شناسهٔ خبر: 104061 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۴۱ تشکل دانشجویی در نامه‌ای به نمایندگان مجلس:

مذاکرات به هدف اصلی خود که لغو تمامی تحریم‌ها بود، نرسیده/ برجام را بررسی کنید

مجلس ۴۱ تشکل دانشجویی دانشگاه‌های غرب کشو در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کردند: یکی از اهداف اصلی مذاکرات، رفع همه تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای بود که با بررسی برجام به نظر می‌رسد مذاکرات به هدف اصلی خود نرسیده است.

به گزارش «نماینده» ۴۱ تشکل دانشجویی دانشگاه‌های غرب کشور در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند: یکی از اهداف اصلی مذاکرات، رفع همه تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای بود که با بررسی برجام به نظر می‌رسد مذاکرات به هدف اصلی خود نرسیده است.

در ابتدای با اشاره به اینکه امروز در امتحانی بزرگ برای حفظ استقـلال و آزادی کشور قرار گرفته ایم، آمده است: پس از انتشار برجام و تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، شاهد موضع‌گیری هایی بودیم که توافق هسته‌ای را «صورت گرفته» و مسیر آن را «پایان یافته» می‌دانستند. گویا سعی بر آن است که ملت را در عملی انجام شده قرار دهند. حال آنکه برای نهایی شدن توافق هسته‌ای، مسیر قانونی در کشور وجود دارد که باید به دقت طی شود و الـزاما خروجی آن تأیید جمع بندی ارائه شده نیست.

این تشکل‌های دانشجویی خطاب به نمایندگان مجلس درخصوص بررسی برجام، اعلام کردند: برای بررسی جمع بندی مذاکرات باید کمال دقت در تطبیق آن با خطوط قرمز نظام اسلامی و منافع ملی کشور لحاظ شود تا مبادا تن به توافقی داده شود که منافی منافع ملی کشور باشد و برای نظام اسلامی تعهدی ایجاد کند که در طول درازمدت برای آن زیانبار باشد.

۴۱ تشکل دانشجویی غرب کشور با اشاره به ابهامات موجود در متن برجام تصریح کردند: تأسیسات فردو با قابلیت عدم دسترسی نظامی دشمن طراحی شد. در طول مذاکرات وین و پس از آن شاهد آن بودیم که آمریکای بارها ما را به حمله نظامی تهدید کرد؛ آیا کاهش محسوس توان فردو و تمرکز توان هسته‌ای کشور در سایت‌هایی با قابلیت دسترسی نظامی (همچون نطنز) باعث بازگذاشتن دست دشمن برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ما نخواهد شد؟

این دانشجویان با بیان اینکه بند ۳ ضمیمه B قطعنامه شورای امنیت، نگرانی‌های جدی را ایجاد کرده است، اعلام کردند: «توسعه توان موشکی و فناوری و ظرفیت تولید سلاح‌ها و تجهیزات عمده دفاعی برترساز با توان بازدارندگی و متناسب با انواع تهدیدات»، یکی از سیاست‌های کلی دفاعی و امنیتی برنامه ششم توسعه است که به تازگی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

در ادامه این نامه آمده است: «توسعه فناوری فضایی» نیز از سیاست‌های کلی فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه ششم توسعه است. حال آنکه در بند مذکور، ایران ملزم می‌شود تا ۸ سال فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیک (که مرتبط با صنعت دفاعی و فضایی کشورند) انجام ندهد. آیا این به معنی ضربه به توان دفاعی کشور و سکون صنعت فضایی به مدت ۸ سال نیست؟ صنعت فضایی همچون صنعت هسته‌ای از صنایع انحصاری قدرت‌های مستکبر است. آیا قرار است از جانب قدرت‌های سلطه‌گر با بهانه واهی «احتمال کاربری نظامی و کشتارجمعی» بر این صنعت هم محدودیت‌های ظالمانه اعمال شود  و برای آن پرونده ۱۲ ساله گشوده شود؟

این تشکل‌های دانشجویی با طرح این سؤال که آیا اعمال محدودیت‌های متعدد بر صنعت هسته‌ای و محدودیت‌هایی بر صنایع فضایی و دفاعی کشور، ظلم به پیشرفت کشور نیست، اعلام کردند: مگر نه این است که لحظه به لحظه افق‌های جدیدی در جریان علم گشوده می‌شود؟ با چه منطقی باید سرعت پیشرفت کشور را در علوم و صنایع راهبردی محدود کرد؟ این جمع بندی با در نظر گرفتن نیازهای کشور در طول چندسال تنظیم شده است؟ آیا قرار است دولت‌های مستکبر، مسیر پیشرفت ما را در صنایع راهبردی ترسیم کنند؟

در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به وجود نگرانی‌ها در ارتباط با وضعیت لغو تحریم‌ها، تصریح شده است: از برجام چنین برداشت می‌شود که خط قرمز «منوط نشدن لغو تحریم‌ها به اجرای تعهدات ایرانی» رعایت نشده است. از طرفی فراموش نکرده‌ایم که یکی از اهداف اصلی این مذاکرات، رفع همه تحریم‌های ظالمانه مرتبط با هسته‌ای بود. با بررسی جمع بندی به نظر می‌رسد که مذاکرات به هدف اصلی خود نرسیده است چراکه برخی از تحریم‌ها لغو و برخی تعلیق می شوند.

«با توجه به مکانیسم بازگشت‌پذیری تحریم‌ها که در قطعنامه ۲۲۳۱ مطرح شده، گویا قرار است «حربه تحریم‌ها» به «حربه بازگشت تحریم‌ها» علیه ایران تبدیل شود. این درحالی است که تعهدات ایران (همچون پرکردن قلب رآکتور آب سنگین اراک با بتن) بعضا غیرقابل بازگشت‌اند یا بازگشت آنها زمان‌بر و هزینه‌بر است؛ اما بازگرداندن تحریم‌ها برای طرف مقابل چندان سخت نیست و نیاز به یک دستور قانونی دارد».

این دانشجویان نگرانی دیگر را عدم رعایت خط قرمز پیرامون «عدم موکول هر اقدامی به گزارش آژانس» عنوان کردند و اعلام کردند: آژانس سابقه سیاهی در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران دارد؛ از پایان نیافتن درخواست هایش برای رضایتمندی از برنامه هسته‌ای ایران تا درز اطلاعات محرمانه که منجر به ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان شد. آیا در جمع بندی ارائه شده، «حدّیقف» برای رضایت‌مندی آژانس از برنامه هسته‌ای ایران و چارچوب امانتداری آژانس مشخص شده است؟

۴۱ تشکل دانشجویی دانشگاه‌های غرب کشور معتقدند گرچه یکی از خطوط قرمز سیاسی نظام «انجام مذاکره فقط در موضوع انرژی هسته‌ای» بود اما به نظر می‌رسد در بخش هایی از مذاکرات، طرف مقابل با خدعه و نیرنگ به موضوعات غیرهسته‌ای چنگ انداخته است. شاهد آن هستیم که در قطعنامه ۲۲۳۱، موضوعاتی چون محدودیت ۵ ساله خرید و فروش تسلیحات (ایران همواره بر حمایت تسلیحاتی از محور مقاومت تأکید کرده است) و محدودیت ۸ ساله در زمینه آزمایش موشک‌های بالستیک مرتبط با صنایع دفاعی و فضایی کشور مطرح شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: از بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه پس از تصویب قطعنامه مذکور منتشر کرد، چنین برداشت می‌شود که جمهوری اسلامی به این دو مورد پایبند نخواهد بود. آقای عراقچی نیز در این رابطه گفت که «نقض قطعنامه ۲۲۳۱ به معنای نقض توافق وین نیست». این در حالی است که قطعنامه ۲۲۳۱ با عنوان «تضمین توافق وین» صادر شده است بنابراین جایگاه قانونی و الزام مفاد آن برتر و فراتر از مفاد توافق وین است.

«قطعنامه‌های قبلی به دلیل تجمیع در قطعنامه اخیر به حالت تعلیق درآمده‌اند؛ بنابراین نقض مفاد قطعنامه ۲۲۳۱، براساس روندی که طراحی شده است تمامی قطعنامه‌های قبلی را برمی‌گرداند و آنچه که باعث نگرانی جدی است آن است که زمینه را برای اقدام نظامی قانونی طرف مقابل علیه ایران فراهم می‌کند. لازم است نمایندگان ملت با اتخاذ تدابیری، دست نیرنگ طرف مقابل را در این زمینه ببندند».

این دانشجویان با طرح این سؤال از نمایندگان مجلس که «ضمانت عمل طرف مقابل به تعهداتش چیست؟»، اعلام کردند: شاهد آن هستیم که در عالیترین سطح، شورای امنیت مرجع حل اختلافات پیش آمده خواهد بود؛ شورای امنیتی که ایران در آن حضور ندارد! نکته جالب توجه آن است که آقای عراقچی مطرح کردند «آنچه مانع بهانه تراشی و حمله نظامی طرف مقابل می‌شود چند صفحه قطعنامه و... نیست بلکه قدرت و اقتدار ایران اسلامی است». حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا برخی تعهدات ایران در جمع بندی ارائه شده (همچون محدودیت های صنعت هسته ای و دفاعی کشور) باعث آسیب به قدرت و اقتدار ایران اسلامی که «تنها ضامن عمل طرف مقابل به تعهداتش هست» نمی‌شود؟

۴۱ تشکل دانشجویی دانشگاه‌های غرب کشور با اشاره به اینکه به رسمیت شناختن حق هسته‌ای ایران توسط کشورهای ۱+۵ یک دستاورد بزرگ از طرف دولتمردان عنوان می‌شود، اعلام کردند: سؤال مهمی که در نهایت باید نمایندگان ملت پس از بررسی دقیق جمع بندی ارائه شده پاسخ دهند آن است که آیا «بده بستان پیشنهاد شده» ارزش به رسمیت شناخته شدن حق هسته‌ای ایران توسط کشورهای ۱+۵ را دارد؟ این حق طبیعی، چرا و توسط چه کسانی به رسمیت شناخته نشد که حالا باید برای به رسمیت شناخته شدنش، معامله کنیم؟

این دانشجویان با اشاره به روند قانونی بررسی و تصویب برجام براساس قانون اساسی خاطرنشان کردند: البته شورای عالی امنیت ملی هم باید ابعاد امنیتی و دفاعی جمع بندی ارائه شده را بررسی کند(طبق اصل ۹۴ قانون اساسی) و ملاحضات خود را به مجلس شورای اسلامی منتقل کند. اما در نهایت این نمایندگان ملت هستند که باید جمع بندی ارائه شده را از تمامی زوایای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علم و فناوری، دفاعی و امنیتی و آثار و عواقب آن تا زمان اتمامش را بررسی کرده و تصویب کنند.

«مبادا سایر ابعاد ذکرشده قربانی بعد امنیتی و دفاعی شوند؛ در صورتیکه همه این ابعاد در هم تنیده هستند. پس از بررسی نمایندگان ملت، در صورت نیاز به اصلاح، لازم است دولت، اصلاحات را پس از طی مراحل لازم (در صورت لزوم مذاکرات مجددی انجام شود) به مجلس شورای اسلامی تسلیم کند».

در بخش دیگر این بیانیه خطاب به نمایندگان مجلس آمده است: آیا پذیرش محدودیت‌های وسیع تحمیل شده بر دانش و صنعت هسته‌ای کشور (که بعضا ابدی هستند) و بازرسی‌های غیرمتعارف از صنایع هسته‌ای و نظامی در تضاد با استقلال همه جانبه کشور و به معنای پذیرش سلطه مستکبرین و تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر نیست؟

این دانشجویان تصریح کردند: ما منطق مذاکره را فراموش نکرده‌ایم اما عدم پذیرش توافقی که در آن توازنی بین «داده‌ها» و «گرفته‌ها» برقرار نیست و منجر به نقض استقلال و آزادی کشور و پذیرش سلطه بیگانه بر صنایع هسته‌ای و نظامی کشور شود، شرف دارد بر توافقی که عزت ملت را از بین ببرد. مبادا آرمان‌های امام راحل و شهدای عزیز انقلاب که در اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران متبلور است، نادیده گرفته شود.

این تشکل‌های دانشجویی در ادامه نامه خود خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کردند: شاهد آن هستیم که بخشی از تعهدات ایران در برجام مطرح شده و بخشی در قطعنامه ۲۲۳۱ و بخشی در توافق محرمانه با آژانس (محرمانه ای که معلوم نیست چگونه به کاخ سفید درز کرده است؟). بیم آن می‌رود که خواسته باشند ساختار حقوقی داخلی نظام جمهوری اسلامی ایران را دور زده و در عملی انجام شده قرار دهند. لذا نمایندگان ملت باید تدبیری اتخاذ کنند که حسب جایگاه قانونی خود، مفاد تمامی این سه مورد را بررسی کنند و در نهایت آنچه که تحویل ملت می‌دهند بتوانند با گردن افراشته در مقابل خدای متعال هم ارائه بدهند.

این دانشجویان با بیان اینکه ما مسئولین نظام اسلامی را از بازی در زمین منطق قدرت‌های مستکبر برحذر می‌داریم چراکه بازی در زمین آنان پایانی نخواهد داشت، اعلام کردند: در همین قطعنامه اخیر هم نشان داده‌اند که هسته‌ای بهانه است و مشکل آنان با هویت ایران اسلامی است.

۴۱ تشکل دانشجویی دانشگاه‌های غرب کشور در پایان نامه خود اعلام کردند: ما فراموش نکرده ایم که چه این جمع بندی ارائه شده تصویب بشود و چه تصویب نشود، ریشه مشکلات کشور همچون مشکلات اقتصادی را به اذعان کارشناسان باید در داخل کشور جست. امید است با عزم ملی و مدیریت جهادی و توکل بر خداوند، مشکلات رویاروی ملت شریف ایران مرتفع شود و مبادا مسئولان نظام اسلامی به جهت حل مشکلات کشور از رسالت جهانی خود غافل شوند

نظر شما