شناسهٔ خبر: 106516 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

افت ۳.۵۸ درصدی شاخص بورس در اولین ماه پس از توافق

بورس43 حجم، ارزش و دفعات معاملات بورس در مردادماه امسال به ترتیب ۵۰، ۴۰ و ۴۷ درصد کاهش و شاخص کل نیز با ۲۴۱۹ واحد افت، معادل ۳.۵۸ درصد ریزش داشت.

به گزارش «نماینده»، در پنجمین ماه امسال تعداد ۹۷۴۴ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۲۳۱۳۴ میلیارد ریال در ۶۷۲ هزار و ۳۰۸ نوبت مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب ۵۰، ۴۰ و ۴۷ درصد کاهش را نسبت به تیرماه نشان می دهد.
همچنین ارزش معاملات نرمال در این مدت به ۲۲۷۷۱ میلیارد رسید و حجم معاملات معاملات نرمال هم با ۹۶۵۱ میلیون سهم به ترتیب با ۲۹.۴ و ۴۰.۳ درصد کاهش مواجه شدند و تعداد ۱۹۱۶ هزار و ۴۱۰ برگه اوراق مشارکت نیز به ارزش ۱۹۱۵ میلیارد ریال معامله شد که نسبت به تیرماه به ترتیب افزایش ۲۶ و ۲۶.۳ درصدی را نشان می دهد.
این گزارش می افزاید: شاخص کل هم در مرداد ماه امسال با ۲۴۱۹ واحد کاهش معادل ۳.۵۸ درصد ریزش داشت و در پایان این ماه بر روی عدد ۶۵۲۲۵ واحد متوقف شد و شاخص بازار اول نیز در این مدت با ۲۲۸۷ واحد کاهش به رقم ۴۶۱۸۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۹۳۱ واحد کاهش به عدد ۱۳۹۳۶۹۶ واحد رسیدند.       
افزون بر این؛ گروه رایانه و فعالیت های وابسته به آن هم با ۱۳.۱۱ درصد، دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش با ۹.۷۱ درصد، ماشین آلات و دستگاه های برقی با ۷.۴۱ درصد، قند و شکر با ۷ درصد و منسوجات با ۶.۴۳ درصد بیشترین تغییر در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه ها در ماهی که گذشت به خود اختصاص دادند.

افزایش ۱۲۲ درصدی حجم معاملات فرابورس
بر اساس این گزارش؛ بررسی معاملات بازار فرابورس نیز در مردادماه امسال حاکی از آن است که حجم و ارزش معاملات در ۲۰ روز معاملاتی به ترتیب ۱۲۲ و ۱۴ درصد رشد داشته و در مجموع ۴ هزار و ۹۹ میلیون ورقه بهادار در ۲۵۵ هزار نوبت به ارزش ۱۸ هزار و ۷۲۸ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران خرید و فروش شده است.
همچنین آیفکس در روز پایانی پنجمین ماه امسال با ۷.۶ درصد کاهش، عدد ۷۴۲ را نشان داد و ارزش کل بازار فرابورس هم به عدد ۷۹۹ هزار و ۳۸۹ میلیارد ریال رسید و گروه فلزات اساسی با ۱۶ درصد سهم در صدر جدول صنایع پیشرو در معاملات مردادماه فرابورس ایران و بانک‌ها و محصولات شیمیایی با سهم ۱۶ و ۱۴ درصدی در رده دوم و سوم قرار گرفتند.

نظر شما