شناسهٔ خبر: 104875 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

افزایش تولید بیش از ۳۲ هزار بشکه‌ای نفت ایران در ماه جولای

اوپک43 اوپک در جدیدترین گزارش خبر داد تولید نفت ایران در ماه جولای(تیر ۹۴) ۳۹ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز افزایش یافته و به ۲.۸۶۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارش «نماینده»، درحالی‌که بازارهای جهانی از فزونی عرضه نفت رنج می‌برند، تولید نفت ۱۲ کشور عضو اوپک در ماه جولای ۲۰۱۵ برابر با تیر امسال از مرز ۳۱.۵ میلیون بشکه گذشت.

اعضای این سازمان در این ماه ۳۱ میلیون و ۵۱۳ هزار بشکه نفت در روز تولید کردند که نسبت به ماه گذشته نزدیک به ۱۰۱ هزار بشکه افزایش یافته است. کشورهای عضو اوپک در ژوئن امسال روزانه ۳۱ میلیون و ۴۱۲ هزار بشکه نفت تولید کرده بودند.

بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در ماه جولای نسبت به ماه پیش از آن ۳۲ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز افزایش یافته و به ۲.۸۶۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت عربستان در این ماه نسبت به ماه پیش از آن ۳۹ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز افزایش یافته و به  ۱۰.۳۵۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. عربستان در ماه ژوئن ۱۰.۳۱۳ میلیون بشکه نفت تولید کرده بود.

به گزارش فارس، علی‌رغم اظهارات مقامات ایران مبنی بر افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران چند ماه پس از لغو تحریم‌ها، تحلیلگران معتقدند که این افزایش به این زودی اتفاق نخواهد افتاد و در عین حال عربستان از افزایش تولید نفت ایران استقبال نخواهد کرد اما عبدالله البدری دبیرکل اوپک در مصاحبه‌ای گفت که اوپک با افزایش تولید نفت ایران کنار خواهد آمد.

روز گذشته نیز بانک جهانی اعلام کرد که تولید نفت ایران افزایش یافته است و تهران تا هنگام لغو تحریم‌ها تولید نفت خود را به تدریج افزایش خواهد داد و پس از لغو تحریم‌ها نفت بیشتری به بازار روانه خواهد کرد که می‌تواند کاهش ۱۰ دلاری قیمت نفت را به دنبال داشته باشد.

بر اساس گزارش اوپک، از ۱۲ کشور عضو اوپک ۵ کشور اکوادر، لیبی، نیجریه، قطر و ونزوئلا کاهش تولید داشته‌اند که بیشترین کاهش مربوط به لیبی با کاهش ۳۷ هزار و ۸۰۰ بشکه ای در روز بوده است. بیشترین افزایش تولید نیز به کشور عراق باز می گردد که افزایش ۴۶ هزار و ۷۰۰ بشکه‌ای در این ماه داشته است.

تولید نفت ۱۲ کشور عضو اوپک در ماه جولای به این شرح است: الجزایر ۱.۱۰۴ میلیون بشکه در روز، آنگولا ۱.۷۷۷، اکوادر ۰.۵۲۵، ‌ایران ۲.۸۶۱، عراق ۴.۰۷۴، کویت ۲.۷۰۳، لیبی ۰.۳۷۳، نیجریه ۱.۸۵۲، ‌ قطر ۰.۶۵۶، عربستان ۱۰.۳۵۲، امارات ۲.۸۶۵ و ونزوئلا ۲.۳۷۰ میلیون بشکه در روز.

نظر شما