شناسهٔ خبر: 105111 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

در حد نیاز هندوانه کشت می‌کنیم

هندوانه وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه درخواست اصلاح آئین نامه ثبت سفارش ۱۸ ماهه را به دولت داده‌ایم گفت:باید به اندازه نیازمان محصولات آب‌بر مانند هندوانه را کشت کنیم.

به گزارش «نماینده»، محمود حجتی در بازدید از طرح تبدیل گلخانه‌های سنتی به نیمه صنعتی شهرستان ورامین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا علیرغم مشکل آب سطح زیر کشت برخی محصولات مانند هندوانه کاهش نمی‌یابد و همچنان وفور تولید این محصولات و عرضه آن را با قیمت پایین شاهد هستیم، گفت: ما باید به اندازه نیازمان محصولات آب‌بر مانند هندوانه را کشت کنیم.

*آبی برای تولید هندوانه و صادرات آن نداریم

وی با تاکید بر اینکه آبی برای تولید هندوانه و صادرات آن نداریم، گفت: قطعاً اگر یک روز بخواهیم هندوانه وارد کنیم آن‌قدر قیمت آن زیاد می‌شود که موجب نگرانی خواهد شد، بنابراین باید این محصولات به اندازه نیازمان تولید شود و در تولید آن محدودیت منابع آبی نیز در نظر گرفته شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: از نظر قانونی ما نمی‌توانیم کشاورزان را از کشت هندوانه بازداریم اما باید از طریق آموزش و توصیه به آنها سطح زیر کشت محصولات آب‌بر از جمله هندوانه را کاهش دهیم و کشاورزان بپذیرند که به لحاظ اقتصادی نیز کاهش سطح کشت اینگونه محصولات به نفعشان است.

*کاهش کشت هندوانه از ۱۰ هزار هکتار به ۲ هزار هکتار

حجتی بیان داشت: سال گذشته در منطقه ای ۱۰ هزار هکتار هندوانه کشت می‌شد اما امسال سطح زیر کشت این محصول با توصیه‌های لازم به کشاورزان به ۲ هزار هکتار کاهش یافت.

وی بیان داشت: بنابراین مشارکت مردم و اطلاع‌رسانی به آنها در تعادل تولید و مصرف بسیار مهم است و امیدواریم مقدمات کار برای کاهش سطح زیر کشت محصولات آب‌بر با اطلاع‌رسانی فراهم شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ثبت سفارش واردات محصولاتی مانند شکر، اظهارداشت: با توجه به شرایطی که در دوره تحریم حاکم بود، دولت آیین نامه‌ای تصویب کرده بود و مطابق آن ثبت سفارش واردات محصولات کشاورزی مانند شکر و برنج تا ۱۸ ماه قابل تمدید بود.

حجتی افزود: این امر مدیریت و کنترل واردات و میزان عرضه و تقاضا را در فرایند ۱۸ ماهه غیرممکن می‌کرد ولی شرایط گذشته دولت را ناچار به اجرای چنین تصمیمی کرده بود.

وی ادامه داد: امروز با توجه به اینکه بعد از توافق ژنو در حدود ۲ سال پیش در ارتباط با واردات محصولات غذایی مشکل خاصی وجود ندارد و همچنین با توجه به توافقنامه برجام امیدواریم سایر مشکلات هم مرتفع شود باید آئین‌نامه ثبت سفارش واردات ۱۸ ماهه اصلاح شود.

حجتی بیان داشت: پیشنهادمان را در ارتباط با اصلاح آیین نامه تقدیم دولت کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم مدیریت کنترل واردات را داشته باشیم.

* واردات بیش از ۶۰۰ هزار تن شکر به تولید داخل لطمه می‌زند

حجتی بیان داشت: میزان نیاز سالانه کشور به شکر حدود ۲ میلیون تن است که سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از این محصول در کشور تولید شد بنابراین حدود ۶۰۰ هزار تن واردات نیاز است.

وی افزود: با توجه به کاهش قیمت کالاها در دنیا، واردات بیش از ۶۰۰ هزار تن شکر قطعاً مشکلاتی را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌کند.

* کاهش ۳ میلیارد متر مکعبی مصرف آب با انتقال کشت گوجه و خیار به گلخانه

حجتی در ادامه در خصوص سطح کشت گلخانه‌های کشور اظهارداشت: ۹ هزار هکتار گلخانه در کشور موجود است که با توجه به بحران منابع آبی، این رقم بسیار کم است.

وی اظهارداشت: با تمام تلاش‌های انجام شده، سال گذشته فقط ۱۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به گلخانه تبدیل شد در حالیکه باید سالانه ۳ هزار هکتار به گلخانه‌های کشور افزوده شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید تلاش کرد تا سالانه ۵ هزار هکتار گلخانه‌های کشور را افزایش دهیم، گفت: اگر تنها محصول گوجه‌فرنگی و خیار به صورت گلخانه‌ای کشت شود سالانه ۳ میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

وی بیان داشت: گلخانه‌های نیمه صنعتی نسبت به فضای باز مصرف آب را ۱۲ برابر کاهش می‌دهند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: البته صرفه‌جویی در مصرف آب فقط به کشت محصولات کشاورزی در گلخانه بستگی ندارد و عوامل دیگر نیز از جمله چگونگی آماده‌سازی زمین، چگونگی بذرهای مقاوم به خشکی و بکارگیری بذرهای زودرس بستگی دارد و گفت امیدواریم همه این اتفاقات با کمک کشاورزان و کمک‌های دولت به مرحله اجرا برسد.

وی در مورد تسهیلات برای کشت گلخانه‌ای اظهارداشت: مطالعات جامع سرزمینی از جمله اقداماتی است که وزارتخانه در این راستا انجام می‌دهد.

وی افزود: مناطق ورامین، پاکدشت، پیشوا قطب تولید محصولات گلخانه‌ای است و روز به روز کشت محصولات گلخانه‌ای در مناطق مذکور در حال توسعه و گسترش است.

وی با تاکید بر اینکه باید بازار هدف برای صادرات محصولات تولیدی گلخانه‌ها در نظر گرفته شود، اظهارداشت: با برخی کشورها مثل روسیه و عراق موافقت‌نامه‌هایی برای صادرات محصولات گلخانه‌ای داشته‌ایم البته باید در کنار این موافقت‌نامه‌ها پیش‌بینی‌های لجستیک هم داشته باشیم.

وی افزود: تأسیس یک پایانه صادراتی در منطقه ورامین برای صادرات محصولات گلخانه‌ای ضروری است که امیدواریم با حمایت دولت و دست‌اندرکاران محلی در آینده این موضوع را محقق کنیم.

نظر شما