شناسهٔ خبر: 105714 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

فارسی‌آموزان خارج از ایران چه می‌خواهند؟

ایران43 در شب «قند پارسی» که به افتخار حضور دانشجویان خارجی فارسی‌آموز در تهران برپا شده بود، نماینده سوریه نسبت به برقراری صلح در کشورش ابراز امیدواری کرد و نماینده آمریکا به روابط دوستانه کشورش با ایران.

به گزارش «نماینده»، دومین نشست «قند پارسی» با حضور دانشجویان خارجی شرکت‌کننده در هشتاد و دومین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی از بیش از ۴۳ کشور جهان و همچنین مسئولان اتاق‌های ایران و ایران‌شناسان خارج از کشور شب گذشته یکشنبه (۲۵ مردادماه) در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهران برگزار شد.

در این مراسم تعدادی از دانشجویان زبان فارسی و اساتید ایران‌شناس و روسای اتاق‌های ایران در خارج از کشور به سخنرانی، شعرخوانی و همچنین بیان نقطه نظرات خود پیرامون مسائل مرتبط با زبان فارسی در خارج از کشور پرداختند.

خانم بویانا دوئیچ دانشجوی رشته روابط بین‌الملل از دانشکده علوم سیاسی دانشگاه بلگراد صربستان به عنوان اولین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و غزلی از امام خمینی (ره) خواند.

آقای مارخاز آرشواتسه رئیس اتاق ایران در گرجستان هم در سخنانی گفت: من حدود پنج سال پیش که اولین بار به ایران آمدم، به دانستن بیشتر درباره این کشور علاقه‌مند شدم و خوشحالم که سومین بار توانسته‌ام از ایران دیدن کنم.

وی به توریست‌های خارجی که قصد سفر به نقاط دیدنی جهان را دارند، پیشنهاد کرد ایران را در اولویت گزینه‌های خود قرار دهند، چرا که معماری، فرهنگ و روابط بین فردی در این کشور بسیار جالب و بلکه بی‌نظیر است.

تروریست‌های سوریه نه مسلمان‌اند، نه انسان

خانم رفاه یزبک دانشجوی رشته ادبیات فارسی از دانشگاه البعث سوریه پس از قرائت شعر سعدی با مطلع «تن آدمی شریف است به جان آدمیت» در سخنانی با اشاره به وضعیت کشورش، گفت: کسانی که در سوریه، مردم بی‌گناه را می‌کشند، نه مسلمان هستند و نه انسان، چون در اسلام حتی حیوانات هم حقوق دارند، پس چگونه ممکن است کسی انسان‌ها را آن هم بدون اینکه گناهی مرتکب شده باشند، بکشد!

این دانشجوی سوری رشته ادبیات فارسی همچنین گفت: ما جنگ را دوست نداریم و می‌خواهیم کشورمان سوریه همیشه در صلح باشد.

محمد سلام‌اُف رئیس دانشگاه ملی تاجیکستان هم در سخنانی در نشست «قند پارسی» با اشاره به فعالیت اتاق ایران در تاجیکستان از ۲۰ سال قبل، گفت: پیشرفت کارهای اتاق ایران در تاجیکستان همواره مدیون رایزنان فرهنگی ایران و از جمله آقای قهرمان سلیمانی بوده است.

به گفته وی، در اتاق ایران در تاجیکستان همه ساله محفل‌های شعر و ادب زیادی برگزار می‌شود و اخیراً هم به شکلی با شهامت همایش بزرگداشت فردوسی در آنجا برگزار شده است که این نشست‌ها توانسته دریچه‌ای را برای ایجاد روابطی قوی‌تر با ایران باز کند.

رئیس دانشگاه ملی تاجیکستان همچنین به غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی پیشنهاد کرد تا دو کشور ایران و تاجیکستان سالی را به عنوان سال بزرگداشت یونسکو اعلام کنند.

آرزو برای روابط دوستانه ایران و آمریکا

خانم ماریان الیزابت اسمیت دانشجوی رشته تاریخ ایران و آسیای میانه از دانشگاه میشیگان آمریکا هم در سخنانی گفت: خوشحالم که مردم ایران به آمریکایی‌ها هم فرصتی برای حضور در ایران دادند. من امیدوارم در آینده نزدیک روابط دوستانه‌ای بین ایران و آمریکا ایجاد شود.

این دانشجوی آمریکایی رشته تاریخ ایران سخنان خود را با قرائت شعری خاتمه داد.

لوسیانا مارچنکو دانشجوی رشته ایران‌شناسی از بلاروس هم در این نشست به قرائت شعری از فردوسی پرداخت.

علاقه دانشجویان آلمانی به آشنایی با ایران

کریستین فونکه دانشجوی مقطع فوق لیسانس رشته اسلام‌شناسی و ادیان‌شناسی با حوزه تخصصی ایران‌شناسی – شرق‌شناسی و اسلام‌شناسی، دیگر سخنران نشست «قند پارسی» بود که از علاقه‌مندی دانشجویان آلمانی به آشنایی بیشتر با ایران سخن گفت و این مساله را زمینه‌ساز ارتباط فرهنگی بیشتر با ایران توصیف کرد.

همچنین محمد فاضل دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه کهکشان شرق از شهر هرات از افغانستان در این نشست غزلی از سعدی خواند.

آنتون توآی دانشجوی دانشگاه ملی تاراساشوچنکوی شهر کی‌یف از اکراین هم در سخنان خود گفت: من در این مدت هم از تعارف ایرانی‌ها و هم از فرهنگ آنها و هم از سنت‌های قدیمی‌شان و هم تاریخ‌شان خرسند شده‌ام.

وی سخنان خود را با قرائت این غزل از حافظ با مطلع «یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور» به پایان داد.

نظر شما