شناسهٔ خبر: 105869 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نوروزی در نطق میان‌دستور:

روز به روز تعداد بیکاران تحصیلکرده در جامعه افزون و افزون‌تر می‌شود

رحمت الله نوروزی431 نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی از افزایش روز افزون آمار بیکاری در جامعه انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده» رحمت‌الله نوروزی در نشست علنی امروز سه‌شنبه( ۲۷ مردادماه) مجلس شورای اسلامی به نطق میان دستور خود پرداخت که متن آن بدین شرح است:

با عرض تبریک به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به ملت بزرگ ایران و همه خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی و گرامی می دارم دهه کرامت و روز ملی تکریم دختران که به حق ضرورت دارد والدین بیشتر از گذشته به این اسطوره های محبت و عاطفه توجه نمایند.

و همچنین گرامی می دارم سالگرد ورود آزادگان هشت سال دفاع مقدس به ایران اسلامی را که با پایداری و استقامت صبر را معنی نموده و به عظمت ملت ایران عزت بخشیدند. جا دارد که به مسئولین عزیز یادآور شوم به این عزیزان و همه ایثارگران توجه بیشتری نماید و به مشکلات آنان رسیدگی شود که بعضا در ملاقات ها آنان را گلایه مند می بینم.

امروز توطئه های پیچیده و گسترده دشمن که همراه با لبخند های مکارانه در حال انجام است. ضرورت هوشیاری مسئولان و وحدت یکپارچگی و آحاد ملت را می طلبد و تنها راه پیروزی بر توطئه ها وحدت امت اسلام در سایه سار ولایت است.

توجه به شعار امسال که مقام معظم رهبری در آستانه سال نو بیان نمودند همدلی و همزبانی دولت و ملت بایستی در سرلوحه اقدامات مسئولین و مردم عزیز ما قرار گیرد و برخود لازم می دانم از تلاش صادقانه و شبانه روزی تیم مذاکره کننده هسته ای تشکر کنم و امیدوارم که این اقدامات و تلاش های چندین ساله سربلندی ملت ایران را به همراه داشته و گره گشای مشکلات کشور باشد.

توجه و برنامه ریزی براساس اقتصاد مقاومتی و تکیه به توان مردم عزیز و نخبگان می تواند اقتصاد کشور را در پسا تحریم به اقتصاد پویا و پایدارمبدل سازد.

اینک مشکلات حوزه انتخابیه شهرستان علی آباد کتول و منطقه را جهت یادآوری به دولتمردان محترم متذکر می شوم:

۱- تذکر به ریاست محترم جمهور در خصوص حل مشکلات پتروشیمی و راه آهن گرگان –گنبد و تأمین اعتبار سیل سال گذشته و توجه به زیرساخت های گردشگری و صنایع دستی خصوصا آشورا ده و گردشگری سد زرین گل و قره سو و توجه به دهانه محمدآباد کتول و زرین گل و فرش ترکمن.

۲- تذکر به وزیر محترم کشور و وزیر محترم جهاد کشاورزی در خصوص اجرای تقسیمات سیاسی و منابع طبیعی شیرین آباد –علی آباد کتول به استان گلستان با توجه به دستورات قبلی و فعلی تا کنون اقدام عملی انجام نشده و از دهه ۱۳۸۰ بحث انتقال آب از شیرین آباد به شاهرود مطرح که با توجه به کمبود شدید آب در منطقه توجه به موضوع حائز اهمیت است.

۳- تذکر به وزیر نیرو در خصوص مشکل آب شرب شهرستان علی آباد کتول و بخش کمالان، بخش مرکزی و ترکمن صحرا با توجه به مراجعات مکرر تا کنون اقدام عملی انجام نشده است تا سال ۱۳۹۰ چهارده حلقه چاه برای انتقال آب به شهر گرگان در فاضل آباد حفاری شده است اما مردم منطقه به خصوص شهر فاضل آباد و روستاها خصوصا برفتان –محمدآباد کتول، رحمت آباد، پیک محله و سایر روستاها و شهرستان با مشکل کمبود شدید آب مواجه هستند. لذا انتظار اقدام عملی را از سوی مسئولین خواستارم.

۴- مشکل اشتغال و بیکاری همچنان آثار سوء اجتماعی فرهنگی و خانوادگی به همراه داشته و روز به روز بیکاران تحصیلکرده در جامعه افزون و افزون تر می شود و هیچ برنامه روشنی برای اشتغال این تعداد قابل ملاحظه فارغ التحصیل بیکار وجود ندارد و این می طلبد که دولتمردان چشم انداز شفاف و روشنی را برای ایجاد امید در نسل جوان و مستعد کشور ارائه نمایند. چرا که آنچه که مایه حیات جوان است امید است.

ضرورت اجرای طرح اشتغال نیمه وقت بانوان با توجه به کثرت فارغ التحصیلان، تحصیل کرده های خانم، نه تنها بر  تحکیم مبانی خانواده موثر می باشد، می تواند ظرفیتی معادل تعداد کارمندان و شاغلین زن فعلی فرصت شغلی ایجاد کند. که اگر همه ابعاد حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی آن درست تبیین و اجرا شود، آرامش و رضایتمندی بانوان شاغل و تکریم آنان را نیز به همراه خواهد داشت.

۵- امروز بخش اعظم مشکلات جوانان ما فرهنگی است، نبود الگوی ازدواج سالم و تحکیم مبانی زیرساخت فرهنگی سن ازدواج را بالا برده و هویت جوانان را کم رنگ نموده و از این ناحیه آسیب های جدی اجتماعی را شاهدیم. آمار بالای طلاق در بین دلسوزان کشور صرفاً لق لقه زبان است، و تدابیر جدی اندیشه نمی شود. نگاه سیستمی به موضوع فرهنگ جامعه و هماهنگی همه دستگاه ها و نهادهای فرهنگی اعم از دولتی و غیره که کار فرهنگی می کنند ضروری است که می تواند در حل مشکلات موثر باشد. دقت بر تخصیص بودجه های فرهنگی و نظارت بر چگونگی انجام هزینه کردها امر مهمی است. خروجی دستگاه های فرهنگی و اعتبارات تخصیص یافته ملموس نیست و ضروری است که مجلس و دولت به آن توجه بیشتری نمایند.

۶- علیرغم تجربه طولانی در حوزه کشاورزی همه ساله تولید مازاد بر مصرف محصولات کشاورزی در استان گلستان را شاهدیم که این امر باعث می شود کاهش قیمت در حدی باشد که حتی صرفه با برداشت آن نمی باشد و در بسیاری از محصولات، هزینه صرفاً برداشت آن محصول را جوابگو نیست و کشاورزان مبادرت به شخم این زمین ها علیرغم تحمل سختی های فراوان و هزینه آن می نمایند. لذا وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در تنظیم بازار و تدوین اقتصاد کشاورزی نه تنها کشت را متناسب با نیاز کنترل کنند، مدیریت صادرات آن و قوانین گمرکی را تسهیل نمایند.

۷- همچنان مشکلات جذب مربیان پیش دبستانی که مسئولیت دوران حساس تعلیم و تربیت را عهده دارند و سالیانی را با اندک حقوق به انجام وظیفه پرداخته وجود دارد از مسئولین محترم می خواهم در حل مشکل اشتغال این قشر فرهنگی زحمتکش اقدام جدی نمایند.

۸- استان گلستان و خصوصا شهرستان علی آباد کتول با داشتن ۱۶۰ آثار فرهنگی و طبیعی فرصت خوبی برای گردشگران در مسیر تردد زائران حرم مطهر رضوی است لکن امکانات اقامت و برخوردار شدن از این مواهب وجود ندارد. از ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می خواهم توجه بیشتری به تخصیص اعتبارات داشته باشند و سهم نیم درصدی بودجه استان گلستان از بودجه کشور را افزایش داده تا به عدالت نزدیک شویم.

۹- استان گلستان که بر محور کشاورزی اداره می شود، امسال نمود خشکسالی جدی تر شد و جلوه های زشت جنگ و دعوا بر سر آب را شاهد بو. دیم و اگر وزارتخانه در  تنظیم مدیریت آبها طرحی اجرا نکنند این قبیل دعواها و آسیب های آن هر ساله جدی تر می شود. از وزرای محترم جهاد کشاورزی و وزارت نیرو خواستار تدوین طرح هایی در زمینه چگونگی مدیریت آب و تنظیم سیاست های کشت محصولات در استان گلستان می باشم.

نظر شما