شناسهٔ خبر: 106132 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رفتار آینده انگلیسی‌ها قابل تضمین نیست

عضو هیات رئیسه مجلس، در پاسخ به این سوال که آیا آنچه که از انگلیسی‌ها دیده می‌شود، تضمین‌کننده رفتار صحیح آنها نسبت به ملت ایران در آینده خواهد بود یا خیر، تصریح کرد: آنچه دیده می‌شود تضمین‌کننده نیست.

به گزارش «نماینده» محمدحسین فرهنگی با اشاره به بازگشایی مجدد سفارت انگلیس از هفته آینده و ارتقای سطح روابط دیپلماتیک تهران – لندن، اظهار داشت: آنچه که در روابط ما با عموم کشورها، به ویژه کشورهای غربی تعیین‌کننده است، نحوه رفتار و عملکرد آنهاست و این رفتار نیز بر اساس نیاتی است که دارند و این نیات و رفتارها نیز در هر صورت منعکس می‌شود.

وی افزود: ما همیشه با انگلیسی‌ها مشکلاتی داشته‌ایم و تا این اواخر نیز این مشکلات ادامه داشته است؛  چرا که رفتاری نادرست و برخلاف اراده ملی ما داشته‌اند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر این اساس، آنچه باید اصلاح شود از طرف آنهاست، نه از طرف ما؛ بنابراین اگر اصلاحی در رویکرد و رفتار آنها ایجاد شده باشد، گشایش مجدد سفارت و توسعه روابط مانعی ندارد.

فرهنگی تصریح کرد: حتی امروز که سوء نیت آمریکایی‌ها نیز از بیانات و موضع‌گیری‌های آنها آشکار است، معتقدیم اگر آنها هم رفتار خود را تغییر دهند و این تغییر در عمل مشاهده شود، می‌توان نسبت به تغییر رویکردها امیدوار بود.

وی در پاسخ به این سوال که تغییر رویکرد دولت انگلیس و اصلاح رفتار گذشته آن نسبت به ایران چگونه معلوم می‌شود،  گفت: می‌توان یک بازه زمانی دیگری را پیش‌بینی و تغییر رویکرد و رفتار آنها را رصد کرد؛ اگر مشخص شد که آنها همان رویه‌های سابق را دوباره پیگیری می‌کنند، می‌توان مجددا روابط را به سطوح پایین‌تری کاهش داد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به توافقی که بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک در حال نهایی شدن است، بعضاً سیاستمداران انگلیسی مواضع بهتری نسبت به گذشته ارائه کرده‌اند که اگر این وضعیت را استمرار دهند، می‌توان رویه متفاوتی را نسبت به گذشته با آنها در پیش گرفت.

فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا آنچه که از انگلیسی‌ها دیده می‌شود، تضمین‌کننده رفتار صحیح آنها نسبت به ملت ایران در آینده خواهد بود یا خیر،  تصریح کرد: آنچه دیده می‌شود تضمین‌کننده نیست، اما می‌توان در یک دوره زمانی تجربه دیگری را پشت سر گذراند.

نظر شما