شناسهٔ خبر: 106474 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

در آستانه انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تهران، در گفتگو با «نماینده» مطرح شد:

شورای شهر در سال دوم در بعد نظارتی و مالی موفق تر عمل کرد/ سال گذشته شاهد آرامش میان اعضای شورا در عین اختلاف گرایش های سیاسی بودیم/ نباید جو سیاسی انتخابات پایان سال به انتخابات هیئت رئیسه شورا سرایت کند

انتخابات رییس شورا/* برای ارزیابی دو ساله عملکرد شورا با سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی و همچنین یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی به گفت و گو نشستیم و عملکرد چمران و مسجد جامعی را از نگاه آنها در ترازوی نقد قرار داده ایم.

«نماینده»/ چهارمین شورای اسلامی شهر تهران برای اصولگرایان و اصلاح طلبان انتخاباتی برد برد را رقم زد و علاوه بر مستقلین، شورایی متشکل از اعضایی با گرایش هایی از هر دو جناح سیاسی، به عنوان نماینده مردم تهران به شورا راه یافتند. شاید همین نتیجه برد برد بود که تا به حال ریاست های یکساله را در پرونده شورای چهارم ثبت کرده است.

در سال اول مسجد جامعی با ۱۶ رأی و در واقع اختلاف یک رأی توانست به جای رئیس ده ساله شورا –چمران- بر کرسی ریاست بنشیند و بر رقیب کهنه کارش پیروز شود. ولی این پیروزی دوامی بیش از یک سال نداشت و در سال دوم چمران توانست با ۱۸ رأی کرسی ریاست را بازپس گیرد.

شمارش معکوس برای انتخابات هیئت رئیسه در سال سوم آغاز شده و جلسه غیرعلنی هشتم شهریور ماهِ شورا، ریاست سال جدید را مشخص می کند. از این رو برای ارزیابی دو ساله عملکرد شورا با سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی و همچنین یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی به گفت و گو نشستیم و عملکرد چمران و مسجد جامعی را از نگاه آنها در ترازوی نقد قرار داده ایم. آنچه در ادامه می آید مشروح گفتگوی «نماینده» با حجت الاسلام زارع زاده مهریزی و همچنین فاطمه آلیا است.  

 

** غرض ورزی های سیاسی را در این سال کمتر شاهد بوده ایم

دخیل عباس زارع زاده مهریزی، سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «نماینده» ضمن اشاره به عملکرد دو ساله شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اگر بخواهیم تحلیلی کلی از شورای شهر تهران ارائه کنیم باید گفت که شورای چهارم عملکرد قابل قبولی داشته است و فعالیت هایش در راستای وظایفی که برایش در نظر گرفته شده است قابل تقدیر و تشکر است.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس افزود: تا بحال شورای شهر تهران در فضای عمرانی حیطه وظایف خود موفق بوده است. یکی از محسنات این دوره شورای شهر تهران این است که کمتر در مسائل سیاسی ورود داشته و غرض ورزی های سیاسی را در این سال کمتر شاهد بوده ایم. باید دید که اعضای شورا در انتخابات هیئت رئیسه ی سال سوم به چه صورت عمل می کنند ولی تا به امروز عملکرد شورا ارزیابی مثبتی داشته است.

نماینده مردم یزد عملکرد چمران به عنوان ریاست شورا را بسیار عاقلانه و مدبرانه خواند و تأکید کرد: چندین جلسه ای هم که ایشان در کمیسیون شوراهای مجلس حاضر شدند و گزارشی از فعالیت هایشان ارائه کردند نشان می داد که فعالیت های قابل قبول و تقدیری را در شورا انجام داده اند.

شورا در سال دوم هم در بعد نظارتی و هم در بعد مالی موفق تر عمل کرد/ در سال سوم نیز اعضای شورا در گیر مسائل حزبی و جناحی نشوند

وی ضمن اشاره به عملکرد مسجد جامعی در سال اول شورای هشتم ابراز داشت: هر دو مدیریت (هم دوره ریاست آقای مسجدجامعی و هم ریاست آقای چمران) خوب بوده است و شورا موفق عمل کرده است ولی با اینحال به نظرم دوره ریاست مهندس چمران دوره بهتری بود و این شورا در سال دوم هم در بعد نظارتی و هم در بعد مالی موفق تر عمل کرد. در خصوص مصوبات نیز هر دو دوره عملکردی تقریبا یکسان دارند.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس در ادامه ضمن اشاره به حضور اعضایی از هر دو جناح سیاسی در شورای هشتم شهر تهران تأکید کرد: به نظر در دو سال گذشته فضایی رقابتی – نه تقابلی- در بین اعضا حاکم بوده است و نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران سعی کرده اند که وظایف خود را به درستی انجام داده اند. ولی اگر به سمت عملکرد تقابلی و تخریب یکدیگر بروند یکدست نبودن اعضای شورا مانع پیشبرد امور می شود و می تواند فرصت کشی کند.

حجت الاسلام زارع زاده در نهایت ابراز امیداورای کرد که در سال سوم شورا که سال تقریبا حساسی هم هست و به دلیل انتخابات فضای سیاسی بر جامعه حاکم می شود، اعضای شورا در گیر مسائل حزبی و جناحی نشوند و در این سال نیز موفق عمل کنند و از فضای رقابت های سیاسی به تقابل در شورا نرسند.

 

***در یکسال اخیر آرامش موثری بر شورای اسلامی شهر تهران حاکم شده که عاملی برای دوری تصمیمات و مذاکرات شورا از غرض ورزی های سیاسی بوده است

فاطمه آلیا در گفتگو با «نماینده» ضمن اشاره به نقطه اشتراکات فعالیت های نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مناسبات و ارتباطاتی که با مردم دارند، اظهار داشت: با توجه به عملکرد شورای اسلامی چهارم به واقع می توانم بگویم آقای مهندس چمران رییس یکسال اخیر شورای شهر تهران به دلیل تجارب و سعه صدرشان و همچنین جایگاه مورد احترامی که به لحاظ شخصیت  خودشان دارند باعث شدند که در یکسال اخیر آرامش موثری بر شورای اسلامی شهر تهران حاکم باشد که در واقع عامل خوبی بوده که تصمیمات و مذاکرات شورا سیاسی نشود و مطابق وظایف شورا به مسائل عمرانی و مدیریت شهری فارغ از غرض ورزی های سیاسی بپردازند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: درگیریهای جناحی و سیاسی را با مدیریتی خردورزانه سامان داده اند که نمایندگان محترم شورای اسلامی شهر تهران علی رغم داشتن سلیقه های مختلف چه اصلاح طلب و چه اصولگرا به خوبی بتوانند در کنار هم وظایف اصلی شان را ایفا کنند و نگاه سیاسی بر شورا حاکم نشود به عبارتی یک رویکرد و رفتار خدمت به مردم به برخی رویکردها و یا جدل های سیاسی غلبه پیدا کرده است.

نماینده مردم تهران ضمن اشاره به عملکرد شورای اسلامی شهر تهران در سال دوم تصریح کرد: در واقع می توان گفت که شورای چهارم در سال دوم کارنامه موفقی داشته است. همچنین در این سال در بحث نظارت بر عملکرد شهردار تهران، که جزو وظایف شورای شهر است، نظارتی مبتنی بر همدلی و همزبانی میان شورا و شهرداری بوده است نه نظارتی خدایی نکرده با جدل و سیاسی کاری! اعضای شورا در سال دوم هم بر شهرداری نظارت داشته اند بدون اینکه چالشی پیش بیاید و اختلاف نظرها تفرقه و فاصله ای میان شورا و شهرداری بیندازد.

ممکن است بحث دو انتخاباتی که در پایان سال داریم بر تصمیمات شورای شهر تهران سایه بیندازد و  برخی بخواهند انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر را نیز سیاسی کنند

آلیا در ادامه تأکید کرد: حتی در جلسات مشترکی که میان کمیسیون های مشترک مجلس و شورای شهر تهران داشتیم – البته اخیرا این جلسات تشکیل نشده- شاهد آرامش میان اعضای شورا در عین اختلاف گرایش های سیاسی هستیم. مردم هم می توانند قضاوت کنند و آرامش حاکم بر شورا ملموس است. آرامش در شورا برای خدمت رسانی بیشتر حاکم شده است.

فاطمه آلیا که سابقه عضویت در کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی را هم دارد همچنین افزود: در مجموع آنطور که ما اطلاع داریم علاوه بر نمایندگان اصولگرای شورا بعضاً نمایندگان اصلاح طلب شورا نیز از عملکرد مهندس چمران راضی هستند. ممکن است بحث دو انتخاباتی که در پایان سال داریم بر تصمیمات شورای شهر تهران سایه بیندازد و برخی با اغراض سیاسی بخواهند تحت تأثیر تبلیغات بیرونی، فضا و انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر را نیز سیاسی کنند. البته امیدواریم اینگونه نباشد و نمایندگان شورا با نگاه توجه به نیازهای کلانشهر تهران، مدیریت شهری و مباحث عمرانی و وظایف شورا را مدنظر قرار دهند و انتخابات آزاد شورا همچون دوره قبل در آرامش برگزار شود تا رقابت ها به رفاقت اعضای شورا آسیب نرساند.

برخی از روسای شورای شهرها خودشان شورا را به سمت غرض ورزی های سیاسی سوق می دهند!

وی همچنین تصریح کرد: هیچ جای مدیریتی را نمی توان بدون نقد و اشکال دانست و قطعا ایراداتی وارد است. اما مردم میخواهند شورا به سمت آن مواردی که در دوره اول شورا پیش آمد و در نهایت به انحلال شورا منجر شد و درگیری ها و مواردی که در شأن ملت ایران نبود، کشیده نشود. وگرنه در عملکرد آنقدر کار بر زمین مانده داریم که عملکرد هر مجموعه ای را می توان نقد کرد.همه انتظار دارند که روز به روز بهره وری کارها بالاتر برود. ولی در مجموع می توان گفت که در یکسال اخیر به علت اینکه جو سیاسی و تنش در شورای شهر حاکم نبوده، اقدامات بهتری نیز صورت گرفته است. به عنوان مثال در بحث بافت های فرسوده و یا نظارت شورای اسلامی شهر بر روی معماری ایرانی اسلامی نیازمند هم افزایی شورا با وزارت مسکن و شهرسازی و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر شهرداری است که معماری اسلامی اجرا و بافت های فرسوده به سرانجام برسد که در این دوره به این مطالبه به شکل مطلوب تری پاسخ داده شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در نهایت با یادآوری برخی جدل های سیاسی در بزنگاههای شورای چهارم، نیز گفت: اینکه شورا از مسیر اصلی خود منحرف و به سمت اغراض سیاسی برود بستگی به خط و مشی مدیریتی رئیس شورا دارد. متأسفانه شاهد بودیم که برخی از روسای شورای شهرها خودشان شورا را به سمت غرض ورزی های سیاسی سوق می دهند. اما در دوره مدیریتی آقای مهندس چمران به واقع به این صورت نبوده است.  به عنوان مثال در تلاش برای ارائه لوایح به مجلس و نظارت دقیق بر عملکرد شهردار هستند و تلاششان در جهت مسائل کاری و وظایف اصلی شورا بوده است.                                                                                                                                                                                                                                       

نظر شما