شناسهٔ خبر: 105418 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

مصباحی مقدم:

نشست جامعه روحانیت مبارز با احزاب اصولگرا/جذب جوانان برای ورود به انتخابات

مصباحی مقدم431 سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: این تشکل در پی جذب و حمایت از جوانان با تجربه و دارای تحصیلات بالا برای ورود به عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در سال جاری است.

به گزارش «نماینده» غلامرضا مصباحی مقدم درباره رویکرد و برنامه جامعه روحانیت مبارز برای ورود به انتخابات سال جاری افزود: جامعه روحانیت مبارز از این باب که علما و روحانیت نباید در مسایل سیاسی جامعه کنار بکشند به ضرورت حضور در انتخابات معتقد است و آن را دنبال می کند.
وی ادامه داد: از سویی نیز مردم متدین جامعه ما انتظار دارند که جامعه روحانیت مبارز در انتخابات راهنمایشان باشد بدون آنکه آنچه که از طرف این جامعه مطرح شود جنبه الزام داشته باشد.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: گروه ها و احزاب اصولگرا نیز از دیرباز همراهی و همنوایی خود را با جامعه روحانیت مبارز نشان دادند و از این جهت احساس وظیفه می کنیم که در یک مساله مهمی مثل انتخابات وارد صحنه شویم.
مصباحی مقدم اظهارداشت: از حدود یکسال قبل، اقداماتی توسط جامعه روحانیت مبارز صورت گرفت وحجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی با اذنی که از مرحوم آیت الله مهدوی کنی گرفته بود فعالیت هایی را دنبال و اشخاص و شخصیت های اصولگرا را در تهران جمع کرد و جلسات منظمی با آن ها برگزار شد که نتایج خوبی را به دنبال داشته است.
وی خاطرنشان کرد: وی همچنین سفرهایی را به شهرستان ها و استان های مختلف داشته است و مشابه این حرکت در تهران، حرکت هایی نیز در شهرستان ها شاهد بودیم که اجتماعات چند صد نفر تا چند هزار نفر برگزار شد که حکایت از استقبال مردم و سیاسیون در حوزه اصولگرایی برای همگرایی در مجموعه اصولگرایان داشته است.

** اقدامات تقوی همراه با مصوبات جامعه روحانیت مبارز است
وی همچنین در خصوص مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه اقدامات حجت الاسلام سید رضا تقوی همراه و همگام با جامعه روحانیت مبارز نبوده است، تصریح کرد: تمام تلاش هایی که توسط وی صورت می گیرد همگام و همراه با مصوبات جامعه روحانیت مبارز بوده است.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: جلسات این تشکل سیاسی منظم برگزار می شود و پس از رحلت مرحوم آیت الله مهدوی کنی هیچ وقفه ای در برگزاری این جلسات وجود نداشته و جلسات تقریبا دو هفته یکبار برگزار شده است.

**نشست جامعه روحانیت مبارز با احزاب اصولگرا
مصباحی مقدم به نشست جامعه روحانیت مبارز با نمایندگان احزاب و تشکل های اصولگرا اشاره کرد و اظهارداشت: احزاب اصولگرا زیاد هستند که حدود ۱۸ حزب آن تحت عنوان شورای هماهنگی اصولگرایان فعالیت می کنند که ما با این شورا و همچنین با دیگر احزاب اصولگرا نشست هایی را داشته ایم.
وی ادامه داد: جامعه روحانیت مبارز سعی کرده با لیدرها یا نمایندگان احزاب اصولگرا جلساتی برگزار کند که این جلسات هم به صورت جدا و هم به صورت جمعی برگزار شده است و یک حرف خلاصه مجموعه این جلسات بوده و آن این بوده که ما در این دوره می خواهیم با همکاری هم و ائتلاف انتخابات را رقم بزنیم.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در ادامه با بیان اینکه فضا برای انتخابات آینده فضای رقابت بین اصولگرایان و اصلاح طلبان خواهد بود، گفت: ما هیچوقت حضور اصلاح طلبان در انتخابات را نفی نکردیم بلکه در یک فضای مناسب قانونی و اخلاقی از حضور آنان استقبال کرده ایم.

**اصلاح طلبان اصول و مبانی خود را شفاف بیان کنند
مصباحی مقدم تاکید کرد: بسیار خوب است که احزاب اصلاح طلب اصول و مبانی خود را شفاف بیان کنند تا مردم متوجه شوند که چه کسانی زیر چتر آن ها می گنجند و چه کسانی زیر چتر آن ها نمی گنجند؛ اگر شفاف بیان نکنند ممکن است یک طیف وسیعی تحت عنوان اصلاح طلب بگنجد که شاید بخش قابل توجهی از اصلاح طلبان مواضع آن ها قبول نداشته باشند.
وی ادامه داد: گاهی اظهارمی کنند و ما نیز استقبال می کنیم که می گویند آن هایی که شعار «نه غزه نه لبنان» و «نه شرقی نه غربی جمهوری ایرانی» را دادند اصلاح طلبان نبودند اما این سخن چرا بعد از چند سال گفته می شود. باید همان زمان بیان می شد تا ما بدانیم با چه مجموعه ای روبرو هستیم؛ اگر چنین اتفاقی می افتد فتنه شکل نمی گرفت.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: ما معتقدیم کسانی فتنه را شکل دادند که احیانا خودشان در انتخابات حضور نداشتند، این نوع شعارها به خصوص شعار علیه اصول و مبانی نظام مسلما برای افراد و جمعیت هایی نیست که به نظام جمهوری اسلامی اعتقاد دارند و نقطه محوری آن که اصل ولایت فقیه است را به جان پذیرفتند ولی وقتی که مرزها مشخص نیست چنین مسایلی پیش می آید.
مصباحی مقدم اظهارداشت: اگر اصلاح طلبان مبانی خود را شفاف بگویند و مرزهای خود را مشخص کنند راحتر می توانند فعالیت و با سایر گروه ها و جناح ها تعامل کنند و این نکته حساس و مهم است البته آن ها اختیارات خودشان را دارند و ما از باب خیرخواهی این موضوع را می گوییم.
وی خاطرنشان کرد: وجود فضا برای ورود رقابتی دوجناح اصولگرا و اصلاح طلب اقتضا می کند که مجموعه اصولگرایان باهم باشند و این سخنی است که در اظهارات نماینده مجموعه گروه ها و احزاب اصولگرا ظهور و نمود پیدا کرده است.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: احزاب اصولگر بر وحدت و ائتلاف تکیه دارند و می گویند حتی اگر به این قیمت باشد که نامزدهای ما در لیست ها نیایند باید وحدت و ائتلاف صورت بگیرد و این ایثار برای حفظ اصول و پیشبرد مسایل سیاسی در چارچوب این اصول است که مورد استقبال جامعه روحانیت مبارز قرار دارد.
مصباحی مقدم افزود: خدارا شکر می کنیم که چنین دیدگاهی در بین احزاب و جمعیت اصولگرا وجود دارد که ایثارگرانه می گویند دست به انتخاب کسانی بزنیم که در چارچوب اصول و مبانی قرار دارند و در رقابت رای بیشتری خواهند داشت.

**جذب جوان ترها برای حضور در عرصه انتخابات
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه معیار جامعه روحانیت مبارز برای قرار دادن افراد در لیست انتخاباتی چیست؟ تصریح کرد: جامعتین یک منشور اصولگرایی دارند که این منشور به قوت خود باقی است و شامل ۱۲ بند شاخص های ایجابی و ۱۲ بند شاخص های سلبی می شود و آن مبنای کار و اولویت های ما برای انتخاب افراد است.
سخنگوی جمعیت روحانیت مبارز همچنین در خصوص برنامه این تشکل برای حضور افراد جوان در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: رشد کشور حاصل ورود جوان ها است و چه در انتخابات مجلس خبرگان و چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی جوانترها می آیند.
مصباحی مقدم اظهارداشت: یک نکته در مورد انتخابات مجلس خبرگان وجود دارد که روی آن توجه خاص داریم و آن این است که برای خبرگان افرادی که از تجربه و پختگی بیشتری برخوردار باشند اولویت دارند و طبعا باید کسانی باشند که از نظر صحت جسم سرپا و توانا باشند و توانایی لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: کسانی هستند که تجربه طولانی مدتی را پشت سر گذاشته اند و مردم نسبت به آن ها شناخت کافی دارند و از این جهت برای مجلس خبرگان رهبری اعتبار بالاتری دارند اما در عین حال در پی جذب جوان تر ها در انتخابات مجلس خبرگان رهبری هستیم.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز افرادی با چهره های نو و تحصیلات بالا که خودشان را نشان داده باشند و تجربه لازم را هم برای ورود به انتخابات داشته باشند مورد نظر ما خواهند بود اما در عین حال استفاده از جوان ها را مبنا قرار می دهیم.

** رایزنی با نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری
مصباحی مقدم در ادامه در خصوص برنامه جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهارداشت: برای انتخابات خبرگان با خود نامزدها صحبت شده و بنا بر این بوده که در هر استان به نسبت تعداد نمایندگان، افراد را شناسایی و برای انتخابات خبرگان با جامعه مدرسین حوزه علمیه هماهنگ کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تا کنون چند جلسه در این زمینه برگزار شده و جلسات تکمیلی را خواهیم داشت اما هنوز چیزی قطعی نشده است.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز هنوز ورود نکردیم اما اگر گروه ها و احزاب اصولگرا پیشنهاداتی را دهند، آن پیشنهادات غربال خواهد شد تا به تعداد نمایندگان مجلس برسیم چون ممکن است برای مجلس که ۲۹۰ نفر نماینده لازم است احیانا حدود ۸۰۰ نفر در کل کشور پیشنهاد شود.

**جامعه روحانیت مبارز با احزاب اصولگرا گفت و گو می کند نه شخصیت ها
مصباحی مقدم همچنین در خصوص شایعات مطرح شده درباره ائتلاف جریان احمدی نژاد با جامعه روحانیت مبارز گفت: تاکنون هیچ گونه پیشنهادی در این رابطه به جامعه روحانیت مبارز نرسیده است و اگر چنین پیشنهادی شود ما باید براساس چارچوب های خودمان بررسی کنیم.
وی ادامه داد: ما احمدی نژاد را دارای یک حزب نمی دانیم و جریان تشکیلاتی ندارد، آنچه که ما در حال گفت و گو هستیم با شخصیت ها نیست بلکه با احزاب و گروه ها و جریان های سیاسی اصولگرا است.

نظر شما