شناسهٔ خبر: 102876 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

مقیمی در نشست احزاب هرمزگان:

نباید نگران حضور رقبای قوی باشیم

مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور می گوید: نباید نگران حضور رقبای قوی باشیم و رقیب قوی ،مجموعه را قوی کرده و موجب حرکت و پیشرفت می شود.

به گزارش «نماینده» محمدحسین مقیمی سه شنبه شب در دیدار با نمایندگان احزاب و تشکل های سیاسی هرمزگان، گفت: این ایده و تفکر باید تکرار شود تا حزب هراسی از بین برود و کار حزبی تبدیل به یک ارزش شود.

وی یادآور شد: این که می گوییم کار سیاسی هزینه دارد به خاطر نهادینه نشدن آن است و عده ای گمان می کنند کار سیاسی به معنای کار خلاف و غیرقانونی است در حالی که معنای کار سیاسی کادرسازی برای اداره کشور است.

وی گفت :اگر احزاب فعال باشند می توانند اداره کشور را بر عهده گرفته و مجلس تشکیل داده و دولت مورد نظر خود را روی کار بیاورند.

وی اظهار کرد: در دولت حزبی پرسش و مطالبه نیز به صورت تشکیلاتی مطرح خواهد شد و مانند اکنون سوالات فردی نخواهد بود.

وی تصریح کرد:وقتی احزاب شکل بگیرند، یک حزب در قدرت خواهد بود و حزب دیگری در مقام پرسش و نظارت قرار خواهد گرفت.

معاون وزیرکشور ادامه داد:اگر این شرایط محقق نشود و عده ای در مقام اجرا و عده ای دیگر در موضع حسابگری نباشند، شرایط مانند گذشته پیش خواهد رفت و پس از سپری شدن زمان طولانی اشتباهات مشخص خواهد شد.

مقیمی خاطرنشان کرد:اگر احزاب فعال بودند و حساب کشی می کردند بسیاری از مشکلات به وجود نمی آمد زیرا هرکس حساب کار خود را می کرد و دولت، وزیر، استاندار، سفیر و هرکسی که دارای مقام اجرایی بود، خود را ملزم به پاسخگویی می دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:اگر از موفقیت های دولت دکتر روحانی صحبت می کنیم این موفقیت به دلیل درک خوب این دولت از قوانین و اجرای قانونی است که در مجلس تصویب شده و بودجه و برنامه آن تنظیم شده است.

مقیمی یادآور شد:از سوی دیگر دولت خود را پاسخگو می داند و دولت پاسخگو نیز به منتقدین اهمیت می دهد و از مسیر منحرف نخواهد شد.

معاون سیاسی وزیر کشور تاکید کرد:در چنین شرایطی نباید نگران حضور رقبای قوی باشیم و رقیب قوی، مجموعه را قوی کرده و موجب حرکت و پیشرفت می شود و در غیراین صورت در سطح فعلی باقی خواهیم ماند.

وی اضافه کرد:باید اجازه دهیم احزاب منتقد و مخالف حرف خود را بیان کنند زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد همه کارهای فعلی درست باشد و نباید هشت سال بگذرد تا درستی و نادرستی کارها مشخص شود.

معاون سیاسی وزیرکشور پیرامون چگونگی حضور احزاب در انتخابات گفت:یکی از کارهای احزاب باید پرسشگری از کاندیداها باشد تا در میان این پرسش ها شایستگی و تفکر افراد روشن شود.

به گفته معاون سیاسی وزیر کشور :احزاب می توانند دیدگاه کاندیداها درباره موضوعاتی مانند گسترش تحزب یا لایحه جرم سیاسی و جایگاه زنان در اداره امور کشور و دیگر عناوین مهم را جویا شوند.

وی پرسش درباره برنامه های توسعه ای استان و ارتقای نقش استان را از دیگر محورهایی دانست که باید توسط احزاب با کاندیداها مطرح شود.

مقیمی ادامه داد:همچنین در سایر مباحث اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد نیز باید احزاب اظهار نظر کنند و در نشست های مستمر با استاندار و دیگر مسوولان دیدگاه های خود را مطرح کرده و با دیدگاه انتقادی خود دولت را راهنمایی کنند.

وی خاطرنشان کرد:دولت آماده پذیرفتن دیدگاه های انتقادی و درست است و نگران احزاب منتقد که با دیدگاه دولت زاویه دارند نیست.

مقیمی اظهار امیدواری کرد:مجموعه این رویکردها زمینه را برای فعالیت بیشتر احزاب و نشاط سیاسی در جامعه فراهم کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خودخطاب به مجموعه اجرایی استان اظهار داشت:مردم برای مشارکت بیشتر در انتخابات باید مطمئن شوند که از امکانات دولت به نفع یا علیه هیچ کاندیدایی استفاده نمی شود.

وی تاکید کرد:این امکانات فقط ساختمان و تجهیزات دولتی نیست بلکه شامل تمام امکانات عمومی می شود.

به گفته معاون سیاسی وزیر کشور هر آنچه با امکانات عمومی ساخته شده مانند آنچه در اختیار شهرداری ها، دهیاری ها، ستادهای نمازجمعه و مجموعه های نظامی و انتظامی است شامل این تعریف می شود و مجریان انتخابات باید در این زمینه دقت ویژه داشته باشند.

مقیمی تاکید کرد:به عنوان مثال اگر در یک مسجد به نفع یک کاندیدا مطلبی مطرح می شود باید در همان مسجد امکان اظهار نظر طرف مقابل نیز فراهم باشد و اگر مردم رعایت این موارد را ببینند در انتخابات حضور گسترده خواهند داشت.

وی یادآور شد:وزارت کشور نیز حمایت از تمام احزابی که دارای مجوز هستند را یک تکلیف دانست و تصریح کرد:حمایت از احزاب قانونی و برقراری امنیت نشست ها و برنامه های قانونی آنها یک وظیفه است.

مقیمی یادآور شد:بدیهی است که اگر کسی در این نشست ها مطلبی بیان کرد که به نفع نظام و کشور نیست خودش باید پاسخگوی اظهاراتش باشد.

وی همچنین با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت:مشکلات و نارسایی های زیادی در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و دیگر عرصه ها وجود دارد که ساماندهی آنها مستلزم استفاده از تمام ظرفیت هاست.

معاون سیاسی وزیر کشور خاطرنشان کرد:زنان، جوانان، صنعتگران، کشاورزان و هر یک از اقشار مختلف جامعه مطالباتی دارند و از سوی دیگر دشمنان هم مدام در حال برنامه ریزی هستند و در چنین شرایطی باید از حدود و ثغور جمهوری اسلامی حفاظت کنیم و دولت به تنهایی قادر به حل این مشکلات نیست.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای یادآورشد:در این موضوع ۲۲ ماه مذاکره انجام شد که موفقیت آن به دلیل پشتیبانی رهبری، ملت و نیروهای سیاسی بود.

وی در پایان نشست خود با نمایندگان احزاب و تشکل های سیاسی در جمع خبرنگاران اظهار داشت:دو سال از فعالیت دولت تدبیر و امید می گذرد و در این مدت بسیاری از مدیران جابجا شده و منصوب شده اند اما چنانچه در ادامه روند کار با مدیرانی مواجه شویم که نمی توانند انجام وظیفه کنند آنها را جابجا می کنیم.

مقیمی پیرامون صدور مجوز برای تشکل های سیاسی که درخواست خود را ارائه کرده اند نیز گفت:هم اکنون حدود ۲۳۰ حزب و تشکل و گروه قانونی در حال فعالیت هستند و تقاضای نزدیک به ۱۵ حزب و تشکل سیاسی نیز در حال بررسی است که فرآیندها و روال طبیعی خود را می گذراند.

در نشست یاد شده، تعدادی از نمایندگان احزاب و تشکل های سیاسی در هرمزگان نیز دیدگاه های خود را مطرح کردند.

نظر شما