شناسهٔ خبر: 103884 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت

جنگ تمام عیار اوباما علیه نظام سوریه

 شیخ‌الاسلام هدف قرار دادن ارتش سوریه و در نهایت نابود کردن یکی از محورهای اصلی مقاومت برای رهایی از آثار مخرب دومینوی شکست‌های پی در پی آمریکا در منطقه، اولین، عجولانه‌ترین و احمقانه‌ترین تصمیمی است که فرماندهان پنتاگون در «اتاق وضعیت» کاخ سفید به آن رسیده‌اند.

نماینده؛ حسین شیخ الاسلام/ روز گذشته خبری در مورد دستور حمله اوباما به نیروی هوایی این کشور برای حمله به ارتش سوریه در صورت تحت فشار قرار گرفتن شورشیان مورد حمایت آمریکا منتشر گردید. روزنامه وال استریت ژورنال که به جناح جنگ طلب حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده وابسته است در حالی این خبر را منتشر کرده است که شواهد از پیشرفت‌های میدانی ارتش سوریه و مقاومت اسلامی لبنان در سوریه حکایت می‌کند. پاکسازی کامل شهر حسکه، ادامه عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در قنیطره و درعا، و قطع خطوط امدادی گروه‌های تروریستی مرتبط با ترکیه در حومه غربی حلب از جمله جدیدترین تحولات امنیتی سوریه است. استقرار ارتش سوریه در آستانه دروازه‌های جسرالشغور و محاصره کامل زبدانی توسط حزب‌الله لبنان نیز از دیگر برگ‌های برنده دولت این کشور است.
صدور این دستور حاوی معنای بسیار حیاتی، راهبردی و کلیدی در شرایط فعلی سوریه و منطقه است. بدیهی است که ارتش سوریه دیر یا زود در نقاط مختلف با تروریست‌های اجیر شده آمریکایی که از مرزهای اردن، ترکیه و با حمایت مالی قطر و عربستان وارد این کشور شده‌اند درگیر خواهند شد و به عبارت بهتر صدور این دستور به معنای اعلان جنگ رسمی به دولت و ارتش این کشور است. پیش از این نیز نیروهای سوریه با این تروریست‌ها در مناطق مختلف درگیر شده بودند و زمزمه اعلام منطقه پرواز ممنوع در مرزهای ترکیه نیز ناظر به همین نگرانی‌ها است. نیروی هوایی قدرتمند سوریه ضربات مهلکی به شورشیان مورد حمایت غرب وارد کرده است و صدور چنین دستوری با توافق آنکارا – واشنگتن بر سر استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه و استفاده از این پایگاه نظامی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع ارتباط مستقیم دارد. همین امر نشانگر کارآمدی نیروی هوایی سوریه در تار و مار کردن ترویست‌های اجاره‌ای است. علاوه بر واهمه آمریکا از قدرت هوایی ارتش سوریه، شرط دولت آنکارا برای پیوستن به ائتلاف به اصطلاح ضدّ داعش را باید به دلایل شکل‌گیری منطقه پرواز ممنوع نیز افزود زیرا اردوغان نخست‌وزیر ترکیه از ابتدای فعالیت ائتلاف آمریکایی در سوریه تلاش برای برکناری بشار اسد را شرط ورود آنکارا به ائتلاف اعلام کرده بود.‎
از دیگر عوامل موثر برای حمایت هوایی همه جانبه آمریکا از شورشیان مسلح، ناامیدی واشنگتن از ائتلاف مخالفین و انشقاق گسترده در میان آنان است. همایش‌ها و جلسات بی‌نتیجه آنان که بارها در کشورهایی نظیر قطر و ترکیه برگزار شده است تاکنون به راه حل قاطعی منجر نگردیده و هر روز اخبار جدیدی از اختلاف بر سر اهداف و راهبردها و منازعات داخلی منتشر می‌گردد. روز یکشنبه - یک روز پیش از انتشار خبر دستور اوباما برای حمله به ارتش سوریه-  خبری درباره انشقاق دوباره در ائتلاف مخالفان خارج‌نشین سوریه مخابره گردید. «کمیته هماهنگی محلی سوریه» به عنوان یکی از تشکل‌های اصلی مخالفان سوری در خارج از کشور که به همین دلیل از ائتلاف مخالفان کناره‌گیری کرده است، درگیری‌های داخلی ائتلاف سوری مخالف را شرم آور توصیف نمود. کمیته مزبور معتقد است این درگیری‌ها مبتنی بر هیچگونه موضع سیاسی یا انقلابی نیست و برخی اعضای ائتلاف به دنبال بلندپروازیهای ذاتی هستند که اکثراً بیمارگونه بوده است. در نتیجه، راهبرد جدید آمریکا را می‌توان از زوایه‌ای دیگر در مسیر تقویت و روحیه‌بخشی به لشکر شکست‌خورده مخالفین ارزیابی نمود.
از سوی دیگر و از نمایی دورتر، تقویت جبهه مقاومت در منطقه را نیز باید به دلایل این تصمیم افزود. در عراق، نیروهای دولتی و مردمی در حالی برای پاکسازی داعش از استان الانبار دورخیز کرده‌اند که به صراحت، عدم نیاز به پشتیبانی هوایی آمریکا برای پاکسازی استان الانبار از لوث وجود داعش را اعلام کرده‌اند. تحلیلگران معتقدند این استان طی چند هفته آینده آزاد خواهد و اثری از تروریسم تکفیری در عراق باقی نخواهد ماند. از بین رفتن داعش در عراق مساوی است با زائل شدن بهانه آمریکا برای حضور مجدد در این کشور. تمام شواهد و قرائن نشان می‌دهد سرطان داعش در عراق به زودی ریشه‌کن خواهد شد و این تحول مهم، چیزی نیست که مقامات کاخ سفید به سادگی حاضر به تسلیم در برابر آن باشند. حمایت گروه‌های مردمی و ارتش یمن از جنبش انصارالله و توفیقات نظامی این گروه در هدف قرار دادن پایگاه‌های مهم عربستان از دیگر نشانه‌های تقویت جدّی جبهه مقاومت است.
در لبنان، انسجام مقاومت اسلامی در فضای سیاسی و تثبیت موقعیت حزب الله پس از حمله به مواضع تروریست‌های النصره در بلندی‌های قلمون و عرسال نیز از تحولات مهم منطقه محسوب می‌گردد. قاطبه مردم لبنان معتقدند مقاومت اسلامی سایه خطر تروریسم تکفیری را از سر آنان کم کرده است و همین امر بر محبوبیت این گروه افزود.
بدین ترتیب باید چنین نتیجه گرفت که دستور اخیر اوباما اعلام جنگی تمام عیار و بدون حدّ و مرز برای ساقط کردن نظام سوریه است. هدف قرار دادن ارتش سوریه و در نهایت نابود کردن یکی از محورهای اصلی مقاومت برای رهایی از آثار مخرب دومینوی شکست‌های پی در پی آمریکا در منطقه، اولین، عجولانه‌ترین و احمقانه‌ترین تصمیمی است که فرماندهان پنتاگون در «اتاق وضعیت» کاخ سفید به آن رسیده‌اند.
تلاش آمریکا برای تاثیرگذاری بر موج مثبت ناشی از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای را می‌توان از این منظر نیز ارزیابی کرد. اصرار طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای برای گفتگو بر سر مسائل منطقه‌ای نشان می‌دهد تفوق منطقه‌ای ایران تا بدانجا است که راهی جز گفتگو با ایران برای حل معضلات آن ندارند. توفیق مذاکرات هسته‌ای که به اذعان مقامات آمریکایی راهی جز تعامل با ایران برایشان باقی نمانده بود، باعث شد تا یکی از اهرم‌های نظام اسلامی در سوریه را هدف تهاجم جدّی قرار دهند و بدینوسیله اندکی از آلام وارد آمده را بکاهند.
اجرای چنین تصمیمی تبعات بسیار سنگینی مانند ماجرای تعیین تاریخ حمله به سوریه از سوی ایالات متحده برای این کشور در اواخر تابستان سال 1392 به همراه دارد و آنگونه که آنان می‌اندیشند سهل و ساده نیست. در آن مقطع، تعبیر رهبر انقلاب به انداختن جرقه در انبار باروت، پیام سردار سلیمانی به فرماندهان آمریکایی و نشانه‌روی موشک‌های حزب الله به طرف سرزمین‌های اشغالی موجب گردید که باراک اوباما انصراف کشورش از حمله به سوریه را در سازمان ملل اعلام کند و در این مقطع نیز یقیناً این تصمیم نابخردانه با واکنش استراتژیک ایران و جبهه مقاومت رو به رو خواهد شد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۲۲:۵۸محمد 0 0

    واقعا متاسفم برای این تحلیل خنده دار
    
    
    
                                

نظر شما