شناسهٔ خبر: 105485 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

تشکیل اولین کمیسیون مشترک اقتصادی با یک کشور اروپایی بعد از ۱۳سال

در پی توافق منعقد شده بین ایران و گروه ۱+۵ شاهد حضور هیات‌هایی از کشورهای مختلف و از جمله کشورهای اروپایی در ایران بودیم و در این میان هیاتی نیز از ایران به اتریش سفر کرد.

به گزارش «نماینده»، در این زمینه قائم مقام وزیرصنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بعد از ۱۳ سال مجددا کمیسیون مشترک اقتصادی را با یکی از کشورهای اروپایی یعنی اتریش تشکیل خواهیم داد اظهار کرد: در گذشته نیز کمیسیون مشترک اقتصادی در واقع یکی از بسترهایی بود که در جهت ساماندهی روابط شکل می‌گرفت که در این کمیسیون طرفین چشم‌اندازی را تعریف می کنند که در آن قالب، سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط موظف می شوند برای رسیدن به آن چشم‌انداز حرکت کنند.

مجتبی خسروتاج با بیان اینکه کمیسیون مشترک در روابط‌مان با دیگر کشورها می‌تواندنقش موثری ایفا کند گفت: معتقدم تحولی که بعد از مذاکرات هسته ای به وجود آمده می‌تواند به عنوان فرصت بسیار خوبی برای ما محسوب شود.

وی افزود: به زودی مذاکرات مقدماتی برای تهیه سند کمیسیون مشترک اقتصادی آغاز می‌شود و معاون وزیر اقتصاد اتریش به همراه معاون وزیر تکنولوژی این کشور در راس یک هیات به ایران می‌آیند تا مقدمات برپایی کمیسیون مشترک اقتصادی را در ایران فراهم کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در کمیسیون مشترک سعی می‌کنیم چشم‌انداز روابط دو کشور را در یک دوره پنج ساله تعریف کنیم که زمینه های همکاری ایران با اتریش در یک دوره پنج ساله مورد بررسی قرار می گیرد و برای هر سال لیستی از پروژه‌ها را که طرف‌های ایرانی و اتریشی می‌توانند با هم اجرا کنند را فراهم خواهیم کرد.

خسروتاج با بیان این‌که کمیسیون مشترک، تدوین مقررات یا بسته تسهیلاتی است که می‌تواند زمینه های همکاری فعالیت بنگاه‌های ایرانی واتریشی را فراهم کند افزود: باید بررسی کنیم که با چه مجموعه‌ای از قوانین و مقررات می توانیم در جهت تسهیل تجارت حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه باید بخش‌های مزیت‌دار اقتصاد ایران و اتریش را شناسایی کنیم که شرکتهای ایرانی و اتریشی را به هم پیوند دهد بیان کرد: این فرصت خوبی برای شرکتهای کوچک و متوسط است، چون اتریشی‌ها در زمینه‌ی بنگاه‌های کوچک و متوسط خیلی خوب کار می‌کنند و ما نیز امروز یکی از اولویت‌هایمان توجه به این گونه بنگاه‌هاست.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه اتریشی ها در زمینه کارآفرینی خیلی خوب فعالیت می کنند تاکید کرد: هدف ما ایجاد اشتغال بیشتر و کاهش بیکاری با استفاده از تجارب کشورهای اروپایی در بخش کارآفرینی است، چون یکی از دلایل اصلی رشد اروپا در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم برنامه‌ای بود که برای توسعه کارآفرینی شکل دادند و به نظر من این بخش می‌تواند در قالب مذاکراتی که دستگاه‌های دو کشور می‌توانند در زمینه توسعه کارآفرینی داشته باشند، به نتیجه برسد.

خسروتاج ادامه داد: لیستی از اولویتهای خودمان را برای همکاری به طرف‌های اتریشی ارائه دادیم و امیدواریم بعد از وقفه ۱۳ ساله اولین سند کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و اتریش بتواند نمونه خوبی باشد.

وی در عین حال بیان کرد: باید مثل همین سیاست را در سایر کشورهای اروپایی مثل ایتالیا یا فرانسه به صورت هدفمند دنبال کنیم و برای همکاری با این کشورها بر اساس مزیت‌هایی که تعریف می‌شود حرکت کنیم.

نظر شما