شناسهٔ خبر: 102984 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

آسیای میانه از طریق ایران به دریای عمان می‌رسد

با به نتیجه رسیدن چند دور مذاکرات فشرده بین وزرای راه و شهرسازی ایران و امور خارجه ترکمنستان، سرانجام دو طرف به توافقاتی دست یافتند که نتیجه قطعی آن برنامه‌ریزی برای افزایش قابل توجه معاملات اقتصادی است.

به گزارش «نماینده»، با توجه به اینکه سیاست استفاده از توان استراتژیک ترانزیتی برای دولت یازدهم به عنوان یکی از اصلی‌ترین هدف‌ها مطرح بوده و در این بین بالا بردن سطح تعاملات با همسایگان کشور در اولویت قرار داشته است به نظر می‌رسد در این غافله ترکمنستان توانسته با افزایش همکاری‌ها جایگاه ویژه پیدا کند.

پس از آنکه در جریان بازدید رییس‌جمهور ایران از عشق‌آباد بحث‌های اقتصادی مختلفی میان روسای جمهور دو کشور مطرح شد، حالا و در قالب جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور این تصمیمات به طرح‌های اجرایی قطعی تبدیل شده است.

در میان تمام راهبردهایی که طرف ایرانی با همتای ترکمنستانی‌اش مطرح کرده به نظر می‌رسد بهبود اوضاع دو مرز خاص در اولویت هر دو طرف قرار داشته است.

یکی از این طرح‌ها راه‌آهن بزرگ اینچه‌برون بود که چند ماه قبل به افتتاح رسمی رسید تا ایران را از طریق ریل به ترکمنستان، قزاقستان و سپس آسیای میانه متصل کند.

در طول ماه‌های گذشته بارها جلساتی با حضور مسئولان راه‌آهن دو طرف برگزار شد تا بحث‌های فنی باقیمانده بر سر راه توسعه این مسیر ریلی را برطرف کند و حالا با توجه به هدف‌گذاری رساندن حجم کالاهای ترانزیتی ریلی به ۱۰ میلیون تن در سال به نظر می‌رسد دو طرف برای برطرف کردن این مشکلات فنی که بخش اصلی آن میان راه‌آهن ترکمنستان و ایران وجود داشت به توافق رسیدند اما در بین این گزینه‌ها بحث توسعه پایانه مرزی سرخس نیز جزو اولویت‌های اصلی قرار داشته تا جایی که اجرای پروژه‌هایی مانند بزرگراه سرخس، تجن و همچنین آزادراه عشق‌آباد به سمت ترکمن‌آباد از جمله این طرح‌ها برای توسعه این مرز بسیار مهم هستند.

موضوع دیگری که طرف ایرانی مسئولیت اجرای آن را بر عهده گرفته، اصلاح و نوسازی پل سرخس است که به نظر می‌رسد در راستای افزایش تعداد کامیون‌های عبوری دو طرف اجرایی خواهد شد.

طبق اعلام وزیر امور خارجه ترکمنستان، در حال حاضر تنها حدود ۲۰۰ کامیون در روز توان عبور از آن را دارند اما در صورت تجدید بنای این پل مهم، می‌توان تعداد کامیون‌های عبوری در روز را به بیش از ۴۰۰ رساند.

با اجرایی شدن این توافق هفده بندی بین ایران و ترکمنستان به نظر می‌رسد فصل جدیدی از توسعه ترانزیتی ایران این بار از سمت شمال شرق رقم خورده تا بار دیگر نقش تاریخی ایران در اتصال کشورهای آسیای میانه به دو نقطه مهم اروپای غربی و خلیج‌فارس و دریای عمان زنده شود.

در طول سال‌های گذشته بارها همسایگان شمالی ایران اعلام کرده‌اند که اشتیاق بسیاری ابرای انتقال کالاهای ترانزیتی‌شان از طریق ایران به دریای عمان و سپس آب‌های آزاد دارند و به نظر می‌رسد با توجه به مذاکرت صورت گرفته حداقل این مهم برای ترکمنستان فراهم آمده است.

نظر شما