شناسهٔ خبر: 104055 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ندیمی مطرح کرد

انتقاد از طرح افزایش ۶ درصدی قیمت اقلام اساسی/ دولت شفاف‌سازی کند

ندیمی43 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از طرح افزایش ۶ درصدی قیمت اقلام اساسی خواستار شفاف‌سازی دولت در این‌ خصوص شد.

به گزارش «نماینده» ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام نظر در خصوص دستور گرانی ۶ درصدی ۱۸ مورد از اقلام اساسی از سوی دولت، ‌ اظهار داشت: تورم جلو گران‌فروشی را نمی‌گیرد بلکه میزان گرانی را کنترل می‌کند.

وی افزود: اگر ادعایی وجود دارد که تورم کنترل می‌شود به این معنا است که ما در رابطه با مسئله شیب قیمت، کنترل گرانی داریم و منظور کل گرانی نیست.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در رابطه با معضل گرانی اقلام ۲ انتظار از دولت مطرح کرد و گفت: باید در افزایش قیمت منطق وجود داشته باشد، منطق افزایش حقوق و دستمزد، هزینه‌های تبعی مانند قیمت ارز یا تهیه پول از بازار بانکی همچنین مواردی مانند حمل و نقل.

ندیمی خواستار توضیح و شفاف‌سازی مسئولان مربوطه در این‌ طرح شد و ادامه داد: آن‌چه در این افزایش ۶ درصدی مطرح می‌شود این است که دولت و افرادی که دست اندرکار این امر هستند باید به مردم توضیح دهند که این درصد تابع چه متغیرها و گرانی‌هایی است.

وی با تذکر به اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که همه‌چیز باید گران شود ولی به اندازه آن ۶ درصد رشد نداشته باشد، تاکید کرد: ابهام از جنس اصل موضوع نیست بلکه از جهت توضیح و تبیین محتوا است.

این نماینده مجلس به این طرح انتقاد وارد کرد و یادآور شد: آن‌چه در رابطه با بحث افزایش ۶ درصدی ۱۸ مورد از اقلام اساسی مهم به‌نظر می‌رسد این است که چرا دست‌اندرکاران توضیح نمی‌دهند که این آنالیز هزینه به نسبت قیمت چگونه صورت گرفته است.

«گرانی‌های چند درصدی از جمله این ۶ درصد محل بحث نیست جز اینکه ابهام در رابطه با تبیین پایه‌ها و عوامل افزایش است.»

ندیمی در پاسخ به اعلام نظر مجلس درصورت ورود به این طرح، مطرح کرد: از نظر قانون طرح افزایش قیمت در مجلس مطرح نمی‌شود، ‌ افزایش قیمت یا تنظیم تراز تجاری و کیفیت عرضه کالا همچنین ذخیره‌سازی توجیه، در مجلس طرح ندارد مگر اینکه از دیدگاه نظارتی وارد شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام موضع نمایندگان در این‌باره، خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم جلو قانون بایستیم و مجلس نمی‌تواند قیمت‌گذاری هر کالایی را مورد ارزیابی قرار دهد ولی از دیدگاه نظارتی اگر سوالی شود یا در کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شود به‌طور طبیعی وزرای مربوطه باید پاسخگوی چگونگی و مکانیزم افزایش قیمت باشند همچنین وزن و ضریب قیمت تعریف شود.

وی این طرح را از منظر نظارتی مجلس مورد بحث قرار دارد و اظهار داشت: مجلس از دیدگاه نظارت، تذکر و سوال مقابل این طرح است ولی بهتر است که به مجلس کشیده نشود و بهتر است خود مسئولان پاسخ دهند.

ندیمی در پایان با ضرورت توضیح، سوال و تبیین مجلس در این باره را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: به‌طور طبیعی همه با گرانی مخالف هستند ولی اگر گرانی پایه واقعی داشته باشد نمی‌شود آْن را انکار کرد که مستلزم توضیح و شفاف‌سازی برای مردم است.

نظر شما