شناسهٔ خبر: 106174 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جعفری:

دانشگاه‌ها از تلاطم‌های سیاسی دور شوند/ شفاهی به مسئولان دانشگاه می‌گویند بورسیه‌ها جایابی نشوند

قاسم جعفری43 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه نگاه سیاسی بر دانشگاه‌ها حاکم است، گفت: با وجود اینکه باید بورسیه‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها جایابی شوند، به طور شفاهی به مسئولان دانشگاه اعلام می‌شود بورسیه‌ها را جایابی نکنند.

به گزارش «نماینده» قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه به ذهن ما می‌رسد و فکر می‌کنیم که مجلس باید به دنبال آن باشد این است که دانشگاه‌ها باید به استقرار و ثبات برسند تا از تلاطم‌های سیاسی و آمد و شد دولت‌ها در امان بمانند، بسیاری از روسای دانشگاه در تلاطم‌های سیاسی بی‌دلیل جابه جا شدند و ثبات ندارند به طوریکه حتی افرادی به آنها تحمیل می‌شوند.

وی افزود: اگر ما به دنبال اجرای اسناد بالادستی نظام و نقشه جامع علمی هستیم باید به دانشگاه‌ها قدرت تصمیم‌گیری دهیم؛ با توجه به تاکید امام خمینی (ره) بر اهمیت دانشگاه‌ها و نگرانی‌های مقام معظم رهبری از افت علمی کشور می‌طلبد در دانشگاه‌ها استقرار وجود داشته باشد و هر کسی نتواند دانشگاه را به سمت و سویی که می‌خواهد، بکشاند.

جعفری گفت: بنابراین دانشگاه باید به اهل دانشگاه سپرده شود و دولت‌ها براساس وظایفی که در چارچوب قانون برای آنها تعیین می‌شود بر دانشگاه‌ها اشراف داشته باشند.

وی افزود: به طور مثال در بحث بورسیه‌ها مطرح می‌شود که این افراد می‌توانند برای جایابی به دانشگاه مراجعه کنند ولی از طرفی به طور شفاهی به دانشگاه می‌گویند که نباید اینها را جایابی کنند. این مسائل به دلیل سیاست‌های حاکم بر دانشگاه‌هاست ولی اگر استقرار مدیریتی باشد این مسائل رخ نمی‌دهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه سیاسی بر دانشگاه‌ها حاکم است، اظهار داشت: دانشگاه باید به سمت مدیریت تخصصی پیش برود و در خدمت مصالح ملی کشور و نظام باشد و باندها و گروه‌های سیاسی بر آنها حاکم نشود، افزایش اختیارات هیات امنای دانشگاه‌ها می‌تواند درچارچوب سیاست‌های نظام اختیارات دانشگاه را وسعت دهد.

نظر شما