شناسهٔ خبر: 104463 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

جنتی: هاشمی رفسنجانی از مفاخر استان کرمان است

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاریخ طولانی استان کرمان اظهار کرد: کرمان را باید به عنوان مهد فرهنگ و تمدن نامید.

به گزارش «نماینده»، علی جنتی شامگاه شنبه 17 مرداد در شب شعر، قلم و رسانه در جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در برج میلاد تهران، با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار، گفت: آنطور که از دیرزمان از مردم کرمان شناخت دارم، مردمی خونگرم و میهمان‌دوست هستند که به پذیرایی از همه کسانی که از این خطه عبور می‌کنند، معروفند.

وی افزود: در دهه 40 که پدر من در منطقه کشکوئیه منبر می‌رفتند و اهالی این منطقه در قم به منزل ما می‌آمدند، واقعا با خونگرمی و حرارت برخورد می‌کردند و این خاطره همچنان در ذهن من مانده است. کرمان، استانی است که باید آن را مهد فرهنگ و تمدن نامید و سابقه تمدنی این استان در شهرهای جیرفت و شهداد نشان‌دهنده این است که این استان چه سابقه طولانی در فرهنگ و تمدن داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: استان کرمان از نظر سرمایه‌های انسانی بویژه در حوزه فرهنگ، ادب، شعر و هنر هم در گذشته و هم در دوران معاصر ستارگان بسیار درخشانی در آسمان فرهنگ و ادب این استان درخشیده‌اند. شخصیت‌های برجسته‌ای مانند باستانی پاریزی و دیگر اساتید دانشگاه، از افتخارات نه تنها ایران بلکه دنیای اسلام هستند و شخصیت های روحانی مانند شهید باهنر و هاشمی رفسنجانی که امروز در دنیا به عنوان دولتمرد با تجربه و با تدبیر می‌شناسند، از دیگر مفاخر استان کرمان هستند.

وی افزود: در حوزه ادبیات با تعداد قابل توجهی از نویسندگان و داستان سراهای کرمانی از جمله هوشنگ مرادی کرمانی روبه‌رو هستیم که جزو افتخارات کشور بوده و خدمات ارزنده ای به فرهنگ و ادب کشور داشته‌اند. میراث فرهنگی و صنایع دستی بسیار خوبی در استان کرمان داریم و در دولت تدبیر و امید با استانداری روبه‌رو هستید که پرتلاش، سختکوش متخصص و علاقه‌مند و مسئولیت‌پذیر است.

جنتی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی در کرمان، گفت: در حوزه‌های سیاسی شاید کمتر دوره‌ای داشته‌ایم که این نوع انسجام و همبستگی بین سیاسیون استان کرمان وجود داشته باشد و بخشی از این امر را محصول تلاش آقای رزم حسینی می‌دانیم که برخورد صمیمانه‌ای با همه نمایندگان مجلس و جریان‌های سیاسی استان داشته‌اند.

وی تصریح کرد: این همان چیزی است که سیاست رئیس‌جمهور است که اعتدال در کار رعایت شود و همه نیروها را تحت هر عنوانی که فعالیت می‌کنند، در خدمت به نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم و اختلاف سلیقه‌های سیاسی هیچ وقت نباید مانع این شود که در زمینه تامین منافع ملی با یکدیگر همکاری نکنیم. در حال حاضر این فضای مناسب سیاسی در استان کرمان فراهم شده و یکی از شرایط رشد و توسعه استان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر در داخل استان همکاری وجود داشته باشد، طبیعتا کارها با سرعت بیشتری پیش می‌رود و در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی انتظار می‌رود همه ملت ایران با دولت همکاری نزدیک داشته باشند و دولت که خود را خادم ملت می‌داند، برای رفاه، رشد و توسعه کشور و مردم تلاش کند و باید این انسجام را در بین همه ملت بوجود بیاوریم و نخبگان و فرهیختگان رسالت دارند در این زمینه تلاش کنند.

نظر شما