شناسهٔ خبر: 104995 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بازار آمریکا در انتظار فرش ایران

فرش43 روزنامه بوستون گلوپ طی گزارشی نوشت، با برداشته شدن تحریم‌ها، علی‌رغم وجود رقبا در بازار، صادرات فرش ایرانی به ویژه به بازار آمریکا از سرگرفته خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، لغو تحریم‌ها به دنبال اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای و تاثیر آن بر اقتصاد، صادرات و حضور شرکت‌های غربی در ایران دستمایه گزارش بسیاری از رسانه‌های خارجی است.

این بار روزنامه «بوستون گلوپ» به تاثیر لغو تحریم‌ها بر یکی از شناخته‌ترین کالای صادراتی ایران یعنی «فرش دستباف» پرداخته است؛ این روزنامه در این‌باره نوشته است، بافندگان فرش‌ معروف ایران به شدت مشغولند چراکه پیش‌بینی می‌کنند با برداشته شدن تحریم‌ها صادرات این کالای مهم ایرانی افزایش خواهد یافت.

ژیلا رصام عرب‌زاده صادرکننده فرش در این‌باره گفت: «فرش‌های دستبافت ایرانی سفیر ایران هستند. من خوشحالم که این سفیر در روند ازسرگیری فعالیت خود در آمریکا قرار دارد... فرش ایرانی همانند پرچم ایران است که در همه جای جهان شناخته شده است. بگذارید پرچمان به اهتزار دربیاید.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، آمریکا واردات فرش ایران را که از سال ۲۰۱۰ متوقف شده بود، از سرخواهد گرفت. به جز نفت، فرش‌های پارسی، یک کالای صادراتی ایران بودند که بیشترین خسارت را در نتیجه تحریم‌ها متحمل شده‌اند.

بازار آمریکا یک پنجم بازار صادرات فرش ایران را تشکیل می‌دهد. حمید کارگر رئیس مرکز فرش ملی ایران گفت، تولیدکنندگان فرش جمهوری اسلامی ایران امید دارند که تجارت با آمریکا سال آینده از سر گرفته شود.

وی افزود: «افراد مشغول در تجارت فرش، تولید فرش‌های مطابق میل بازار آمریکا را آغاز کرده‌اند، سفارشات را دریافت کرده‌اند و در حال مذاکره با مشتریان هستند... از سال ۲۰۱۰، به علت از دست دادن بازار آمریکا، ما یک پنجم صادرات خود را از دست دادیم. رقبای ما جایگزین ما شده‌اند. با این حال، ما فکر می‌کنیم که آمریکایی‌ها از فرش‌های پارسی به علت طرح‌ها و رنگ‌های یگانه‌شان مجددا استقبال خواهند کرد.»

بر اساس این گزارش، ایران سال گذشته، ۳۳۰ میلیون دلار فرش صادر کرده است. دو سوم فرش تولیدی ایران صادر می‌شود که برابر با بیش از ۵۳ میلیون فوت مکعب در سال است.

زمانی جمهوری اسلامی ایران، بزرگ‌ترین صادرکننده فرش در جهان بود اما این صنعت در اثر تحریم‌ها و رقابت با کپی‌های ارزان‌تر هندی، پاکستانی و چینی از طرح‌های سنتی ایران با خسارت روبرو شده است.

عرب زاده در ادامه توضیح داد، درحال آماده شدن برای پاسخوگی به مشتریان آمریکایی است. «آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها رنگ‌های روشن را ترجیح می‌دهند اما نسل‌های مسن‌تر خواهان نمونه‌های تیره‌تر هستند. ما در حال ارزیابی مجدد تقاضای مشتریان آمریکایی خود هستیم.»

به نوشته بوستون گلوپ، فرش‌های دست‌بافت پارسی هزاران تا میلیو‌ن‌ها دلار می‌توانند قیمت داشته‌باشند و برای پوشش زمین کاخ‌ها مناسبند.

در سال ۲۰۰۰، ایران یک فرش عظیم دست‌بافت به ارزش ۵.۲ میلیون دلار به پادشاهی عمان صادر کرد. همچنین ایران در سال ۲۰۰۶، بزرگ ترین فرش دست‌بافت جهان به ارزش ۸.۵ میلیون دلار را برای مسجد شیخ زاید در ابوظبی را تولید کرد.

در پایان این گزارش آمده است، همچنین ایران در تلاش است تا صادرات پسته، دیگر کالای اصلی صادراتی خود را از سربگیرد.

در سال‌های اخیر آمریکا خود به یکی از تولیدکنندگان اصلی پسته تبدیل شده است و بر واردات پسته ایران ۳۰۰ درصد تعرفه اعمال کرده است. به گفته محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران، این تعرفه با هدف حمایت از تولیدکنندگان آمریکایی اعمال شده است.

وی مطمئن است با این وجود، پسته ایران یک مزیت ویژه دارد. «آمریکایی‌ها مزه پسته ایرانی را بیش از مزه پسته خودشان دوست دارند.»

نظر شما