شناسهٔ خبر: 104236 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

پاسخ توکلی به اظهارات هسته ای معاون اول رئیس جمهور:

منبع آمار جهانگیری باید معلوم شود؛این روش غیر علمی است

احمد توکلی431 نماینده مردم تهران در مجلس، با انتقاد از آمارهای هسته ای معاون اول رییس جمهور گفت: منبع این آمارها باید معلوم شود؛ حق اظهارنظر افراد نیز با آمار و ارقام از بین نمی رود.

به گزارش «نماینده» احمد توکلی نماینده مردم تهران در واکنش به اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور درباره رضایت ۸۰ تا ۸۸ درصدی مردم از نتیجه مذاکرات هسته ای اظهار داشت: صرفنظر از استحکام این ارقام اعلام شده، طرز تلقی معاون اول محترم رئیس جمهور نسبت به موضوع خیلی بد است.

وی افزود: نه حقانیت با این ارقام مشخص می شود و نه حق اظهارنظر افراد با این ارقام و آمارها از بین می رود؛ چرا که حتی اگر یک درصد نیز مخالف باشند، هر کدام از این یک درصد به اندازه ۹۹ درصد دیگر حق حرف زدن دارند.

توکلی تصریح کرد: بر این اساس این نحوه مقایسه حق افراد با آمار خیلی زشت است و از آقای جهانگیری که از مسئله آزادی بیان و آزادی شهروندان دفاع می کند، انتظار نمی رفت که این حرف را بزند.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه دولت باید حامی حقوق اقلیت های سیاسی، اقتصادی و فکری باشد، اظهار داشت: حق یک نفر از اقلیت برای سخن گفتن با اندازه حق اکثریت برابری می کند، البته حدس زده می شود تعداد کسانی که موافق حل مشکل هسته ای هستند، از این ارقام نیز بالاتر باشد، اما اینکه مسئله هسته ای چطور حل شود نیز مهم است.

وی در این رابطه افزود: اگر جزئیات به مردم گفته شود و مورد بحث قرار گیرد، ممکن است این ارقام عوض شود؛  چرا که اکثریت قاطع مردم، خواهان حل موضوع هسته ای به نفع کشور هستند که از جمله نکات آن، رفع کامل همه تحریم ها است.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: ما در عین حال که از اصل زحمات تیم مذاکره کننده تشکر می کنیم، اما حق اعتراض و نقد را نیز برای همه افراد جامعه قائل هستیم و آن را به مسئله اقلیت و اکثریت نسبت نمی دهیم.

این روش آمار دادن غیر علمی است/ مرجع آمار و روش آمارگیری باید معلوم شود

توکلی با اشاره به اشکالات این قبیل اظهارات آماری گفت: این روش آماری که عدد ۸۰ تا ۸۸ درصد را اعلام می کنند، غیر علمی است؛ چون در آمار دادن، دامنه تعیین نمی شود؛ همچنین اینکه چه مرجعی این آمار را ارائه داده و روش آمارگیری آن و نمونه های آماری، مناطق آمارگیری و طرز سوال پرسیدن از افراد نیز اهمیت بالا دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: اکثریت قاطع مردم موافق حل مسئله هستند، اما طرز سوال پرسیدن از آنها بسیار مهم است.

وی  در این رابطه به نمونه تناقض های آماری در آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: در یک مورد در ایالات متحده آمریکا، CNN یک نوع آمارگیری انجام داد که بر اساس آن ۴۴ درصد موافق موضوع و ۵۲ درصد مخالف بودند، همزمان موسسه دیگری نیز درباره همان موضوع آمارگیری کرد که در نتیجه آن ۳۵ درصد موافق و ۵۷ درصد مخالف بودند و سپس شبکه NBC در همان رابطه آمار گرفت که ۵۴ درصد موافق و بیش از ۴۰ درصد مخالف بودند.

نماینده مردم تهران گفت: علت این تناقض نیز با وجود تشابه نمونه های آماری و زمان آمارگیری، به تفاوت سوالات و نوع کلمات بکار گرفته بر می گشت.

توکلی خاطرنشان کرد: بنابراین باید بررسی شود که منبع آماری که آقای جهانگیری گفته چه نهاد و مرجعی بوده و این نکته را هم باید توجه داشت که عدد آمار اعلام شده،  باید مشخص و دقیق باشد نه به صورت دامنه ای؛ چرا که این روش، علمی نیست.

نظر شما