شناسهٔ خبر: 106051 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

صرامی‌فروشانی:

فرار مالیاتی در صنف سنگ کشور وجود ندارد/ضرورت رفع مشکل صنف سنگ

محسن صرامی فروشانی/* عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه فرار مالیاتی در صنف سنگ کشور وجود ندارد، گفت: باید مشخص شود که به چه دلیل ادارات امور مالیاتی در زمینه اخذ مالیات از دستور وزیر اقتصاد تمکین نمی‌کنند.

به گزارش «نماینده» محسن صرامی‌فروشانی گفت: بالغ بر ۳۰ روز است که ۶ هزار واحد صنعتی در حوزه صنعت سنگ کشور در اعتراض به عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور تعطیل است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: به دلیل رکود بخش مسکن در کشور خیلی از واحدهای کشور در ۲ الی ۳ سال اخیر مجبور به تعطیلی شده‌اند که در پی آن کارگران بیکار می‌شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های کارشناسی که در ۲ الی ۳ سال اخیرانجام دادم سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی منعقد شد که متن آن به وسیله مقامات عالی وزارت اقتصاد و مسئولان اتحادیه سنگ کشور امضا شد.

صرامی‌فروشانی افزود: سازمان‌های امور مالیاتی در استان‌هایی مانند آذربایجان‌شرقی، اصفهان و تهران که در حوزه صنعت سنگ فعالیت گسترده‌ای دارند، موظف شدند که متن تفاهم‌نامه را امضا کنند. در ماه‌های اخیر سازمان امور مالیاتی با انحراف از اجرای متن این تفاهم‌نامه و در مصاحبه‌های رئیس سازمان امور مالیاتی عنوان می‌شود که صنف سنگ در این استان‌ها ثبت‌نام نکرده و مالیات پرداخت نکرده‌اند. این در حالی است که براساس بررسی‌های آماری بیشتر از ۹۰ درصد صنف سنگ کشور بعد از آن تفاهم‌نامه در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند تا اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند.

برگزاری جلساتی برای رفع مشکل مالیاتی صنف سنگ 

وی گفت: آمارهای اشتباهی که سازمان امور مالیاتی ارائه می‌دهد، باعث اعتراض صنف سنگ شده است که در اثر آن در حدود ۳۵ روز است که کارخانجات فعال در زمینه سنگ، تعطیل شده است. از روز گذشته در جلساتی که با وزیر اقتصاد و ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس و همچنین جلسه در دفتر وزیر اقتصاد با حضور صنف سنگ استان اصفهان و نیز جلسه‌‌ای امروز با آقای پالیزی معاون آقای طیب‌نیا برگزار شد، روی این مورد تاکید شد که تفاهم‌نامه اجرا شود.

صرامی‌فروشانی افزود: باید مشخص شود که چه دستی پشت کار است که ادارات امور مالیاتی از دستور وزیر اقتصاد تمکین نمی‌کنند؟ این در حالی است که خود وزیر به قانون مالیات بر ارزش افزوده اشراف کامل دارد و نیازی به تشریح آن از سوی برخی از مسئولان مالیاتی نیست.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس نهم ادامه داد: امروز آقای طیب‌نیا معاون خود را مامور کرد به تمام استان‌های فعال در حوزه صنعت سنگ کشور دستور دهد تا متن تفاهم‌نامه مذکور را انجام دهند و نکته تعجب‌برانگیز دیگر این بود که به چه دلیل مالیات عملکرد سالیانه سنگ‌بری‌ها ۲۰۰ تا ۶۰۰ برابر شده است؟ و براساس کدام عملکرد و درآمد چنین مالیاتی اخذ می‌شود؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: فرار مالیاتی در صنف سنگ کشور وجود ندارد و باید توجه داشت براساس تفاهم‌نامه وکیلی معاون سازمان امور مالیاتی با صنف سنگ کشور که براساس آن مالیات عملکردی سال ۹۳ در حدود ۱۴ درصد بیشتر از سال ۹۲ بگیرد. باید مشخص شود به چه دلیل تفاهم‌نامه اجرایی نمی‌شود و در این زمینه معاون وزیر قول داده است که گزارشی ارائه شود که براساس آن مشخص شود چند درصد از متن تفاهم‌نامه باید اجرا شود.

نظر شما