شناسهٔ خبر: 103520 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آمانو نباید اسناد محرمانه در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهد

بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمانو نباید اسناد محرمانه را در اختیار کنگره آمریکا قرار دهد هر چند بخواهد توضیحاتی ارائه دهد.

به گزارش «نماینده» احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در پی اعلام خبر حضور آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی در شورای روابط خارجی سنای آمریکا اظهار داشت: جان کری و اوباما از طریق طیف‌ها و گروه‌های مختلف می‌خواهند به نوعی نمایندگان را قانع کنند.

وی با بیان اینکه اومانو به طور قطع به شورای روابط خارجی سنای آمریکا می‌رود، افزود: امیدواریم اسناد محرمانه در اختیار آنان قرار نگیرد ولی آمانو توضیح مطلوبی ارائه دهد.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اوباما برای به کرسی نشاندن این توافق از گروه‌ها، تیم‌ها و شخصیت‌های مختلف استفاده می‌کند.

بخشایش از کنار گذاشتن رقم ۲۰ میلیون دلاری برای به عدم سرانجام رسیدن توافق خبر داد و خاطرنشان کرد: آیپک (لابی صهیونیستی آمریکایی) ۲۰ میلیون دلار برای به سرانجام نرسیدن این توافق کنار گذاشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: امیدواریم توافقنامه از طریق کنگره به سرانجام نرسد و در این صورت نشان می‌دهد ایران وظیفه خود را به درستی انجام داده است و این آمریکایی‌ها هستند که در این پروسه سخت می‌گیرند.

وی در پاسخ به اینکه آیا آمانو دعوت ایران را برای حضور در مجلس می‌پذیرد گفت: قطعا اگر مجلس شورای اسلامی آمانو را برای حضور در ایران دعوت کند او نمی‌پذیرد چراکه کنگره آمریکا خود را قوی می‌داند و ادعای ژاندارم جهانی دارد.

بخشایش خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر اوباما و دیگر مقامات اروپایی از آمانو می‌خواهند که به کنگره بیاید و از این طریق قانع شوند.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه مطلب یادآور شد: همه مقامات سیاسی یا اروپایی‌ها همچنین شرکت کنندگان در مذاکرات هسته‌ای درصدد هستند این توافق در کنگره آمریکا به تصویب برسد چرا که اگر این عمل صورت نگیرد به آنها برمی‌خورد و گله گذاری آنان شروع می‌شود.

وی علت این فراخواندن را برداشتن موانع از سر راه تصویب توافقنامه خواند و اضافه کرد: یقین دارم که کنگره در مرحله اول این توافقنامه را رد می‌کند چرا که آیپک رقم‌های هنگفتی برای عدم تصویب آن کنار گذاشته است.

بخشایش تصریح کرد: نمایندگان به هنگام انتخاب هرچند برای شوی تبلیغاتی وانمود کردند که با آیپک همراه هستند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی نمایندگان از جان کری و یا دیگر مسئولان آمریکا سوال می‌پرسند و پاسخ نگرفته جلسه را ترک می‌کنند نشان می‌دهد که تصمیمات از قبل گرفته شده است.

وی در خاتمه متذکر شد: اوباما انتظار دارد وقتی توافقنامه به تصویب رسید وتو کند و توقع دارد، آن توسط کنگره مجدد وتو نشود که توافقتنامه نتواند دو سوم آرای کنگره را بدست آورد.

نظر شما