شناسهٔ خبر: 106092 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

سرافراز:

مجلس ، نقشی تاریخی در بررسی «برجام» دارد/ در پرداخت حقوق‌ها هم مانده‌ایم!

محمد سرافراز/2 رئیس رسانه ملی گفت: مجلس شورای اسلامی، نقشی تاریخی در بررسی برجام دارد چون در برجام، تعهدات بلندمدتی برای ایران پیش بینی‌شده است.

به گزارش «نماینده»مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، عصر چهارشنبه با رئیس رسانه ملی دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

 دکتر محمد سرافراز در این دیدار با بیان اینکه نکات مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس از جمله موضوع برجام، برای رسانه ملی راهگشاست، به بحث برجام (برنامه جامع اقدام مشترک میان ۵ + ۱) اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی، نقشی تاریخی در بررسی برجام دارد چون در برجام، تعهدات بلندمدتی برای ایران پیش بینی‌شده است.

وی افزود: در آمریکا نیز نمایندگان سنا در حال بررسی‌اند و از یکصد نماینده سنا تا امروز، تنها ۲۴ نماینده موافقت خود با برجام اعلام کرده‌اند.

رئیس صدا و سیما با بیان نحوه جریان‌سازی آمریکایی‌ها درخصوص برجام یادآور شد: آنها در مرحله اول، مخالفت خود را اعلام می‌کنند و در مرحله بعد اگر رئیس جمهور آمریکا مخالفت نمایندگان را وتو کرد، آن وقت مرحله بعدی است که باید ۳۴ رای نمایندگان کسب شود.

وی افزود: دولت آمریکا تبلیغات گسترده‌ای به راه انداخته است؛ از هنرمندان به عنوان موافقان و در قالب برنامه‌های کوتاه استفاده می‌کنند و از سویی نمایندگان مخالف برجام در آمریکا در تلاشند که طرح رای نیاورد.

سرافراز اظهار داشت: آنها معتقدند باید با بخشهایی از برجام مخالفت کنند تا امتیاز بیشتری گرفته شود. در واقع، شبکه‌های تلویزیونی آمریکا با پخش تیزر و تولیدات خود از یک سو و لابی صهیونیستی از سوی دیگر، فعالیت گسترده‌ای در موافقت و مخالفت با برجام در پیش گرفته‌اند که این تلاش‌ها ‌با هدف امتیازگیری بیش‌تر از ایران است.

رئیس صدا و سیما در ادامه با اشاره به طرح‌های سیاسی و نظامی آمریکا در منطقه گفت: هدف آمریکایی‌ها در منطقه، تجزیه کشورهای سوریه، یمن و عراق است؛ لذا وظیفه ماست که از محور و گفتمان مقاومت حمایت کنیم.

وی در ادامه به موضوعات داخلی و تغییراتی که در ماههای اخیر در ساختار صدا و سیما شکل گرفته اشاره کرد و درباره بخش‌های محتوایی از جمله خبر رسانه اظهار داشت: نظرسنجی‌های دقیق و مستمردرباره بخش‌های مختلف خبری صداوسیما انجام می‌شود که رد اقبال عمومی به خبرهای رسانه‌های خارجی را نشان می‌دهد.

وی گفت: بر‌ اساس این نظر‌سنجی‌ها، در ۲ ماه گذشته، مخاطبان بخش‌های مختلف خبری رسانه ملی ۵ درصد افزایش داشته است که این افزایش، ناشی از کوتاه شدن بخش‌های خبری، تغییر در ادبیات خبر و پرداختن به موضوعات متنوع بوده است.

سرافراز در ادامه یادآور شد: در بخش محتوا محدودیت‌ها و ملاحظاتی داریم و به همین دلیل شبکه‌های ماهواره‌ای از این وضعیت بهره می‌برند اما به این معنا نیست که جای ما را گرفته باشند.

رئیس صدا و سیما در ادامه، از رویکرد جدی این رسانه در تبیین موضوع اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: تشویق کارآفرینان، اطلاع رسانی، و آگاهی بخشی، و توجه به کار و کار آفرینی، رویکرد جدید ما در رسانه ملی است.

وی ادغام برخی شبکه‌های تلویزیونی را از اهداف حمایت از تولید و پخش برنامه‌های داخلی و کاهش پخش برنامه‌های خارجی عنوان کرد.

رئیس سازمان صدا و سیما همچنین با ذکر این مطلب که در صدد هستیم پخش سریال‌ها و انیمیشن‌های خارجی کمتر شود و متکی به تولیدات داخلی باشیم گفت: به همین دلیل دو شبکه سریال در هم ادغام شدند تا حجم پخش سریال‌ها و فیلم‌های خارجی را کاهش دهیم.

سرافراز در ادامه، شبکه پویا را شبکه کودک خواند و با اشاره به هزینه‌های سنگین ساخت انیمیشن گفت: ساخت پویانمایی در کشور، هزینه‌بر و زمان بر است و قرار است از مهرماه، برنامه‌های تولید داخل در این شبکه، سهم بیش‌تری داشته باشد.

وی در ادامه با تشریح مشکلات مالی سازمان متبوعش، به ناتمام ماندن تولید برخی سریال‌های رده الف ویژه ناشی از کمبود اعتبارات اشاره کرد و افزود: تولید سریال‌های"سعدی"، "حضرت موسی" (ع)، و "سلمان" به علت مشکلات مالی و تامین نشدن بودجه، چند سالی است که به تعویق افتاده است.

وی بودجه دولت برای سازمان را کمتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان برشمرد و گفت: با این مقدار، سازمان حتی قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود نیست. سرافراز افزود: اگر قرار باشد صداوسیما درصد زیادی از بودجه‌اش را از راه تبلیغات تامین کند، می‌تواند تبعاتی داشته باشد؛ برخی انتقاد می‌کنند که چرا تبلیغات زیاد پخش می‌شود، چرا مصرف‌گرایی را رواج می دهید یا چرا کالاهای خارجی تبلیغ می‌کنید؛ در حالی که اگر دولت، بودجه سازمان را تامین‌ کند، حتی نیازی به پخش آگهی بازرگانی نخواهیم داشت.

سرافراز در پایان در خصوص پوشش دیجیتالی کل کشور تصریح کرد: ۱۰ سال طول خواهد کشید تا در چنین اوضاع مالی و با تامین کامل بودجه عمرانی صدا و سیما، کشور کاملا بهره‌مند از پوشش دیجیتال شود.

در ابتدای این نشست، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان، ضمن قدردانی از برنامه‌ها و موضع‌گیریهای رسانه ملی در موضوع مذاکرات هسته‌ای، گفت: در این باره، دغدغه‌های مقام معظم رهبری، و نیز نظر موافقان و مخالفان برجام، مطرح و زمینه آگاهی بخشی به مخاطبان فراهم شود.

حجت‌الاسلام موسوی، ورود رسانه‌ ملی به موضوعات فرهنگی را مطالبه رهبر معظم انقلاب و از رسالت‌های صداوسیما برشمرد و گفت: با توجه به فعالیت‌های شبکه‌های ماهواره‌ای علیه انقلاب، ضروری است بخشهای مختلف رسانه بویژه برون‌مرزی، فعالیتهای ویژه‌ای در دستور کار خود قرار دهند.

در ادامه این نشست، اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان، ضمن طرح مشکلات رسانه‌ای حوزه انتخابیه خود، به مباحثی چون تامین و تجهیز شبکه استانی مرکز اصفهان، رعایت عدالت در پوشش اخبار نمایندگان مجلس، بهبود وضعیت پوشش دیجیتال استان، توجه به مشکلات مالی صدا وسیمای مرکز اصفهان، کیفی‌سازی و بومی سازی تولیدات، کاهش پخش سریال‌ها و تولیدات خارجی، ترویج تفکر حکومت دینی، تبیین جنگ رسانه‌ای دشمن در تولیدات رسانه‌ای، توجه به تنوع گویش در منطقه، استفاده از کارشناسان در برنامه‌ها، آگاهی بخشی درخصوص بحران آب و مشکلات خشکسالی و ضرورت تولید برنامه‌های مذهبی پرداختند.

نظر شما