شناسهٔ خبر: 105987 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی می کند؛

چهره های شاخص غیر حزبی سناریوی حزبی می نویسند/ استراتژی های پشت پرده تکنوکراتها

چهره های انتخاباتی هنوز پازل انتخاباتی تکمیل نشده اما بدون شک چهره های تاثیرگذار در تکمیل آرایش انتخاباتی موثر خواهند بود، بخشی از اصولگرایان راهکار وحدت در پیش گرفته اند و برخی هنوز تصمیمی اتخاذ نکرده اند همچون یاران شهردار. در اردوگاه اصلاح طلبان هم صداهای چندگانه شنیده می شود.

گروه سیاست «نماینده» -بیش از ۲۶۰ حزب و تشکل سیاسی از کمیسیون ماده ده احزاب مجوز فعالیت دریافت کرده اند، برخی نیمه فعال و برخی غیرفعال هستند، تعداد دیگری هم با هماهنگی و چراغ سبزچهره های شاخص وارد میدان تحزب گرایی در ایران شده اند از این رو آنها را می توان کارگردان و از عوامل تاثیرگذار این دسته از احزاب و گروه های سیاسی معرفی کرد.

با رصد و بازخوانی عملکرد احزاب فعال، دورنمای رقابت های انتخاباتی در هفتم اسفند ۹۴ ترسیم خواهد شد، دورنمایی که چهره های شاخص سناریوی آن را تهیه و سپس به اردوگاه متبوعشان ابلاغ می کنند.

احزاب اصولگرا، اصلاح طلب و معتدل هریک از اندیشه سیاسی خود حمایت و در جهت تبلیغ و ترویج آن فعالیت می کنند. البته در طول مسیر تحزب گرایی نظرات این چهره های شاخص را دریافت و سپس پازل انتخاباتی تکمیل می شود.

محمد باقر قالیباف:سردار دیروز، خلبان و شهردار امروز در عرصه سیاسی، احزاب همسو با خود را دارد. جمعیت پیشرفت و عدالت اولین تشکل یاران قالیباف شناخته می شود، این جمعیت که اخیرا با تغییر و تحول در شورای مرکزی و خروج مرتضی طلایی از آن خبر ساز شد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به حمایت از محمد باقر قالیباف پرداخت و پس از شکست او در انتخابات برای آینده برنامه ریزی کرد تا بتواند بیش از این در صحنه سیاسی دیده شود.

یاران قالیباف هفته جاری باز خبر ساز شدند، عیسی کاکایی مشاور سابق سیاسی و مشاور فعلی ارتباطات شهردار با حزب «آزادگی» به تحزب گرایی سلام کرد، قرار است این تشکل در انتخابات حضور داشته باشد. البته هنوز سیاست و استراتژی های قالیبافی ها مشخص نشده اما به هرحال حامیان شهردار امیدی به انتخابات مجلس بسته اند و بدون شک در این راه نیاز به یاری قالیباف دارند.

تاکنون مواضع شفافی توسط حامیان شهردار پیرامون سازوکار اصولگرایان در انتخابات بیان نشده، پیش از این مرتضی طلایی وقتی دعوت محمد رضا باهنر"رئیس جبهه پیروان و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین" را جهت شرکت در ضیاف افطاری «جام» پذیرفت و هنوز دبیرکل جمعیت پیشرفت بود رویه وحدت را مناسب دانست و درحاشیه این مراسم به «نماینده»، گفت که "اصولگرایان با وحدت پیروز خواهند شد". با توجه به تغیرات صورت گرفته در شورای مرکزی پیشرفت و عدالت باید منتظر اعلام مواضع صریح از سوی دست اندرکاران این تشکل(همسو با قالیباف) ماند.

علی اردشیر لاریجانی: بلاتکلیفی در جبهه لاریجانی ها در مجلس همچنان حاکم است، یاران اردشیر لاریجانی در مجلس هنوز به نتیجه نهایی درباره تشکیل جبهه یا حزب رهروان نرسیده اند البته نعیمی سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت در گفتگو با «نماینده» تشکیل حزب را منتفی و به تبیین جبهه رهروان پرداخت و می گوید: امسال نمی توانیم این جبهه را تشکیل دهیم اگر هم بخواهد اتفاقی رخ دهد به سال آینده و بعد از ایام عید موکول می شود.

علاوه بر فراکسیون رهروان، جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز از عقبه سیاسی رئیس بهارستان حمایت می کند با این حال باهنر و جبهه پیروان در انتخابات سال ۹۴ ترجیح داد ضمن اعلام ارادت به رئیس قوه مقننه در ساختار همگرایی و وحدت اصولگرایان قرار بگیرد و همسو با نیروهای انقلاب فهرست واحد منتشر کنند.

با مختومه شدن پرونده جبهه رهروان در سال انتخابات و همسویی جبهه پیروان با اصولگرایان، مسیر برای شخص لاریجانی مشکل شده است، برخی از تحلیل گران منجمله محمد نبی حبیبی معتقدند لاریجانی شیخوخیت سازمان روحانیت را قبول دارد برخی دیگر هم می گویند لاریجانی در انتخابات مجلس در زمین قالیباف بازی خواهد کرد و احتمال ائتلاف یاران آنها وجود دارد.

محسن رضائی میرقائد: فرمانده اسبق سپاه پاسداران پس از خروج از این نهاد انقلابی با حکم مقام معظم رهبری به دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و به گفته خود لباس سپاه را درآورد و لباس سیاست برتن پوشید. رضایی سال ۸۴ همراه با هم رزم دیروزش(قالیباف) در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد اما تا آخر مرحله باقی نماند و انصراف داد، سال ۸۸ هم باز به عرصه رقابت پیوست تا با آمادگی کامل در انتخابات ۹۲ شرکت کند.

محسن رضایی یا همان آقا محسن همفکرانش را تشویق به فعالیت سیاسی-تشکیلاتی کرد و درنهایت یاران او با اعلام موجودیت جبهه ایستادگی وارد عرصه سیاسی شدند.

جبهه ایستادگی در انتخابات مجلس هشتم حضوری فعال داشت و سپس حاشیه را به متن ترجیح داد اما این روزها باردیگر چراغ تشکیلاتیش روشن شده است.

یاران محسن رضایی در انتخابات مجلس دهم نمی توانند از حضور پدرمعنویشان استفاده کنند چراکه پس از انتخابات سال ۹۲ رضایی به سپاه پیوست و مجدد لباس سبز پاسداری را برتن کرد به همین جهت نمی تواند در قالب یک حزب فعالیت سیاسی داشته باشد.

با فعالیت جبهه ایستادگی در دوره جدید باید منتظر اعلام مواضع بیشتر از سوی اعضای شاخص آن بود، تاکنون با مواضع اتخاذه شده از سوی برخی اعضای «ایستادگی» این احتمال می رود ایستادگی ها فهرست مستقل یا نزدیک به اصولگرایان ارائه دهند.

غلامعلی حدادعادل: رئیس مجلس هفتم، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم و رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم از دوره ششم قانون گذاری که وارد مجلس شده است نقش تاثیرگذاری در خانه ملت ایفاء می کند.

حدادعادل در دوره ششم هم رئیس فراکسیون اقلیت(اصولگرایان) بود و با صراحت از مواضع افراطی مشارکتی های مجلس انتقاد می کرد و در انتخابات مجالس هفتم، هشتم و نهم نیز همراه و کمک یار اصولگرایان بود، او در انتخابات مجلس نهم به عنوان عضو شورای مرکزی وارد جبهه متحد اصولگرایان شد.

اصولگرایان تحول خواه(جمعیت ایثارگران و رهپویان انقلاب اسلامی) و جبهه پایداری از نظر سیاسی نزدیک به حدادعادل هستند، البته رئیس فراکسیون اصولگرایان سال گذشته در کنگره جمعیت ایثارگران گفت: عضو حزبی نیستم اما در خدمت اصولگرایان هستم.

غلامعلی حدادعادل

ایثارگران، پایداری و حزب موتلفه نشست های سه جانبه را مدت ها است آغاز کرده اند، نتیجه این نشست و برخواست ها منجر به شکل گیری شورای هماهنگی اصولگرایان شد

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نمایندگی جمعیت رهپویان را در این نشست ها برعهده دارد، زاکانی"دبیرکل جمعیت رهپویان" ضمن بیان این مطلب، گفت:«مذاکرات اولیه بین سه گروه ایثارگران، موتلفه و پایداری انجام شده است، ایثارگران نمایندگی مجموعه جمعییتن را داشت که ما نیز در متن مذاکرات این عزیزان قرار گرفتیم و امیدواریم این هسته اولیه تشکیل ائتلاف بزرگ باشد».

سازوکار وحدت و همگرایی در دستور تشکیلاتی همفکران حدادعادل قرار گرفته وآنچه این روزها برای آنها مهم است وحدت نیروهای انقلاب است، وحدتی که حسین فدایی آن را فراگیر می داند.

او پیش از این گفته بود: راهبرد اصولگرایان ائتلاف حداکثری از جلیلی تا لاریجانی است.

** اصلاح طلبان و استراتژی های پشت پرده؛ قدرت پدرمعنوی کارگزاران و عبور تندروها از صادق اصلاحات

محمد رضا عارف: معاون اول رئیس دولت اصلاحات و نامزد انصراف دهنده از انتخابات سال ۹۲ پس از پیروزی روحانی و تشکیل دولت تدبیر و امید، پیشنهادهای اجرایی دولتمردان را رد و بنیاد امید ایرانیان تشکیل داد.

وی و چهره های شاخص این بنیاد تاکید دارند که"امید ایرانیان" نهاد مدنی است و فعالیت سیاسی و انتخاباتی ندارد البته عارف بررسی راهبردهای انتخاباتی را در بنیاد متبوعش رد نکرد از این رو حامیان معاون اول دولت اصلاحات این روزها زیر پرچم امید قرار گرفته اند تا با همفکری یکدیگر حضوری فعال در انتخابات داشته باشند.

محمد رضا عارف هم مدتی است سفرهای استانی را آغاز و در جلسات داخلی توصیه هایی به اصلاح طلبان می کند.

عارف و یاران او یک ضلع انتخابات را تشکیل خواهند داد اما آیا می توانند اصلاح طلبان دیگر را همسو با خود کنند؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی: رئیس دولت سازندگی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در عرصه تشکیلاتی تنها نیست، دوبال جداگانه دارد بال اول به اسم کارگزاران سازندگی و بال دوم به نام اعتدال وتوسعه زده شده است.

حزب کارگزاران، حزبی کاملا  همسو با رئیس دولت سازندگی است. هفته نامه صدا "ارگان این حزب" در شماره جدید خود رسما آیت الله هاشمی رفسنجانی را پدر این حزب معرفی کرد.

کارگزارانی ها پس از به روی کارآمدن دولت نهم و دهم خانه نشین شدند و به ندرت در جلسات حزب شرکت می کردند اما با روی کارآمدن دولت اعتدال حیات مجدد یافتند و پس از چند سال، گردهمایی تشکیلاتی در سالن رایزن برگزار کردند، معاون اول رئیس جمهور هم رئیس شورای مرکزی حزب است به همین جهت در گردهمایی اخیر شرکت کرد.

شناسنامه کارگزاران

پس از نشست صبح، کارگزارانی ها به حسینه جماران رفتند و آخرین سیاست ها و مواضع را از پدر معنویشان دریافت کردند. نفوذ کارگزاران و سرمایه ای که این حزب در اختیار دارد تحلیل ها را به سمت نقش آفرینی گسترده و خط دهی نهایی در جریان اصلاحات سوق می دهد، این فعالیت درحالی انجام می شود که محمد رضا عارف به عنوان چهره شاخص اصلاح طلب تحرکاتی انتخاباتی را افزایش داده است.

کنش و واکنش های کارگزارانی ها با استقبال اصلاح طلبان دیگر همچون ندای ایرانیان و دیپلمات سابق ایرانی مواجه نشده است، صادق خرازی می گوید: ما با تندروی مخالفیم و بنابراین تندروی و افراط باید از درون جریان اصلاحات بیرون برود ضمن اینکه کارگزاران در انتخابات آینده محور اصلاحات نخواهد بود.

هنوز پازل انتخاباتی تکمیل نشده اما بدون شک چهره های تاثیرگذار در تکمیل آرایش انتخاباتی موثر خواهند بود، بخشی از اصولگرایان راهکار وحدت در پیش گرفته اند و برخی هنوز تصمیمی اتخاذ نکرده اند همچون یاران شهردار پایتخت. در اردوگاه اصلاح طلبان هم صداهای چندگانه شنیده می شود.

اصلاح طلبان تندرو و مجلس ششمی ها عبور از صادق اصلاحات(صادق خرازی) را کلید زده اند، عارف به اصلاح طلبان دیکته می گوید و خرازی جبهه گیری می کند و معاون اول دولت اصلاحات را سیاستمدار معرفی نمی کند. با کنار هم قرار دادن این مواضع، مسیر برای اصلاح طلبان دشوار می شود از سوی دیگر کارگزاران با توجه به نفوذی که در بین اصلاح طلبان دارد و هاشمی رفسنجانی هم پدر معنوی آنان است می توانند با عبور از چهره های دیگر محوریت را برعهده گیرند، محوریتی که با اعتراض اصلاح طلبان دیگر همانند شاگردان خرازی روبه رو خواهد شد.

نظر شما