شناسهٔ خبر: 105188 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

۲ توافق محرمانه میان ایران و ۱+۵ وجود دارد

مذاکرات/1 برخی اخبار حکایت از آن دارد که یک تفاهم محرمانه دیگر هم میان ایران و ۱+۵ در مذاکرات انجام شده که تاکنون نه درباره آن صحبتی شده و نه متن آن علنی گشته است.

به گزارش «نماینده» برخی شنیده های «ایران هسته ای» حکایت از آن دارد که برنامه کاری با آژانس درباره PMD تنها تفاهم محرمانه شکل گرفته در حاشیه مذاکرات ایران و ۱+۵ نیست و حداقل یک تفاهم محرمانه دیگر نیز وجود دارد.

طی هفته های گذشته، در محافل داخل و خارج از ایران، این موضوع مکررا مطرح شده است که میان ایران و آژانس یک تفاهم محرمانه درباره نحوه حل و فصل PMD در ماه های آینده وجود دارد.

هم ایران و هم آژانس از علنی کردن این تفاهم خودداری کرده اند.

مقام های ایرانی از جمله رییس سازمان انرژی اتمی ادعا کرده اند این توافق، یک برنامه اجرایی است و محرمانه خواهد ماند.

مقام های امریکایی نیز در پاسخ به انتقادات اعضای کنگره امریکا گفته اند از محتوای این توافق خبر دارند ولی متن آن را در اختیار ندارند.

«ایران هسته ای» طی روزهای آینده جزئیات بیشتری از این توافق را منتشر خواهد کرد.

اما نکته مهم این است که برخی اخبار حکایت از آن دارد که یک تفاهم محرمانه دیگر هم میان ایران و ۱+۵ در مذاکرات انجام شده که تاکنون نه درباره آن صحبتی شده و نه متن آن علنی گشته است.

این تفاهم، سندی است که در آن برنامه آینده ایران در حوزه غنی سازی مورد توافق قرار گرفته و «ترتیبات دراز مدت برای غنی سازی در ایران» نامیده شده است.

در این سند مشخص شده است که ایران تا ۱۵ سال آینده در برنامه غنی سازی خود چه گام هایی را خواهد برداشت.

ایران موظف است پس از اجرای پروتکل الحاقی، طی یک اظهارنامه تفصیلی، برنامه ۱۰ ساله هسته ای خود را به اطلاع آژانس برساند.

برخی منابع به «ایران هسته ای» گفته اند احتمالا در آن اظهارنامه –که پس از آغاز اجرای توافق تقدیم آژانس خواهد شد- مفاد همین توافق با ۱+۵ تکرار می شود.

دقیقا روشن نیست که مفاد این توافق چیست اما حدس زده می شود که محدودیت ها بر برنامه غنی سازی و برنامه تحقیق و توسعه غنی سازی ایران در این توافق محرمانه، بیش از چیزی باشد که برجام مشاهده می شود.

نظر شما