شناسهٔ خبر: 105013 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک گام به جلو؛ مرزهای اقتصادی فرو پاشید

همزمان با توسعه فعالیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در فضای کشورهای پساشوروی؛ از امروز مرزهای گمرکی میان ۲ کشور قزاقستان و قرقیزستان برچیده شد.

به گزارش «نماینده»، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری قزاقستان از بازگشایی مرزهای قزاقستان با قرقیزستان در راستای همکاری‌های اتحادیه اوراسیا خبر داد.

«نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان و «الماس بیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان امروز در مراسم افتتاح مرزها و لغو کنترل گمرکی با قرقیزستان شرکت کرد.

این مراسم در منطقه گمرکی بین ۲ کشور برگزار شد و روسای جمهور قزاقستان و قرقیزستان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

روسای جمهور ۲ کشور در این دیدار مسائل مربوط به یکپارچه سازی کشورهای عضو اوراسیا و شرایط جدید همکاری‌ در ارتباط به ورود قرقیزستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

طرفین همچنین در مورد چشم‌انداز روابط دو جانبه، از جمله در زمینه سرمایه‌گذاری، صنعت، بازسازی جاده‌ها، گردشگری و دیگر حوزه‌های همکاری تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور قزاقستان با تاکید به اینکه روابط «آستانه» و «بیشکک» همواره در سطح بالا قرار دارد، افزود: ورود قرقیزستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا شرایط مناسبی برای تشدید بیشتر فعال سازی حجم معاملات تجاری ۲ کشور که در حال حاضر بیش از یک میلیارد دلار را تشکیل می‌دهد، فراهم خواهد کرد.

نظربایف افتتاح مرزهای گمرکی را برای رشد روابط اقتصادی دو جانبه بین ۲ کشور مهم عنوان کرد.

نظربایف و آتامبایف همچنین در مورد مسائل عمده امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند.

اتحادیه اوراسیا بر اساس ایده روسیه در حال شکل ‌گیری است و سنگ بنای آن در قالب اتحادیه گمرکی اوراسیا میان ۳ کشور روسیه، قزاقستان و بلاروس (روسیه سفید) اولین بار در اکتبر ۲۰۰۷ نهاده شد. پس از آن در اواسط سپتامبر ۲۰۰۹ ۳ کشور در خصوص ایجاد تعرفه گمرکی مشترک به توافق دست یافتند و در نوامبر همان سال نیز در نشست سران ۳ کشور در مینسک این توافقنامه به امضای روسای جمهوری آنها رسید.

ایجاد این اتحادیه گمرکی طبق «برنامه اقدامات در ارتباط با تشکیل اتحادیة گمرکی اوراسیا» انجام خواهد گرفت که توسط سران کشورهای عضو شامل بلاروس، قزاقستان و روسیه تأیید شده است. در نشستی که در دسامبر ۲۰۱۳ بین روسای جمهور روسیه، قزاقستان و بلاروس تشکیل شد، پوتین اعلام کرد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا از ۲۰۱۵ کار خود را به صورت جدی شروع خواهد کرد. در صورت عضویت دیگر جمهوری‌های آسیای مرکزی و قفقاز و حتی اکراین به این اتحادیه گمرکی فعالیت آن گسترده‌تر خواهد شد.

نظر شما