شناسهٔ خبر: 103336 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

احمد توکلی:

نادیده گرفتن عزت ملی در مراوده با غرب هزینه دارد/ قافیه را نبازیم

احمد توکلی431 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از نحوه برخورد دولت با منتقدان سفر فابیوس به تهران گفت: نادیده گرفتن عزت ملی در این مراودات، علاوه بر حوزه سیاسی، در حوزه اقتصادی هم هزینه دارد.

به گزارش «نماینده» احمد توکلی، با اشاره به سفرهای اخیر برخی مقامات اروپایی به تهران و حواشی پیش آمده در ارتباط با آنها، اظهار داشت: نفس سفر اروپایی‌ها به کشور ما، هم از جهت نگاه بلندمدت و هم از جهت وضعیت فعلی محتوای «برجام» و قطعنامه شورای امنیت، مثبت است.

وی در توضیح این مسئله گفت: وقتی رفت و آمدهای آنها به کشور ما بیشتر شود، نقطه ضعف‌هایی که الان در برجام و قطعنامه شورای امنیت وجود دارد، کمتر امکان وقوع عملی خواهد داشت؛ بنابراین نفس این سفرها هم از جهت سیاست داخلی و خارجی و هم در بعد اقتصادی مثبت است.

نماینده مردم تهران در مجلس در عین حال تاکید کرد: هرچقدر ما بیشتر نسبت به این رفت و آمدها اشتیاق نشان بدهیم، از دو جهت ضرر می‌کنیم، اول اینکه این اشتیاق نشان دادن از جهت عزت ملی به ضرر ماست.

توکلی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، وقتی فردی مثل فابیوس با توجه به سوابقی که در رابطه با ورود خون های آلوده به کشور ما و نیز کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای دارد، تصمیم می گیرد به کشور ما سفر کند، رفتاری که دولت با منتقدان این سفر می‌کند، به ضرر اصل سفر و هدف آن است.

برخورد غوغاسالارانه برخی روزنامه های اصلاح‌طلب با یک مستند

وی در این رابطه اظهار داشت: چند دانشجو در اعتراض سفر فابیوس در فرودگاه تجمع می‌کنند، اما کتک می‌خورند؛ همچنین وقتی که یک فرهنگسرا که می‌خواهد در سالن نمایش ۵۰ نفره یک مستند را درباره خون‌های آلوده اکران کند، چند روزنامه برادران اصلاح‌طلب با غوغاسالاری و به زور دولت این برنامه را لغو می‌کنند، یا وقتی دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) چند دستگاه اتوبوس می‌گیرند که بروند و در کمال آرامش و نظم به این سفر اعتراض کنند، چند نفر لباس شخصی می‌آیند و دانشجویان و رانندگان اتوبوس را تهدید می‌کنند که حرکت انجام نشود.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: این رفتارها علامت زیانباری به مهمان وارد کشور شده می‌دهد؛ یعنی داریم به او می‌گوییم هرچقدر شما به ما بی‌احترامی کنید، باز ما مشتاق شما هستیم و از شما تجلیل می‌کنیم.

توکلی اظهار داشت: خوب است عکس نحوه دست دادن فابیوس با رئیس جمهور ما و نحوه نشستن او مقابل آقای روحانی را ببینید؛ این مسائل در عالم دیپلماتیک معنی مشخص دارد و تکبر را می‌رساند و حالا سوال این است که آیا با کسی که تکبر می‌ورزد و بی‌احترامی می‌کند، با شور و شعف برخورد کرد؟ درست است که باید مهمان را اکرام کنیم ولی لازم است جلوی مردم خودمان را بگیریم که اظهارنظر نکنند؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه چنین رفتارهایی با منتقدان برخلاف قانون اساسی و نیز ادعاهای دولت است، تصریح کرد: به نظرم داریم از هول حلیم توی دیگ می‌افتیم و افراط و تفریط می‌کنیم! نه این حرف خوب است که به خاطر سوابق غربی‌ها و مواضع آنها بگوییم حق سفر به ایران ندارند و نه این خوب است که بگوییم مردم خودمان حق اظهارنظر ندارند. آن ها نه تنها وقتی مقامات ما مهمان شان هستند، چنین نمی‌کنند، بلکه به منافقین و سایر افراد ضد انقلاب، گرا میدهند که علیه مقامات ما تظاهرات کنند و صریحا هم از کارشان دفاع می‌کنند.

نادیده گرفتن عزت ملی، هزینه سیاسی و اقتصادی دارد

وی با اشاره به دومین آسیب چنین رفتارهایی اظهار داشت: این رفتارها از جهت عملیاتی نیز مضر است؛ یعنی اگر قرار باشد در جهت اقتصادی نیز ارتباطاتی داشته باشیم و بهره بیشتری ببریم، تزلزل نشان دادن و حقارت پذیرفتن به ضرر ماست، چون بازار آنها برای ما انحصاری است.

توکلی در توضیح این نکته گفت: به عنوان مثال وقتی می‌خواهیم هواپیمای مسافربری بخریم، یا باید از فرانسوی‌ها بخریم، یا از بوئینگ آمریکا و یا از جاهای دیگری مانند هلند که سرمایه‌گذاری مشترک دارند؛ بنابراین وقتی فروشنده انحصاری یا شبه انحصاری است، هرچقدر التماس و ذلت را بیشتر احساس کند، جنس را گرانتر به ما می‌فروشد. پس فراموش نکنیم که نادیده گرفتن عزت ملی در این مراودات، علاوه بر حوزه سیاسی، در حوزه اقتصادی هم هزینه های بسیار دارد.

به غربی‌ها پیامی ندهیم که گمان کنند قافیه را باخته‌ایم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید با این افراد از موضع ادب، استغنا و مناعت طبع برخورد کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم، خاطرنشان کرد: این شور و شعفی که برخی مقامات ما برای این سفرها نشان می‌دهند، برای عزت ملی مضر است و عزت و غرور ملی نیز چیزی نیست که اگر خدشه‌دار شد به این راحتی قابل جبران باشد.

وی ادامه داد: وقتی آنها از آن طرف دنیا سه چهار هزار کیلومتر راه طی می‌کنند و با کشتی هایشان به منطقه ما می‌آیند، به خاطر همین عزت ملی آنهاست، چون اگر اقتدار و عزت کشوری حفظ شد حرفش در بازارهای دنیا خریدار بیشتری دارد، حالا اگر قرار باشد اینها بیایند و دانشجویان ما کتک بخورند و یک مستند در یک سالن ۵۰، ۶۰ نفره اکران نشود، به آنها این پیام را می‌دهد که ما قافیه را باخته ایم.

توکلی درباره ریشه این قبیل رفتارها تصریح کرد: معتقدم مبانی فکری افراد در این مسئله موثر است، اما نمی‌خواهم آن را بیشتر بازگو کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس در عین حال تاکید کرد: منتقدان نباید در بیان حقایق ملاحظه دولت را بکنند و نیز باید با انتقاد منصفانه ملاحظه دولت را هم بکنند؛ اگر این دو جنبه را حفظ کنیم، دیگر عده ای نمی‌توانند با غوغاسالاری دهان مردم را ببندند.

 

نظر شما