شناسهٔ خبر: 106073 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین

سوءاستفاده از پاسپورت های آمریکایی شان علیه ایران

ورزشگاه فوتبال43 در قوانین فیفا آمده است: «طرف مقصر علاوه بر اینکه سه بر صفر بازنده اعلام می‌شود؛ همچنین محکوم به پرداخت خسارات وارده به طرف مقابل و فیفا خواهد شد.»

به گزارش «نماینده»، جنجالی که اخیرا گوامی‌ها بر سر ماجرای ورود خود به ایران راه انداخته‌اند، پای AFC را هم وسط کشیده است. آن‌ها معتقدند کنفدراسیون فوتبال آسیا؛ به دلیل عدم صدور ویزای بازیکنان گوام از سوی جمهوری اسلامی ایران؛ باید نتیجه این مسابقه را ۳ - ۰ به سود گوام اعلام کند.

این موضوع در جالی مطرح است که این مساله از ماه ها پیش روشن بود که گوام به دلیل استفاده بازیکنانش از پاسپورت آمریکایی، باید از طریق یک کشور سوم اقدام به دریافت ویزا کند. همان‌طور که بازیکنان تیم ملی ایران، باید ۳ ماه پیش از آغاز دیدار با گوام، اقدام به دریافت ویزا کنند.

مسائل سیاسی بین ایران و آمریکا، طبعا بر روابط کشورمان بر کشورهایی مثل گوام که مردمش پاسپورت آمریکایی دارند هم تاثیر گذار است.

در گزارش‌هایی جدا گانه، سایت‌ها و مجله‌های معتبر ورزشی جهانی مانند فورفورتو و یورو اسپورت به این اقدام پرداخته‌اند و مربی‌ تیم ملی گوام، با سیاه نمایی، سعی دارد شرایط را جوری نشان بدهد که انگار تنها ایران است که این شرایط را وضع کرده و کشور گوام خود برای بازیکن‌های ایرانی چنین شرایطی ندارد. ملی‌پوشان کشورمان هم برای دریافت ویزا، باید به کشور امارات رفته و از آن جا اقدام کنند.  

مسئولان ایرانی می‌گویند گوام می‌توانسته از طریق سفارت پاکستان در واشنگتن، اقدام به دریافت ویزا کند و الان به راحتی ویزا و روادید خود را دریافت کند. اما کوتاهی مسئولان گوام، باعث شده تا الان چنین شرایطی به وجود بیاید.  

مساله مهم این است که این موضوع ازقوانین جدی حکومت جمهوری اسلامی ایران است. حتی دن گاسپار، کمک مربی تیم ملی فوتبال ایران، زمانی که با پاسپورت آمریکایی قصد داشت وارد ایران شود، از حضور او ممانعت شد و مقرر شد برگردد و با پاسپورت پرتغالی وارد ایران شود. او هم مجبور شد این کار را انجام دهد.  

کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما دریافتیم که فدراسیون فوتبال ایران در حال تلاش برای تهیه ویزا برای کشور سوم است و این موضوع را به فدراسیون فوتبال گوام اطلاع داده است.»

اما اگر نظر فیفا در این مورد را بخواهیم، در متن قوانین آن چنین آمده است: «بر اساس مقررات چنانچه یکی از بازی‌های مقدماتی در اثر اقدامات یکی از طرفین مسابقه انجام نشود، پرونده توسط کمیته برگزاری مسابقات به کمیته انضباطی ارجاع می‌شود و طرف مقصر علاوه بر اینکه سه بر صفر بازنده اعلام می‌شود؛ همچنین محکوم به پرداخت خسارات وارده به طرف مقابل و فیفا خواهد شد.»

نظر شما