شناسهٔ خبر: 102692 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

توکلی در نطق میان‌دستور:

غرب در مذاکرات می‌خواست با اعمال تحریم‌ها ایران را فلج کند تا از غنی‌سازی دست بکشد

احمد توکلی/2 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اینجانب هشدار می‌دهم پذیرش هرگونه محدودیت در حوزه دفاعی کشور فرو ریختن سد استوار در مقابل تحمیل جنگی دیگر بر ملت ایران است.

به گزارش «نماینده» احمد توکلی در نطق میان‌دستور خود در جلسه امروز مجلس (۶ مردادماه ۹۴) با اشاره به توافق هسته‌ای وین گفت: این توافق حاصل دقت میسور در این مدت کوتاه در متون اصلی است. برای درک دستاوردهای مذاکرات هسته‌‌ای و ارزیابی اهمیت آنها باید اهداف دو طرف و نتایجی را که هر یک از آنها به دست آورده‌اند با هم سنجید.

وی افزود: غرب به رهبری آمریکا در مذاکرات می‌خواست با اعمال تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های اولیه و ثانویه دولت و کنگره آمریکا و تحریم‌های اتحادیه اروپا که در تاریخ بین‌المللی بی‌سابقه بود به گفته خودشان ایران را فلج کنند تا از غنی‌سازی اورانیوم به طور کامل دست بکشد و حتی پیچ و مهره‌های سانتریفیوژها را به آمریکا بفرستد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پر واضح است که این توقع برخلاف معاهدات ذیربط است و آشکار است که چنانچه می‌دانیم به این زیاده‌خواهی دست نیافتند.

وی ادامه داد: غرب مدعی بود که ما می‌خواهیم بمب اتمی بسازیم و باید اجازه دهیم آژانس برای راستی‌آزمایی ما که می‌گفتیم ساخت سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم همه تأسیسات مظنون را بازرسی کند البته به این بهانه مدعی بود که ضرورت دارد از اماکن نظامی هم بازرسی شود.

توکلی گفت: ما که به خودمان مطمئن بودیم، بازرسی از پایگاه‌های هسته‌ای را به طور کامل پذیرفتیم و غرب به این خواسته‌اش رسید و ما هم چیزی از دست ندادیم.

وی افزود: در ارتباط با پایگاه‌های نظامی تیم مذاکره‌کننده ما پذیرفت با سازوکاری محدودکننده بازرسی انجام شود. بخشی از این سازوکار محرمانه بین ایران و آژانس بسته شده است لذا چون اطلاعات ما کافی نیست ارزیابی اینکه ما در این بازرسی چقدر امتیاز داده‌ایم، فعلاً مقدور نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: غرب از ما خواست که بر اساس ادعایمان که سلاح هسته‌ای را ممنوع شرعی می‌دانیم مواد، تجهیزات و اقداماتی را که متناسب با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز است نگه داریم و مابقی را متوقف، تعطیل، ‌ جابه‌جا و یا صادر کنیم یا فرآیندهایی را تغییر دهیم.

توکلی اضافه کرد: قبول بخشی از این درخواست‌ها با مصالح ما سازگار است و در واقع پذیرش تیم ما روغن ریخته را نذر امامزاده کردن بود ولی برخی دیگر به ویژه موارد بازگشت ناپذیر به ترتیب زمانی قبول شده چنانکه خواهیم دید خطراتی جدی را متوجه منافع و امنیت ملی می‌کند به طوریکه معلوم نیست تحریم‌های ستمگرانه لغو و گشایشی در زندگی مردم زمینه‌سازی شود.

وی افزود: مهمترین خواست ما در مذاکرات تمکین غرب در حق غنی‌سازی بود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به صراحت این حق به رسمیت شناخته شده است. این پیروزی چنانچه وزیر امور خارجه به درستی گفت ثمره کار همه دولت‌ها و ایستادگی ملت ایران به برکت خون شهدا و هدایت و پشتیبانی رهبری به دست آمده است. روشن است که زحمات طاقت‌فرسا و قابل تقدیر تیم مذاکره‌کننده نیز در این پیروزی نقش مهمی داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خواسته بسیار مهم دیگر ما لغو همه تحریم‌ها متقدم و یا همزمان با آغاز انجام تعهدات ما بود چرا ما اصرار داشتیم و داریم که تحریم‌ها به سرعت باید برداشته شود. علت ظالمانه بودن این تحریمهاست که به قصد فلج کردن اقتصاد ایران بر ما تحمیل شده است. گرچه با ایستادگی ما آنها به مقصود خود نرسیدند اما از چند جهت به اقتصاد ملی آسیب زدند.

توکلی خاطرنشان کرد: تحریم بانکی و تجاری که فشار تورمی و تشدید رکود را از طریق گران شدن واردات در پی داشت. دیگر تحریم نفتی که درآمد دولت و صندوق توسعه ملی و منابع ارزی در دسترس را کاهش داد و در نتیجه قدرت خدمت رسانی دولت و منابع سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی و منابع ارزی برای پشتیبانی از تولید داخلی را کاهش داد.

وی افزود: با اعمال تحریم‌ها افزایش ریسک و بی‌اطمینانی نسبت به آینده و در نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری و فرار سرمایه را هم به همراه داشت و برآورد غیرمحاسباتی این جانب جمع اینها حدود یک سوم مشکلات ما را سبب شده است و بخش اعظم معضلات فقر و بیکاری علل داخلی دارد اما مگر اثر یک سومی کم است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: آیا برجام و قطعنامه خواسته برحق لغو تحریم‌ها را تأمین می‌کند؟ ایران باید تمامی ۳۹ تعهد خود را که در بند ۱۵ ضمیمه ۵ برجام ذکر شده است ابتدا ظرف شش ماه آینده اجرا کند و آژانس راستی‌آزمایی کند و درستی اقدامات ایران را گزارش دهد و پس از آن است که غرب تعلیق تحریم‌ها را آغاز می‌کند.

توکلی خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه ناجوانمردی‌های آژانس چه تضمینی وجود دارد که بهانه‌جویی نشود و غرب لغو که هیچ لااقل تعلیق تحریم‌ها را انجام دهد.

وی افزود: شورای امنیت با قطعنامه ۲۲۳۱، ۶ قطعنامه تحریمی پیشین خود را به ظاهر لغو کرده است ولی در بند ۱۱ و ۱۲ قطعنامه به صراحت برگشت‌پذیری خودکار آن تحریم‌ها را تنها با دادن یک یادداشت آمریکا و ادعای نقض یکی از تعهدات هسته‌ای ایران بدون اینکه از آن دلیل و مدرکی خواسته شود آمده است. امری که مورد تأئید مذاکره‌کنندگان ما نیز هست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به کینه‌توزی‌ها و سوابق پیمان‌شکنی‌های طرف غربی چقدر می‌توان احتمال داد که تحریم‌های ظالمانه منتفی شوند و گشایشی در وضع مردم حاصل شود. متأسفانه از این دسته احکام در این دو سند بسیار است (برجام و قطعنامه ۲۲۳۱). آیا با این وضعیت می‌توان ادعا کرد که یک رکن مهمی که دولت و ملت به حق در پی تأمین آن بودند یعنی لغو تحریم‌ها با اطمینانی معقول حاصل شدنی است؟

توکلی اضافه کرد:‌ گفته شده حق برگشت‌پذیری برای ایران هم وجود دارد. در این صورت چه خواهد شد؟ تمام تحریم‌ها دوباره بازمی‌گردند و مذاکرات به جای اول بازمی‌گردد ولی با یک تفاوت بسیار بزرگ و تعیین‌کننده. آنها به جای اول باز می‌گردند اما ما چطور؟ ما که بسیاری از مولفه‌های قدرت خود را در محدوده زمانی مانند ذخایر غنی‌شده خارج ساختن قلب راکتور اراک و ... برای چانه‌زنی از دست داده‌ایم دیگر در موقعیت قابل مذاکره‌ای قرار نداریم.

وی افزود: باید پیش از آنکه قدرت چانه‌زنی را از دست بدهیم با هر تدبیری که هست غرب بدعهد و پیمان‌شکن را به لغو و نه تعلیق تحریم‌های ظالمانه وادار کنیم تا فشار بر مردم مان کاهش یابد. در این راه باید به این دستور حکیمانه رهبری عمل کنیم که لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت:‌ دولت و مجلس که بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ مسیر قانونی و تعیین تکلیف برجام و قطعنامه هستند باید تمامی جهد و جهد خویش را برای تعیین تضمین بقای حق به چنگ آمده غنی‌سازی و تأمین خواست ملت در لغو تحریم‌ها را به کار گیرند. اجرای برجام خواست دولت است. این امر طبق نص قانون اساسی جز تصویب لایحه مربوطه لایحه مربوط در هیأت وزیران، تقدیم لایحه به مجلس و تصویب آن توسط نمایندگان و تأیید شورای نگهبان راهی دیگر ندارد.

توکلی اضافه کرد: شورای عالی امنیت ملی بنا بر اصل ۱۷۶ قانون اساسی تنها حق سیاست‌گذاری دارد که آن هم باید به تأیید رهبری برسد مگر آنکه رهبری به اقتضای اختیارات مبتنی بر شرع مقدس طبق اصول ۵۷ و ۱۱۰ حکم حکومتی بدهد و دیدیم که ایشان کار را به مراجع قانونی ارجاع دادند و از حکم حکومتی استفاده نکردند.

وی افزود: با این وضع علاوه بر آنکه بهبود اقتصادی زندگی مردم در ابهام است در طول مذاکرات ۲۳ ماه گذشته طرف آمریکایی مدام تکرار کرده است که گزینه نظامی روی میز است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پرسش اساسی این است که چرا این تهدیدات عملی نشده است؟ اگر توان دفاعی ایران مانعی مهم در این خصوص بوده که قطعا چنین بوده است آیا پذیرش محدودیت‌هایی نظیر آنچه که در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده صلح و امنیت را برای کشور به ارمغان می آورد یا جنگ و ناامنی را؟

توکلی در پایان گفت: اینجانب هشدار می‌دهم پذیرش هرگونه محدودیت در حوزه دفاعی کشور فرو ریختن سد استوار در مقابل تحمیل جنگی دیگر بر ملت ایران است.

نظر شما