شناسهٔ خبر: 103296 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پاسخ به منتقدان طرح جامع مسکن

مسکن43 مدیر علمی طرح جامع مسکن با بیان اینکه ۲ مورد نظرخواهی جزئی برای اعمال در طرح جامع مسکن از سوی کارشناسان ارائه شد، گفت: این طرح بعد از اعمال این نظرات نهایی و برای اجرا و ابلاغ به وزارت راه و شهرسازی ارسال شد.

به گزارش «نماینده»، فردین یزدانی در خصوص جمع‌بندی نهایی طرح جامع مسکن و اینکه آیا کارشناسان نظراتی در خصوص طرح جامع مسکن ارائه کردند یا خیر، گفت: یکسری از کارشناسان نظراتی را در خصوص طرح جامع مسکن ارائه کردند که ۲ مورد بود، اما این ۲ مورد هم در حدی نبود که بخواهد طرح جامع مسکن را دستخوش تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه این اصلاح که بسیار جزئی بود و برای اعمال تحویل وزارت راه و شهرسازی شد، ادامه داد: خبری از مراحل اداری ابلاغ آن ندارم. نظر آنچنانی از سوی کارشناسان برای طرح جامع مسکن ارائه نشد و به هر حال ما این ۲ مورد نظر جزئی کارشناسی را که ارائه کردند و قابل اعمال بود را در طرح جامع مسکن گنجاندیم و تحویل وزارت راه و شهرسازی کردیم.

یزدانی با اشاره به اینکه حضور ذهن ندارد دو مورد اصلاحی چه بوده است، ادامه داد: این نظرات به حدی ریز و جزئی بود که نمی‌توانست طرح جامع مسکن را دستخوش تغییر کند.

مدیر علمی طرح جامع مسکن با اشاره به اینکه این نظرات ابتدا به وزارت راه و شهرسازی رفته و سپس وزارتخانه این نظرات را به ما برای اعمال منعکس کرد و گفت: طرح جامع مسکن به هر حال نهایی شده و قابلیت اجرا دارد، امیدواریم با گشایش مالی بعد از رفع تحریم‌ها هیچ بهانه‌ای برای عدم اجرای طرح جامع مسکن از سوی مقامات مسئول نباشد.

طرح جامع مسکن اجرایی تر از طرح قبلی

وی با اشاره به اینکه از تهیه‌کننده‌های قبلی طرح جامع مسکن است و دستیار اصلی طرح قبلی جامع مسکن بوده است، گفت: گذشت زمان و افزایش اطلاعات تیم کارشناسی و بکارگیری طیف گسترده کارشناسان باعث شده است تا طرح جامع مسکن یک طرح قوی و اجرایی‌تر از طرح جامع مسکن قبلی باشد.

طرح جامع مسکن یک عزم سیاسی می‌خواهد

یزدانی با تأکید بر اینکه اجرای طرح جامع مسکن یک عزم سیاسی می‌خواهد، اضافه کرد: یکی از انتقاداتی که از سوی کارشناسان به طرح جامع مسکن مطرح می‌شود این است که مدام گفته می‌شود چرا میزان پیش‌بینی ساخت و ساز کم است، اما باید اذعان کنم که در طرح جامع مسکن دید واقع‌گرایانه داشتیم و علاقه‌ای نداریم که ساخت و ساز بدون هدف زیاد شود.

وی ادامه داد: ویژگی اول طرح جامع مسکن این است که تلاش طرح جامع مسکن این است که جلوی سوداگری و رانت‌خواری یک بخشی از فعالان ساخت و ساز و زمین را بگیرد.

یزدانی اضافه کرد: ویژگی دوم نیز این است که برنامه‌های آن عملیاتی و با ذکر منابع مالی مورد نیاز و توجه به مسکن کم درآمدها یک پیوندی با سیاست اجتماعی عام فقرزدایی ایجاد کند تا یک فشاری به دولت باشد تا آن سیاست اجتماعی عام را هر چه زودتر تدوین و پیاده کند.

گوی گفت: در نگارش طرح جامع مسکن در گام اول تلاش شد تا از وضع موجود چهره‌نمایی شده و وضعیت فعلی کشور را به دولت اعلام کنیم. سپس با آسیب‌شناسی سیاست‌های گذشته و فرمول‌سازی‌های مختلف نقشه راه مسکن را ارائه دهیم. کل این مطالعات بر اساس ۱۰ مطالعه پشتیبان و مجزا در حوزه‌های سند راهبردی، پیش‌بینی‌های جمعیتی، نیازسنجی مسکن، مسکن کم‌درآمدها، نظام تامین مالی، سیاست‌های زمین و توسعه شهری، سکونتگاه‌های نابسامان شهری، صنعت ساختمان، مسکن روستایی و بازار مسکن اجاره‌ای انجام شد.

مدیر علمی طرح جامع مسکن با اشاره به بررسی میزان نیاز به زمین در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر به تفکیک هر شهر در جلسات نگارش طرح جامع مسکن ادامه داد: نحوه تخصیص زمین‌ها نیز در این طرح مدل‌سازی و تدوین شده است. علاوه بر این در این طرح خود را مقید به بررسی منطقه‌ای کرده‌ایم و نگرش منطقه‌ای اصل حاکم در طرح جامع مسکن است.

یزدانی با بیان این‌که مطالعات در سه سطح ملی، استانی و نقاط شهری انجام شده است، ادامه داد: در این طرح موضوع جمعیت نیز به صورت مجزا مورد تحقیق قرار گرفته که بر اساس این مطالعات از شتاب رشد جمعیت در سال‌های اخیر کاسته شده است اما همچنان افزایش تعداد خانوار را در کشور داریم که آن نیز به تدریج در سال‌های آینده رو به کاهش می‌رود.

طرح جامع مسکن در خرداد ماه نهایی شد اما برای نهایی شدن آن حدود یک ماه به کارشناسان فرصت داده شد تا نظرات کارشناسی خود را تا تیر ماه برای اعمال نهایی طرح جامع مسکن به وزارت راه و شهرسازی ارائه کنند.

نظر شما