شناسهٔ خبر: 104499 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

توکلی در تذکر آیین‌نامه‌ای:

باهنر طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی را پس گرفت/ انتقاد از رفتار غیرقانونی هیأت رئیسه

احمد توکلی431 نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه آقای باهنر طی نامه‌ای به کمیسیون عمران طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی را پس گرفته است، نسبت به این رفتار نامناسب و غیرقانونی هیأت رئیسه درباره استیضاح آخوندی انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده» احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: امضاهای طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درست بوده و کمیسیون عمران در حال بررسی این طرح است.

وی افزود: آقای باهنر نایب رئیس دوم مجلس نامه‌ای به کمیسیون عمران نوشته و طی آن طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی را پس گرفته است، در متن نامه آمده که «نظر به اینکه هیأت رئیسه مجلس موظف است موضوع استیضاح را بررسی کند و دستور تطبیق مواد با قانون را به کمیسیون ارجاع دهد، لذا خواهشمند است نسبت به ارجاع طرح اسیتضاح وزیر راه و شهرسازی به هیأت رئیسه اقدام کنید».

توکلی تأکید کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، هیأت رئیسه مجلس نمی‌تواند در زمان رسیدگی به استیضاح یک وزیر در کمیسیون مربوطه، استیضاح را پس بگیرد.

وی همچنین گفت: باید بگویم اگر اسیتضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس مطرح شود، بنده با آن مخالفم چون این استیضاح را به مصلحت کشور نمی‌دانم اما این اقدام هیأت رئیسه در پس گرفتن استیضاح وزیر راه به هیچ عنوان صحیح نیست.

در ادامه این جلسه محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست صحن علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر توکلی گفت: در صدر ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است که موضوع استیضاح باید با ذکر مسائل مطرح شود و مورد رسیدگی قرار گیرد، نگاه بنده و آقای باهنر نیز همین‌گونه است که شما می‌فرمایید اما طبق آیین‌نامه متن استیضاح و مسائل آن ابتدا باید در هیأت رئیسه بررسی و سپس به کمیسیون ارجاع شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه روال شده که برادران می‌آیند و در جایگاه هیأت رئیسه می‌ایستند و اصرار می‌کنند که همین الآن باید هیأت رئیسه طرح استیضاح مربوطه را امضا و به کمیسیون مربوطه ارجاع دهد که این اقدام اشتباه است.

نظر شما