شناسهٔ خبر: 103012 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

ایران از با ثبات ترین کشورهای خاورمیانه است

سفیر ایران در بوسنی سفیر ایران در سارایوو گفت: جمهوری اسلامی ایران به رغم تمام فشارهایی که در بیش از ۳۵ سال گذشته به آن وارد شده، از با ثبات ترین کشورهای خاورمیانه به شمار می رود.

به گزارش «نماینده» «سیدحسین رجبی» در گفت وگو با خبرگزاری خصوصی «اوناسا» بوسنی و هرزگوین درباره توافق وین بین ایران و ۶ قدرت جهانی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی و با امضای قرارداد منع گسترش سلاح های کشتار جمعی(NPT) همواره به تعهدات بین المللی خود در این جهت پایبند بوده است.

رجبی افزود: جمهوری اسلامی ایران حتی بعد از برخی اتهام زنی ها هیچ گاه از میز مذاکرات عقب ننشست، اما در مقابل دولت های دیگر بودند که در سنوات گذشته به رغم اقدامات داوطلبانه ایران، به تعهدات خود عمل نکرده و تحریم های ظالمانه ای را بر مردم مظلوم ایران تحمیل کردند.

آنهایی که سردمدار حقوق انسانها هستند، حتی از صادرات دارو و تجهیزات پزشکی برای بیماران نیازمند خودداری کردند.

سفیر ایران در سارایوو گفت: دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت برای رفع اختلافات باقی مانده از طریق مذاکره و رسیدن به تفاهمی که نظرات طرفین را تامین کند، اعلام آمادگی کرد که این مذاکرات در نهایت به توافق اولیه ژنو ۲۰۱۳ و توافق نهایی وین ۲۰۱۵ منجر شد.

سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین یادآورشد که ناگفته نماند رژیم تحریم ها نیز دیگر نمی توانست ادامه پیدا کند، زیرا دیگر کارایی مد نظر بانیان آن را نداشت.

از سوی دیگر دول غربی به خوبی می دانستند برنامه هسته ایران صلح آمیز است و امکان متوقف کردن این دانش در ایران وجود ندارد، پس مجبور شدند این حق ایران را به رسمیت بشناسند.

رجبی در مورد چشم انداز سیاسی توافق وین در خاورمیانه گفت: اگر امروزه می بینید خاورمیانه دچار تشنج و هرج و مرج شده، دلایل مختلفی دارد از جمله اشتباه محاسباتی کشورهای قدرتمند در فهم تحولات خاورمیانه، دخالت های خارجی در امور کشورهای منطقه، زیاده خواهی برخی کشورهای منطقه و دامن زدن به اختلافات غیر واقعی به منظور دست یابی به منافع غیر جمعی در منطقه است.

وی افزود: با این وجود جمهوری اسلامی ایران به رغم تمام فشارهایی که در طی بیش از ۳۵ سال گذشته بر آن وارد شده، از با ثبات ترین کشورهای خاورمیانه است و این آمادگی را دارد تا با کمک کشورهای منطقه و جامعه جهانی در جهت صلح و ثبات منطقه خاورمیانه و جهان تلاش کند.

سفیر کشورمان در سارایوو در خصوص فعالیت های ددمنشانه گروه تروریستی داعش در منطقه گفت: از ابتدای ظهور جریان افراطی در منطقه، جمهوری اسلامی ایران همواره هشدار داد کشورهایی که به دنبال استفاده از افراد و سازمان های افراطی برای رسیدن به اهداف و سیاست های خود در خاورمیانه هستند و یا به تعبیری به دنبال سلطه بر مدیترانه شرقی هستند، سخت در اشتباه اند زیرا این سیاست و تاکتیک ابزاری، غیر واقعی و مبنایی غیرانسانی دارد.

'تاریخ شهادت خواهد داد کسانی که بر روی خون مردم مظلوم بنایی تاسیس کنند در واقع خانه ای عنکبوتی و سست بنیان نهاده اند و نه تنها منافعشان تامین نمی شود بلکه نتیجه ای جز برافروخته شدن آتش در منطقه و جهان به همراه نخواهد داشت. '

وی افزود: امروز برخی از کشورهایی که از این گروه تروریستی حمایت کرده اند بعد از جنایت های وحشیانه آن و وخامت اوضاع، به دنبال ائتلاف بین المللی برای سرنگونی آن هستند. البته باز هم در این ادعا صادق نیستند زیرا هنوز کمک هایشان به داعش در اشکال مختلف وجود دارد.

رجبی در مورد بحران سیاسی و درگیری های مسلحانه در اقصی نقاط جهان گفت: مطالبات عمومی مردم یکی از مهمترین دلایل وقوع تحولات داخلی در کشورها است و مردم یمن هم از این امر جدا نیستند. برخورد قهر آمیز، پاسخ گوی خواسته های مردم یمن نیست و اینگونه برخوردها نتیجه ای جز مهاجرت، بی ثباتی و ناامنی دراستراتژیک ترین کانال ارتباطی منطقه و نظام بین الملل نخواهد داشت.

'ما معتقدیم تنها راه حل بحران یمن توقف فوری بمباران ها و انجام مذاکرات یمنی- یمنی با مشارکت تمامی اقوام و احزاب سیاسی این کشور است که می تواند شروعی برای جلوگیری از خسارت انسانی و اقتصادی بیشتر و نهایتا تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور باشد. '

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو در مورد همکاری های کشورمان و بوسنی و هرزگوین گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال بوسنی و هرزگوین همواره در کنار مردم و دولت این کشور حضور داشته و این روند را هم در طول جنگ و هم بعد از آن ادامه داده است.

وی افزود: زمانی با تاسیس کلینیک هلال احمر به مداوای بیماران و آسیب دیدگان بوسنیایی پرداخته و زمانی با تشکیل مرکز بازسازی و همچنین دفتر جهاد سازندگی به بازسازی منازل و اماکن عمومی تخریب شده از جنگ و همچنین با آموزش کشاورزی و مهارت های شخصی و واگذاری امکانات دام، تجهیزات کشاورزی و ماشین آلات به آسیب دیدگان از جنگ کمک کرده است.

سفیر کشورمان در مورد فعالیت و روابط فرهنگی ایران در بوسنی گفت: وجود کتاب های خطی فارسی در کتابخانه های بوسنی، منابع و ماخذ فرهنگی و هنری، وجود اساتید و دانشجویان زبان فارسی در این کشور و قدمت تدریس رسمی زبان فارسی که به حدود ۶۰ سال می رسد و همچنین حضور دانشجویان بوسنیایی در ایران، بخشی از نقاط مشترک فرهنگی بین دو کشور است.

وی افزود: بر این اساس در سال های گذشته موافقت نامه همکاری های فرهنگی، علمی و پژوهشی بین دو کشور منعقد شده و همه ساله علاوه بر مراودات فرهنگی، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور گروه های موسیقی، صنایع دستی، نمایش فیلم و شرکت در جشنواره فیلم و تئاتر در سارایوو برگزار می گردد.

'اما معتقدم ظرفیت های زیادی هنوز در این بخش وجود دارد که باید از آن برای تعمیق روابط استفاده کرد. '

رجبی در مورد همکاری های اقتصادی تصریح کرد: پس از استقلال بوسنی و هرزگوین چندین موافقت نامه اقتصادی از جمله در زمینه های بازرگانی، بانکی، سرمایه گذاری مشترک، حمل و نقل، همکاری اتاق های بازرگانی بین دو کشور امضا شده و تا قبل از تحریم ها، بازرگانان بوسنیایی یکی از صادرکنندگان کالا به جمهوری اسلامی ایران بودند و تبادل تجاری دو کشور تا سقف ۲۵ میلیون یورو هم رسیده بود.

نظر شما