شناسهٔ خبر: 104542 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان:

برخی تلاش دارند تمام معادله مذاکرات هسته‌ای را در دو سال اخیر محصور کنند

سید نظام الدین موسوی// دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با بیان اینکه برخی تمایل دارند تمام معادله مذاکرات هسته‌ای را در دو سال اخیر محصور کنند، گفت: اینکه عده‌ای بخواهند داشته‌ها و اندوخته‌های جمهوری اسلامی را کنار بگذارند و مسئله را یک چانه زنی صرف خلاصه کنند ساده کردن مسئله است.

به گزارش «نماینده» سید نظام‌الدین موسوی در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار در محل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان برگزار شد، با تبریک این روز به خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: از آنجایی که کار خبرنگاری جزء مشاغل سخت و زیان‌آور است روزی که به این نام مشخص شده عجین شده است با تلاش در حوزه خبر، روزی که خبرنگار شهید صارمی در حادثه تلخ ۱۷ مرداد در مزارشریف توسط یک گروه خشن به شهادت رسید در حالی که این شهید بزرگوار در این مقطع هنوز دوران نقاهت یک عمل جراحی را طی نکرده بود اما آنقدر وظیفه شناس بود که در حالی که خیلی از افراد مطلع می‌دانستند شهر مزارشریف به زودی سقوط خواهد کرد رفتند و به شهادت رسیدند و ایشان الگوی وظیفه‌شناسی برای تمام خبرنگاران ایرانی است.

وی ادامه داد: یاد و خاطره خبرنگاران، عکاسان و فیلمبردارانی که بعد از انقلاب اسلامی در جریان مأموریت‌های مختلف جان خود را از دست دادند گرامی می‌داریم.

موسوی در بخش اول سخنان خود به مسائل هسته‌ای کشور اشاره کرد و افزود: این روزها مسئله هسته‌ای یکی از مسائل عمومی کشور است که با آن درگیر هستیم و بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی جامعه نیز درگیر است. مسئله مذاکرات هسته‌ای و برنامه جامع اقدام مشترک و جمع‌بندی مذاکرات بین ایران و کشورهای ۱+۵ که این جمع‌بندی‌ها به کشورمان آمده است و باید مسیری را طی کند.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان افزود: نکته اولی که در مورد مذاکرات هسته‌ای وجود دارد این است که تیم مذاکره‌کننده زحمت کشیدند تا پس از پیگیری‌های فراوان عاقبت این توافق و جمع‌بندی حاصل شد، بنابر این اجر آنها مأجور است و کسانی که اهل مسائل دیپلماتیک هستند می‌دانند که این مذاکرات حالت رقابت و کاری سخت و نفس‌گیر است.

موسوی افزود: در طرف مقابل ما کشورهایی وجود داشتند که هم تعداد آنها بیشتر است و هم سوابق بیشتری دارند و مواجهه با آنها نیازمند درایت و کیاست بیشتری است. کشورهایی که قبل از این در زمینه مذاکرات هسته‌ای تجربه اینچنینی داشته‌اند از کره شمالی تا لیبی و عراق و همچنین آنها تجربه مذاکراتی مانند مذاکرات مقابله با اشاعه تسلیحاتی را نیز داشتند که سالیان سال ادامه داشت و این تجاربی است که آنها اندوخته‌اند. تیم مذاکره‌کننده باید با آنها مواجه می‌شد و به طور طبیعی کار آنها ارزنده بود اما آیا این کاری که دوستان انجام دادند و نتیجه‌ای که حاصل شد کاملاً مورد تأئید است یا خیر، این مسئله‌ای است که امروز در سطح جامعه ما دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه آیا مذاکرات صرفاً محصول همین دو سال اخیر است یا خیر افزود: برخی تمایل دارند کل معادله را در دو سال اخیر محصور کنند ما منکر زحمات این گروه نیستیم اما حقیقت این است که مسئله هسته‌ای بیش از ۱۰ سال است که دنبال شده و طیف‌ها و عناصر مختلفی در این زمینه زحمت کشیده‌اند و ما در این راه شهید داده‌ایم.

موسوی با اشاره به اینکه ایران اولین کشوری است که برای رسیدن به فناوری هسته‌ای شهید داده است، خاطرنشان کرد: در این راه تحریم‌های سنگینی را متحمل شدیم اما در این مدت توانستیم به ۱۹هزار سانتریفیوژ دسترسی پیدا کنیم و مرکز آب سنگین اراک را راه اندازی کردیم و فردو را که یک مرکز حیاتی است تأسیس کردیم در عین حال که با تهدیدات جدی مواجه بودیم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر که تحریم‌هایی علیه کشور ما اعمال می‌شد توانستیم درصد غنی‌سازی را از ۳.۵ درصد به ۲۰ درصد برسانیم در حالیکه غربی‌ها در ابتدا آن را با تمسخر بیان می‌کردند بنابراین مذاکرات در بستر یک اقتدار ملی به وجود آمده است و کسی نمی‌تواند ادعا کند با استفاده از قدرت چانه‌زنی صرف توانسته‌ است این مذاکرات را جلو ببرد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس خطاب به گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه مگر می‌شود با دست خالی مذاکرات را پیش برد، افزود: طرف مقابل شما طرفی طماع و زورگو است و تا در دستان شما عناصری از قدرت را پیدا نکند با شما مواجهه درستی ندارد و اینکه عده‌ای بخواهند این داشته‌ها و اندوخته‌های جمهوری اسلامی را کنار بگذارند و مسئله را یک چانه‌زنی صرف خلاصه‌کنند این ساده کردن مسئله است.

موسوی افزود: مقاومت مردم در برابر تحریم‌ها و شهدای هسته‌ای ما عقبه ارزشمندی هست که بسترها را برای این مذاکرات فراهم کرده است. کشورهای بزرگی که در برابر تحریم به زانو در آمدند اما ایران توانست در همین مدت دستاوردهای خوبی داشته باشد حتی یک از استدلال‌های رئیس‌جمهور آمریکا و جان کری برای پذیرفتن توافقات این بود که تحریم‌ها بی اثر شده است و آنها اذعان داشتند که هم پیمانان آنها با آنها همکاری لازم را ندارند، این از کجا حاصل شده است و آیا صرفاً محصول چانه‌زنی دیپلماتیک است؟

وی به فرآیند آینده جمع‌بندی مذاکرات نیز اشاره کرد و افزود: همانطور که طرف مقابل تأکید دارد که برجام باید یک فرآیند قانونی را طی کند این فرآیند باید در کشور ما نیز پیگیری شود اما برخی طوری برخورد می‌کنند که انگار کار تمام شده است در حالی که تمام مقاوله‌نامه‌ها که ایران با سایر کشورها امضاء می‌کند باید یک راه قانونی را طی کند ضمن اینکه در مسئله شورای عالی امنیت ملی نیز باید ورود پیدا کند و بررسی نمایندگان ملت و شورای عالی امنیت ملی نافی وظایف یکدیگر نیست.

ادامه دارد...

نظر شما