شناسهٔ خبر: 103655 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شرایط مدیریت آب حساس است

مشاور وزیر نیرو با اعلام اینکه غیر از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، گیلان و مازندران، بارندگی در سایر نقاط نامطلوب است، گفت: مدیریت منابع آب در حوضه‌ها بسیار حساس شده است.

به گزارش «نماینده»، محمد حاج رسولی ها امروز در یک نشست خبری با تاکید بر اینکه توزيع نامناسب بارندگي‌ها مديريت منابع آب را با مشکل مواجه کرده است، گفت: تغییرات بارش‌ها در حوضه‌هاي آبريز اصلي يکسان نیست به‌ طوري که در حوضه خليج‌فارس و درياي عمان با ۳۸ درصد کاهش و در حوضه درياي خزر با ۷ درصد افزايش بارش نسبت به سال قبل روبرو هستيم.

مشاور وزیر نیرو اظهارداشت: دامنه تغييرات بين حوضه‌هاي اصلي کشور بالاست و  عدم توزيع نامناسب بارندگي‌ها، مديريت منابع آب را با مشکل مواجه کرده است.

حاج رسولي‌ها افزود: ميزان بارندگي‌هاي امسال از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۸۸ ميلي‌متر بوده که نسبت به دراز مدت ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه با بيان اين مطلب که به دلیل توزيع نامناسب بارندگي‌ها مديريت منابع آب در حوضه‌ها بسیار حساس است، بيان داشت: با استناد به اسناد موجود در رتبه‌بندي ۴۷ ساله کشور، از نظر ميزان بارش در رتبه ۳۹ قرار داريم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به وضعيت مطلوب بارندگي در استان‌هاي آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي و اردبيل، گيلان و مازندران، وضعيت بارش در ساير استان‌ها را نامطلوب خواند و در ادامه گفت: حوضه درياچه اروميه که در سال‌های اخير جزو حوضه‌هاي حساس بوده، نسبت به درازمدت با ۹ درصد کاهش بارندگي مواجه شده ولي نسبت به سال قبل از شرايط بهتري برخوردار بوده است.

حاج رسولی ها، ميزان روان‌آب‌هاي کشور را ۳۸ ميليارد مترمکعب عنوان کرد که نسبت به سال گذشته با کاهش دو ميليارد مترمکعبي مواجه شده است. وی افزود: ۷۵ درصد اين روان‌آب‌ها ورودي مخازن سدها خواهد بود و تاکنون ۲۷ ميليارد متر مکعب از اين روان‌آب‌ها وارد سدها شده که اين ميزان ورودي نسبت به سال گذشته ۴ ميليارد مترمکعب کاهش داشته است.

وي، علت اين امر را بارش در دشت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: به دليل اينکه اغلب اين بارش‌ها در دشت‌ها باريده است، لذا اين روان‌آب‌ها به‌طور کامل نتوانسته‌اند به سدها راه يابند و در نتيجه سدها با کاهش ۱۳ درصدي ورودي آبها مواجه شده‌اند.

مشاور وزیر نیرو با اشاره به محاسن بارندگي‌هاي اخير در استان گيلان، گفت: بارندگي در استان گيلان به آبياري شاليزارها کمک شاياني کرد.

وي، حجم ذخاير موجود سدهاي کشور را در حال حاضر ۲۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون مترمکعب عنوان کرد و تصريح کرد: اين رقم نشان‌دهنده اين است که ۴۶ درصد حجم مخازن سدها پُر است.

نظر شما