شناسهٔ خبر: 103467 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شفیعی:

برخی از مطالب جنبی «برجام» محرمانه است/ مخالفت ایدئولوژیک کنگره

نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برخی از مطالب جنبی برجام محرمانه است و ما نگران هستیم که در جریان حضور آمانو در سنا، وی مجبور شود که برخی از مطالب محرمانه را بیان کند.

به گزارش «نماینده» نوذر شفیعی در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌و‌گو، با بیان اینکه تلاش نمایندگان در کنگره و سنای آمریکا بر این است که برجام به شکست بینجامد، ‌تاکید کرد: بعید است حتی ‌توضیحات آمانو (رییس آژانس بین المللی  انرژی اتمی) با توجه به این نگاه آنها را در ارتباط با توافق قانع کند.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به  دیدگاه هایی که در نظریه های روابط بین‌الملل به سازمان های بین‌المللی وجود دارد، ‌خاطر نشان کرد: در مکتب رئالیسم این اعتقاد وجود دارد که سازمان های بین‌المللی محصول قدرت های بزرگ هستند و به همین بابت تحت تاثیر کامل آن‌ها  قرار دارند، که در مورد عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در جریان پرونده هسته‌ای ایران، این موضوع را به وضوح مشاهده کردیم. از سوی دیگر لیبرال ها نیز معتقدند که سازمان های بین‌المللی توسط دولت ها به وجود می آیند، ولی بعد از آن به صورت مستقل کار خود را اتوماتیک وار انجام می دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فقط می تواند به عنوان نماینده آژانس در مقابل مطالبه دولت آمریکا اقدام به ارائه گزارش کند، ادامه داد:  بنابراین از نظر حقوقی فقط اوباما می تواند اقدام به دعوت رسمی آمانو جهت ارائه توضیحات کند و هیچ الزامی وجود ندارد که وی در سنای آمریکا حضورپیدا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا به طور کلی هر توافق هسته‌ای با ایران بد می‌دانند مگر اینکه کل صنعت هسته‌ای ایران برچیده شود، تصریح کرد: برخی از آن‌ها مخالف هرگونه ارتباط بین ایران و آمریکا و یا ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هستند.

این نماینده مجلس با اعتقاد بر اینکه حضور آمانو در سنا باعث پایین آمدن منزلت آژانس می‌شود، افزود: برخی از مطالب جنبی برجام محرمانه است و ما نگران هستیم که در جریان پرسش و پاسخ آمانو  با نمایندگان  سنا، وی مجبور شود که برخی از مطالب محرمانه را بیان کند و حریم امنیتی برجام را مورد تهدید قرار دهد.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها درموفقیت آمانو جهت کسب ریاست سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نقش داشته اند و اکنون آمانو ضرورت می‌داند که در سنا جوابگوی آنها باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مبنای مخالفت نمایندگان کنگره و سنای آمریکا با توافق وین، ایدئولوژیک است نه فنی.

 

نظر شما