شناسهٔ خبر: 102702 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان

از اعتراف مطبوعات فرانسه تا ماست مالی مدیر روزنامه زنجیره‌ای

در حالی که روزنامه‌های فرانسوی از عصبانیت شدید ایرانیان نسبت به خیانت‌های فابیوس گزارش می‌دهند، مدیر مسئول یک روزنامه غربگرا در کشورمان مدعی شد باید از فابیوس مثل یک مهمان استقبال کرد!

به گزارش «نماینده» در حالی که روزنامه‌های فرانسوی از عصبانیت شدید ایرانیان نسبت به خیانت‌های فابیوس گزارش می‌دهند، مدیر مسئول یک روزنامه غربگرا در کشورمان مدعی شد باید از فابیوس مثل یک مهمان استقبال کرد!
مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه زنجیره‌ای شرق در مصاحبه با آریا مدعی شد آقای فابیوس در جلسات رسمی به شدت تلاش می‌کرده مذاکرات به نتیجه برسد و رفتاری که با رسانه‌ها داشتند با رفتارشان درجلسات رسمی کاملاً متفاوت بوده است. فابیوس در جلسات رسمی به شدت تلاش می‌کرد مذاکرات به نتیجه برسد.
وی افزود: ممکن است وزیر خارجه فرانسه برای مصرف داخلی حرف‌هایی به رسانه‌ها زده باشد مهم آن است که در جلسات چگونه رفتار کرده است و اینکه فابیوس در جلسات مذاکرات بسیار مثبت برخورد می‌کرده است. در داخل عده‌ای تلاش می‌کنند مسائل بی‌ربطی را به این مسئله ربط دهند مثلاً بحث خون‌های آلوده. مخالفان داخلی از هر مستمسکی استفاده می‌کنند تا ایده‌های خود را پیش ببرند که نباید اینگونه مسائل را برجسته کرد.
وی اظهار داشت: رسانه‌های مستقل معتقدند فضا باید فضای آرام و متعادلی باشد و بتوانیم از ورود مهمان‌های خارجی استقبال کنیم و همچنین دولتمردان و مسئولین کشور باید به نحو احسن از مهمانان خود پذیرایی کنند و شرایطی را فراهم کنند که این اتفاقات، اتفاقات حاشیه‌ای جلوه کند و به متن تبدیل نشود.
یادآور می‌شود فابیوس حامی اصلی طراحی مکانیسم ماشه (بازگشت سریع و خودکار تحریم‌ها علیه ایران) در برجام و قطعنامه شورای امنیت بود. روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی با اشاره به نفرت مردم ایران از فابیوس نوشت: وزیر امور خارجه فرانسه به دلیل مواضع سختگیرانه در مذاکرات هسته‌ای و نقشش در مسئله واردات خون‌های آلوده به ایران، پیش از سفر به تهران با انتقادات شدیدی مواجه شده است.
به گزارش «انتخاب»، لوموند می‌افزاید: برای لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که قرار است چهارشنبه به ایران سفر کند، فرش قرمز پهن نخواهد شد.
این روزنامه افزود: لوران فابیوس در چنین شرایطی برای ایرانی‌ها به هدف انتقادها مبدل شده است و ایرانی‌ها وی را به دلیل کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای و همچنین مواضع سختگیرانه‌اش، به ویژه در نوامبر سال ۲۰۱۳ سرزنش می‌کنند. مسئله دیگری که ایرانی‌ها را خشمگین کرده و لوران فابیوس را بامشکل مواجه کرده، ماجرای خون‌آلوده در دهه ۱۹۹۰ می‌باشد. به دلیل نبود و یا ضعف تمهیدات امنیتی، حدود ۳۰۰ بیمار مبتلا به هموفیلی در ایران به دلیل واردات تولیدات خونی تهیه شده در فرانسه به ویروس ایدز و یا هپاتیت سی مبتلا شدند. لوران فابیوس در آن زمان نخست‌وزیر فرانسه بود.
لوموند خاطرنشان کرد: سازمان انتقال خون ایران به پرداخت غرامت به بیماران و یا خانواده‌های آنها ناگزیر شد. اما تهران موفق نشد شرکت فرانسوی مریو را که در این ماجرا زیر سؤال قرار گرفته بود، به پرداخت غرامت وادار کند. برخی از مقامات سیاسی ایران نیز خواستار لغو سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران شده‌اند.
فرانسه‌زدگی و توجیه موضع خصمانه مدیر روزنامه زنجیره‌ای شرق یادآور مواضع ننگین اسلاف روزنامه شرق در دوره اصلاحات است به نحوی که مدیر روزنامه توس آن زمان مدعی شد در پی توقیف توس دولت ایتالیا می‌خواست پرداخت وام به ایران را متوقف کند اما ما از حق خودمان در روزنامه گذشتیم!

نظر شما