادله نیستم.

۳۷ فرماندار از ۴۳۰ فرماندار کشور از دولت قبل هستند

در ادامه این جلسه وزیر کشور با بیان اینکه  ۳۷ فرماندار از ۴۳۰ فرماندار کشور از دولت قبل هستند گفت: صیانت حقوق شهروندی در کمیسیون های این وزارتخانه در حال مطالعه و اجرا است، اما موضوع امر به معروف و نهی از منکر موجب شد تا آخرین جزئیات اجرایی این قانون رسانه ای شود.

وی در مورد اجرای این قانون افزود: ما نسبت به اجرای این قانون نقدهایی داشته ایم و نامه محرمانه‌ای برای رئیس جمهور نوشتم؛ چراکه من مسئول امنیت داخل کشور هستم. مگر می شود در این شورا وزیر یک عضو باشد اما اجرای تمام تصمیمات بر عهده وزارت کشور قرار بگیرد. رئیس جمهور هم بعد از اجرا، نظرات خود را به مقام معظم رهبری ارسال کرده است و کار به شورای حل اختلاف رسید که در نهایت هیات حل اختلاف هم گفتند قانون باید اجرا شود و اگر دولت نظری دارد به مجلس برای اصلاح قانون ارائه کند.

وزیر کشور با بیان اینکه حفره ۱۶۰ کیلومتری کشور برای ورود قاچاق از نظر تامین امنیت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شده است، گفت: نیروی انتظامی هم در این امور کمک می کند.

وی موضوع مواد مخدر صنعتی را دغدغه اصلی داخل کشور دانست و گفت: چند سال قبل قوانینی را اجرایی کردیم که یکی از آنها ممنوعیت ورود پیش سازها برای تولید شیشه به کشور بود و در داخل کشور هم جابجایی هر پیش سازی سخت است و همین موجب شد قیمت شیشه چهار برابر شود.

تولد حزب اتحاد ملت و انتصاب این حزب به حزب منحله مشارکت، سوال یکی از خبرنگاران بود که رحمانی فضلی در پاسخ توضیح داد: مجوز ایجاد حزب مراحل قانونی دارد و بعد از اساسنامه و استعلامات در کمیسیون ماده ۱۰ با حضور نمایندگان سه قوه کشور بررسی می شود که در این حزب تمامی مراحل قانونی طی شد و دو نفر مورد تایید نبودند که جابجا شدند و مجوز گرفتند بعد از مجوز هم نظارت های قانونی وجود دارد.

مداحان می توانند لیست بدهند

ارائه لیست انتخاباتی مداحان سوال بعدی خبرنگاران بود که رحمانی فضلی گفت: مسجد پایگاه احزاب نیست، اما محلی برای آگاهی دادن مسائل سیاسی، اجتماعی، خانه خدا و خانه مردم است. برای فعال نگه داشتن انتخابات هم معمولا هر گروه و دسته ای لیست می دهند و این ایرادی ندارد.

پس از اتمام نشست خبری هفته دولت وزارت کشور، رحمانی فضلی با حضور در طبقه زیرزمین وزارت کشور، اتاق مدیریت بحران را افتتاح کرد.

نظر شما