شناسهٔ خبر: 104181 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پوتین و اولاند رسماً توافق ناوهای میسترال را لغو کردند

ناو میسترال رؤسای جمهور روسیه و فرانسه به توافق رسیدند که قرارداد فروش دو ناوبالگردبر میسترال فرانسه به روسیه را لغو کنند و فرانسه هزینه ۱.۲ میلیارد یورویی روسیه را پرداخت کند.

به گزارش «نماینده»، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه به توافق رسیدند که قرارداد دو ناو بالگردبر میسترال را لغو کنند.

طبق گزارش «راشاتودی» پاریس قرار است تمامی هزینه‌های لغو قرارداد را به مسکو بپردازد که مجموع هزینه‌ها کمتر از ۱.۲ میلیارد دلار خواهد بود.

«ژان ایو لودریان» وزیر دفاع فرانسه به رادیو «آرتی ال» فرانسه گفت: مذاکره بین پوتین و اولاند روز گذشته به نتیجه رسید. دیگر نزاعی در این زمینه وجود ندارد.

وی در ادامه افزود که هزینه دو کشتی میسترال ۱.۲ میلیارد یورو (۱.۳ میلیارد دلار) است اما پاریس هزینه کمتری پرداخت خواهد کرد زیرا این ناوهای بالگردبر هنوز تمام نشده است.

لودریان تصریح کرد که کشورهای زیادی وجود دارد که تمایل به خریداری میسترال را دارند زیرا این کشتی‌ها به خوبی ساخته شده است.

منابع مختلفی اعلام کرده‌اند که هند و کانادا ظاهراً در خرید ناوهای بالگردبر میسترال ابراز علاقه کردند.

روز چهارشنبه (دیروز)، سرویس‌های خربی رئیس‌جمهور روسیه اعلام کردند که طرفین توافق کردند که هزینه‌های روسیه که قبلاً طبق قرارداد پرداخت شده است، بازگردانده شود. این هزینه شامل تمامی تجهیزات و مواد می‌شود.

سرویس خبری رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد: فرانسه از پیش این بودجه را انتقال کرده است و بعد از بازگرداندن تجهیزات، مالکیت هر دو کشتی را به دست می آورد. از نظر مسکو، موضوع میسترال کاملاً حل شده است.

روسیه در صدد است تیمی از کارشناسان را به فرانسه اعزام کند تا تجهیزاتی که در ماه سپتامبر بر ناو بالگردبر میسترال نصب شده را بردارند.

یک مقام روسی گفت: تیمی از کارشناسان در حال حاضر در حال آماده شدن برای جداسازی ارتباط تجهیزات از ناوبالگردبر هستند. برنامه سفر به فرانسه برای ماه سپتامبر طرح‌ریزی شده است.

قرارداد میسترال به ارزش ۱.۲ میلیارد یورو است که توسط شرکت « DCNS/STX» فرانسه و شرکت صادرات دفاعی روسیه موسوم به «روزوبورون اکسپورت» در سال ۲۰۱۱ منعقد شد و قرار شد تا دو ناو بالگردبر میسترال فرانسه به روسیه منتقل شود و قرار بود اولین ناو میسترال در سال ۲۰۱۴ و دومی در سال ۲۰۱۵ به روسیه منتقل شود.

با اینحال، دولت فرانسه تحت فشارهای سیاسی آمریکا و همپیمانان اروپایی خود در زمینه مسئله ناآرامی‌های شرق اوکراین، تصمیم گرفت که این ناوهای میسترال را به مسکو تحویل ندهد.

علیرغم اعتراضات کارگرانی که در ساخت این ناوها نقش داشتند، وزیر دفاع فرانسه در ماه نوامبر اعلام کرد که پاریس این ناوهای میسترال را به روسیه تحویل نمی‌دهد.

نظر شما