شناسهٔ خبر: 102727 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: جماران

تخت روانچی درمورد لغو تحریم ها به بازرگانان توضیح داد

تخت روانچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای می گوید: همه تحریم های علیه ایران تا ۶ ماه آینده برداشته خواهد شد و فقط تحریم های مربوط به شرکت های امریکایی آن هم فقط شرکت های آمریکایی درون آمریکا، بر جا می ماند.

به گزارش «نماینده» ، مجید تخت روانچی در نشست مشترکی که صبح امروز با اعضای اتاق بازرگانی ایران داشت، ضمن بیان اینکه تحریم های مالی و اقتصادی کشور ما در فاصله ۴ تا ۶ ماه دیگر برداشته خواهد شد، اظهار کرد: تا ۶ ماه دیگر روابط ما با دنیا به حالت عادی بازخواهد گشت.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تصریح کرد: تا مهلت مشخص شده تمامی تحریم های تجاری و مالی اتحادیه اروپا و شورای امنیت کاملا برداشته خواهد شد.

وی افزود: تحریم های ثانویه آمریکا یعنی تحریم کشورهای دیگری که با ایران مبادله تجاری داشته باشند نیز کاملا برداشته خواهد شد. البته تحریم های اولیه آمریکا یعنی آن قسمت از تحریم هایی که مربوط به شرکت های امریکایی و محدودیت آنها برای مبادله با ایران می شود بر جا می ماند. با این تبصره که شعب شرکت های آمریکایی در خارج از آمریکا مجاز خواهند بود که با ایران داد و ستد کنند.

وی تحریم های وضع شده علیه کشورمان به خصوص قطعنامه ۱۹۲۹ که تلویحا اجازه حمله نظامی به ایران را داده بود را بی سابقه تلقی کرد و گفت: دستاورد بسیار مهم توافق وین، برداشته شدن تحریم ها و عادی شدن پرونده هسته ای کشورمان در عین حفظ شدن اجزای اصلی برنامه هسته ای کشورمان و فعال ماندن همه سایت های هسته ای است.

روانچی تأکید کرد: عادی شدن وضع پرونده هسته ای ایران و خروج آن از ذیل فصل هفتم که همراه با ملغی شدن ۶ قطعنامه قبلی است، در تاریخ شورای امنیت بی سابقه است زیرا کشورهای دیگری که پرونده آنها به فصل هفتم ارجاع شده هیچکدام نتوانسته اند پرونده خود را بصورت مسالمت آمیز حل و فصل کنند.

وی ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۲۲۳۱ رسما اعلام کرده که رویکرد جدیدی در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد، لذا با صدور این قطعنامه در واقع به اشتباه بودن و بی نتیجه بودن رویکرد خود در قطعنامه های قبلی (بخصوص قطعنامه ۱۹۲۹) اعتراف کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه برای دستیابی به توافق، طرفین ناچار از بده - بستان هستند، اظهار کرد: ما هم در توافق وین، محدودیت های ۸ ساله ای بر روی برنامه هسته ای کشورمان پذیرفتیم، اما نکته مهم این است که با این محدودیت ها خلل مهمی به برنامه های تحقیق و توسعه (R&D) وارد نمی شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال، فرآیند طراحی، تست، تولید صنعتی و عملیاتی سازی هر نسل از سانتریفوژ حدودا ۸ سال طول می کشد. ما نیز در دوره محدودیت ۸ ساله، تحقیق و توسعه بر روی نسل های ۶ و ۸ سانتریفوژ را ادامه خواهیم داد؛ تا در پایان دوره ۸ ساله محدودیت ها، بتوان این نسلهای جدید را در مقیاس وسیع بکار بگیریم.

عضو تیم مذاکره کنند خاطر نشان کرد: سانتریفوژهای نسل ۶ ظرفیت غنی سازی حدود ۱۰ برابر نسل ۱ و نسل ۸ حدود ۲۰ برابر نسل ۱ را داراست.

نظر شما