شناسهٔ خبر: 105278 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا

بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا پس از ۵۴ سال+تصاویر

بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا سفارت آمریکا روز جمعه پس از ۵۴ سال و با حضور وزیر خارجه آمریکا در هاوانا پایتخت کوبا بازگشایی شد.

به گزارش «نماینده»؛ «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با سفر به کوبا در مراسمی با حضور مقام های عالی رتبه دو کشور سفارت آمریکا در هاوانا را پس از ۵۴ سال بازگشایی کرد.

براساس این گزارش، پس از بیش از نیم قرن قطع رابطه دیپلماتیک بین واشنگتن و هاوانا، با سفر وزیر خارجه آمریکا به کوبا، سفارتخانه این کشور در هاوانا پس از ۵۴ سال تعطیلی، از روز جمعه به طور رسمی آغاز به کار کرد.

با وجود پیش بینی برخی کارشناسان، این مراسم بدون تجمع های اعتراضی از طرف مخالفان برقراری روابط با آمریکا برگزار شد.

آغاز این مراسم با سخنرانی «جفری دلارنتیس» رییس دفتر حفاظت منافع آمریکا در کوبا آغاز شد.

علاوه بر جان کری و روبرتا جیکبسون دستیار وی، برخی از اعضای کنگره و گارد ساحلی آمریکا و همچنین دیدی بورکالتر وزیر خارجه سوئیس و مقام های عالی رتبه کشور نیز حضور داشتند.

جان کری در سخنانی گفت: این لحظه تاریخی، کنار گذاشتن موانع کهنه و کنکاش برای فرصت‌های جدید برای دو کشور است.

وی در ادامه با زبان اسپانیولی برای مردم کشور کوبا سخنرانی کرد و ضرورت تعاملات دو کشور را یادآور شد.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن و هاوانا در این لحظه تاریخی با تصمیم مشترک اوباما و کاسترو اقدام به برقراری مجدد روابط کردند، افزود: این به معنای فراموش کردن کامل گذشته نیست.

وی سفر کاسترو در سال ۱۹۵۹ به آمریکا و استقبال پرشکوه مردم آمریکا از وی را یادآور شد و در ادامه به حوادث براندازی خلیج خوکها با حمایت سازمان سیا و قبول مسئولیت آن از طرف جان اف کندی اشاره کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین احتمال بروز جنگ اتمی در آن زمان را که به خاطر آن خواب از چشم مردم جهان شده بود را خاطرنشان کرد.

کری با اشاره به برداشته شدن دیوار برلین و دیگر وقایع تاریخی اتفاق افتاده در جهان، افزود: چندی پیش در سفر به ویتنام، در بیستمین سالگرد عادی سازی روابط آمریکا و ویتنام را جشن گرفتیم؛ آن هم پس از ویرانی‌های ناشی از جنگ ویتنام و ۲۰ سال بازسازی فجایع بوجود آمده برای دو کشور.

وی در ادامه با بیان اینکه ده ها سال تلاش مصلحت طلبانه آمریکا، باعث تغییر رویکرد نظام کوبا به سوی دموکراسی نشد، افزود: نباید انتظار داشت این عادی سازی روابط موجب تغییر در کوتاه مدت شود؛ باید در آمریکا قبول کنند که سیاست کاخ سفید تعیین کننده مسیر کشور کوبا نیست و در نهایت آینده کوبا متعلق به مردم این کشور خواهد بود و کیفیت نظام حاکم تنها برعهده ملت کوبا است.

سفارت آمریکا در هاوانا پایتخت کوبا در ژانویه سال ۱۹۶۱ در زمان ریاست جمهوری آیزنهاورپس از انقلاب کوبا و به قدرت رسیدن جنبش ۲۶ ژوئیه به رهبری فیدل کاسترو بسته شد.

کاسترو: آمریکا باید به کوبا غرامت پرداخت کند

فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا در پیامی اعلام کرد آمریکا بدلیل چندین دهه تحریم باید «میلیون‌ها دلار» به کوبا غرامت پرداخت نماید.

در پیام فیدل کاسترو که در روزنامه دولتی گرانما روز پنج شنبه منتشر شد، آمده است واشنگتن باید «میلیون‌ها دلار» غرامت به کوبا به خاطر متضرر شدن اقتصاد این کشور درپی چندین دهه‌ تحریم پرداخت نماید.

کاسترو خاطرنشان کرد: کوبا بابت خسارتهایی که به میلیونها دلار رسیده است، (از آمریکا) طلبکار است. کشور ما این موضوع (غرامت) را در سازمان ملل با ارائه استدلال و آمار غیرقابل انکار مطرح کرده است.

در این پیام که در آستانه بازگشایی سفارت آمریکا در هاوانا با عنوان «رویاها و واقعیت» منتشر شد، کاسترو با یادآوری تاریخ قرن بیستم خاطر نشان شد که آمریکا تنها کشوری بود که از جنگ جهانی دوم متنفع شد. وی همچنین دراین مقاله بمباران اتمی شهرهای ناگازاکی و هیروشیما ژاپن توسط آمریکا در پایان جنگ جهانی دوم را محکوم کرد.

بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا

بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا

بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا

بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا

بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا

بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا

بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا

نظر شما