شناسهٔ خبر: 105533 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مجلس هفتم آرام و خوب بود/باب شدن زد و بندهای داخلی در مجلس هشتم

سید نظام موسوی دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان: مجلس هفتم چون از دل تعارضات بیرون آمده بود، نیروهای انقلابی و اصولگرا به هم وابسته بودند و کمتر شاهد درگیری در این مجلس بودیم بنابراین می‌توان گفت مجلس هفتم یک مجلس آرام و نسبتاً خوب بود.

به گزارش«نماینده»سیدنظام‌الدین موسوی صبح امروز در دوره آموزشی تشکیلاتی بسیج دانشجویی کشور با عنوان خط امام(ره) با اشاره به گفتمان‌های حاکم در مجالس شورای اسلامی پس از پیروزی انقلاب اظهار کرد: اگر بخواهیم این گفتمان‌ها را در مفهوم کلان در نظر بگیریم نمی‌توان برای هر دوره مجلس گفتمان خاصی را قائل شد، منظور از گفتمان یک مقوله بسیار وسیع است که عرصه‌های مختلفی را در جامعه تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به نگاه امام خمینی (ره) به مقوله مجلس و مردم گفت: امام راحل با اعتقاد به نقش تاثیرگذار مردم، نهادهای مختلفی را تأسیس کرده و شاکله‌ای به نام جمهوریت را پذیرفتند اما اینکه چرا امام خمینی(ره)این شاکله را پذیرفتند نیاز به بررسی دارد.

موسوی ادامه داد: از زمان مشروطه و حتی قبل از آن حرکت‌های ضداستکباری وجود داشت و امام (ره) هم به نوعی وارث آن جنبش‌های بزرگ بودند اما ایشان نگاه جدیدی را به مقوله مبارزه و مردم داشتند.

وی با بیان اینکه مقوله مبارزه پیش از انقلاب به شکل‌های مختلف مطرح بود، اظهار کرد: در این بین عده‌ای اعتقاد داشتند که باید از طریق مجلس و پارلمان با شاه مبارزه شود و عده‌‌ای دیگر نیز معتقد به مبارزه مسلحانه بودند که بیشتر شامل طیف‌های چپ بوده و به دلیل غلبه گفتمان مارکسیستی حاکم بر آن زمان معتقد بودند مبارزه یک علم است و علم آن هم مارکسیست است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به متد مبارزاتی امام خمینی (ره) گفت:‌ متد مبارزاتی ایشان آوردن مردم به صحنه و ایجاد آگاهی در آنها بود، از دیدگاه امام (ره) تنها حضور مردم در صحنه بود که می‌توانست حاکمیت شاه و آمریکا را به چالش بکشاند.

وی تأکید کرد: امام خمینی(ره) موجی از حضور مردم را در جامعه ایجاد کرد و این حرکت با سایر جنبش‌های دنیا متفاوت بود زیرا از طریق انقلاب‌ها مجبور بودند به شرق یا غرب متصل شوند اما در زمان پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از عناصر فکور غرب متوجه شدند که این انقلاب روح جدیدی دارد و با سایر انقلاب‌ها متفاوت است.

موسوی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران جزو معدود انقلاب‌های دنیا است که رهبر آن در همان سال اول پیروزی رفراندوم برگزار می‌کند، بیان کرد: تمام نهادهایی که امام راحل در آن زمان تشکیل دادند مبتنی بر حضور مردم بود و نگاه تیزبین ایشان توانست انقلاب را تا زمان حاضر بیمه کند زیرا ما هم‌اکنون حدود 37 سال است که در برابر بدترین دشمنی‌های شرق و غرب قرار داریم اما به واسطه بنیان‌های دقیق امام راحل این انقلاب حفظ شده است.

وی با اشاره به نگاه امام خمینی (ره) به مقوله مجلس شورای اسلامی گفت: امام راحل مجلس را عصاره فضائل ملت و در رأس امور می‌دانستند و معتقد بودند کانون نظارت باید از طریق نمایندگان و وکلای مردم باشد.

موسوی مجالس گذشته شورای اسلامی را دارای فراز و نشیب‌های متعدد دانست و عنوان کرد: مجلس دوره اول در بحبوحه تضاد موافقان خط امام و مخالفان ایشان شکل گرفت و امام خمینی (ره) با توجه به نگاه فراگیر خود به دنبال حذف مخالفان نبود و یکی از بزرگ‌ترین کارهای مجلس اول رأی به عدم کفایت بنی‌صدر بود، همچنین این مجلس به لحاظ گفتمانی تراز بالایی داشت و هیچگونه صف‌بندی در آن دیده نمی‌شد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با اشاره به فضای حاکم بر دور دوم مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس دوم فضا، فضای جنگ شده بود و این جریان چپ بود که توانسته بود دولت را در اختیار بگیرد و در همین راستا در مجلس نیز تاثیر بگذارد و باید گفت اولین نشانه‌های رقابت دو جناح راست و چپ در مجلس دوم دیده شد.

موسوی با تاکید بر اینکه جریان چپ تلاش می‌کرد تا از این فضا به نفع خواسته‌های جناحی خود استفاده کند، اظهار کرد: برخی که هم‌اکنون موضع می‌گیرند در آن زمان تندترین مواضع را در خط امام داشتند و فضایی آماده شد تا اکثریت مجلس سوم در اختیار جریان چپ قرار بگیرد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس تاکید کرد: میانه‌های مجلس سوم تقریبا مصادف با رحلت امام خمینی شد که در آن زمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر و سپس آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند.

وی ادامه داد: در حالی که افراد تندروی جریان چپ مواضع بسیار تند و خط امامی علیه آمریکا می‌گرفتند و انتخاب سیزده آبان را به عنوان روز استکبار‌ستیزی پیشنهاد دادند، به محض فوت امام خمینی (ره) شاهد یک دگردیسی در این جریان بودیم.

موسوی با اشاره به اینکه بسیاری از عناصر چپ توانستند وارد مجلس چهارم شوند، گفت : این مجلس با شعار پیروی از امام (ره)، اطاعت از رهبری و حمایت از دولت آقای هاشمی شکل گرفت و نقش آن حمایت از دولت ایشان بود، مجلس چهارم حرکت اساسی و عمده‌ای را انجام نداد اما از دل همین مجلس دو قطبی دیگری به وجود آمد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با بیان اینکه در آستانه مجلس پنجم شکافی روی داد، افزود: پس از این دوره مجلس نیز با جریان دوم خرداد سال 76 مواجه شدیم و بسیاری از عناصر مجلس پنجم به این جریان گرایش پیدا کرده بودند، اما این دوره از مجلس مطلوب جریان اصلاحات نبود.

موسوی افزود: مجلس ششم با پیروزی قاطع جریان اصلاح‌طلب همراه بود و جریان دوم خرداد برای دگرگونی کامل حکومت به پایان خط رسیده و فضای سنگینی در مجلس ششم حاکم بود به گونه‌ای که شاهد اهانت‌ به نظام و دستگاه‌های نظام در این مجلس بودیم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به رد صلاحیت شدن تعدادی از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم، گفت: در آستانه مجلس هفتم تعدادی از نمایندگان مجلس ششم به دلیل رد صلاحیت شدن توسط شورای نگهبان تحصن کردند و این تحصن یکی از ننگین‌ترین اتفاقات پس از انقلاب بود.

وی همچنین با بیان اینکه مجلس هفتم از دل شکل‌گیری یک جریان اصولگرایی بیرون آمد، افزود: مجلس هفتم چون از دل تعارضات بیرون آمده بود، نیروهای انقلابی و اصولگرا به هم وابسته بودند و کمتر شاهد درگیری در این مجلس بودیم بنابراین می‌توان گفت مجلس هفتم یک مجلس آرام و نسبتاً خوب بود.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ادامه داد: مجلس هشتم شکاف بین جریان اصولگرایی را به خوبی نشان داد و یکی از گفتمان‌هایی که در این مجلس حاکم شد، باب شدن زد و بندهای داخلی بود، یعنی از فضای اعتقادی آرمانی شاهد زد و بندهایی بر سر رئیس مجلس، رئیس فراکسیون و یا رئیس کمیسیون بودیم که به یک آفت تبدیل شده بود.

وی عنوان کرد: نوع نگاه حاکم بر مجلس نهم نیز همانند مجلس هشتم است با این تفاوت که نمایندگان دور نهم مجلس شورای اسلامی به اسم اصولگرا هستند اما تقریبا حالت ژله‌ای دارند.

نظر شما