شناسهٔ خبر: 103437 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

نایب رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس:

آینده اقتصاد ایران باید با حرکت از درون شکل بگیرد

پورابراهیمی/43 نایب رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: توافق وین، موفقیت بزرگی برای نظام ماحصل ایستادگی و مقاومت مردم بود.

به گزارش «نماینده» محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به توافق هسته‌ای صورت گرفته اظهار کرد: بعد از سال‌ها و ماه‌ها تلاش تیم‌های مذاکره کننده هسته‌ای؛ جمهوری اسلامی ایران توانست برخلاف ضوابط بین‌المللی، کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس که حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت نمی‌شناختند، را وادار به اعتراف در پذیرفتن این حق کند؛ آن‌ها علی‌رغم برخی محدودیت‌ها پذیرفته‌اند که ایران می‌تواند به عنوان دارنده توان هسته‌ای مسیرش را ادامه دهد و باید به همه مردم، مقام معظم رهبری، دولت های قبلی و دولت فعلی تبریک گفت.

وی درباره روند اجرایی شدن توافق تصریح کرد: برنامه توافق مبنا بوده و اجرای توافق منوط به این است که تعهدات طرفین به چه شکل خواهد بود، همواره اعلام کرده‌ایم ایران به تمامی تعهدات خود نسبت به طرف مقابل پایبند است و وفای به عهد از اصول و مبانی دینی ماست و باید ببینیم طرف مقابل چگونه عمل می‌کند و این مسئله در بازه زمانی در خصوص رفع تحریم‌ها و پذیرش مفاد توافق مشخص خواهد شد.

وی افزود: در صورتی که به مفاد توافق هسته‌ای عمل شود هم غیرمنطقی است که انتظار داشته باشیم همه مشکلات اقتصادی کشور حل می شود؛ زیرا باید از این اتفاق به عنوان عامل محرک و رویکرد جدید مبتنی بر تحولات در اقتصاد استفاده کنیم. ما در مسیر و رویکرد جدیدی قرار گرفته‌ایم که مخالفت به موافقت تبدیل شده و اگر خودمان حرکت نکنیم، هیچ ثمری نخواهد داشت.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این‌که «آینده اقتصاد ایران باید با حرکت از درون شکل بگیرد»، افزود: رویکرد توانمندسازی از درون باید در خصوص تحریم‌ها فرصتی برای تبدیل کردن به شرایط اقتصادی مطلوب باشد. در تحریم، سهم نفت در بودجه عمومی کشور کاهش یافت و اتفاق بزرگی در اقتصاد ایران بود و اگر این بحث بخواهد به جای خود برگردد، تمام زحمات دولت به هدر می‌رود.

وی یادآور شد: براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی؛ لازم است محورهایی که به دست آوردیم مثل کاهش سهم نفت در بودجه عمومی دنبال شود و نباید دوباره درآمدهای نفتی را به بودجه عمومی بدهیم و به مشکلات قبلی مبتلا شویم.

وی گفت: فضای مثبت کشور فضای قابل قبولی است و امیدواریم موفقیت‌های آینده نظام را روز به روز بیشتر شاهد باشیم.

نظر شما