شناسهٔ خبر: 102501 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

موضع گیری هسته ای فرانسه با ایران منطبق بود/باید بر آینده روابط متمرکز شد

آهنی سفیر ایران در فرانسه،با بیان اینکه سفر فابیوس فرصتی مغتنم خواهد بود،گفت: موضع گیری هسته ای فرانسه با موضع جمهوری اسلامی منطبق بود.

به گزارش «نماینده» علی آهنی سفیر ایران در فرانسه با اشاره به روابط دیرینه ایران و فرانسه افزود:روابط ایران وفرانسه روابطی چند بعدی و دیرینه است که ریشه در تاریخ دارد و علیرغم فراز و نشیب های سیاسی آن، همواره از جایگاه مثبتی در افکار عمومی دو ملت برخوردار بوده است.

سفیر کشورمان در فرانسه اضافه کرد: متاسفانه روابط دو کشورطی دهه اخیر تحت تاثیرعوامل مختلف سیاسی و بویژه موضوع هسته ای از وضعیت مناسب و شایسته پیوندهای دوستانه و دیرینه دوملت برخوردار نبوده است. با این حال و با پشت سر گذاشتن موضوع هسته ای و با عنایت به ظرفیت های بالقوه بسیار وسیع و متنوع برای همکاری بین دو کشور و منافع و علائق مشترک طرفین، چشم انداز روشن و امید بخشی طی ماه های آینده در انتظار روابط ایران و فرانسه می باشد.

به گفته آهنی در صورتی که تنظیم و پیشبرد روابط با سنجیدگی و با هدف تامین منافع ملی کشور مورد پیگیری قرار گیرد و خوب مدیریت شود، مناسبات ایران و فرانسه در ابعاد مختلف بخوبی ارتقاء خواهد یافت زیرا دو کشور از علائق و منافع مشترک دو جانبه، منطقه ای و جهانی برخوردارند.

** موضع گیری هسته ای فرانسه با موضع جمهوری اسلامی منطبق بود

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نقش فرانسه و موضع گیری های نماینده این کشور در مذاکرات هسته ای گفت:اگر چه در طول مذاکرات هسته ای نوعا شاهد موضع گیری های سخت تر فرانسه در مقایسه با دیگراعضای ۱+۵ بودیم که البته بعضا این نوع موضعگیری در محافل مختلف داخل فرانسه نیز مورد انتقاد قرار می گرفت لیکن در این خصوص لازم است چند نکته مورد توجه قرار گیرد.

آهنی در توضیح این نکات گفت:از حدود دو سال قبل رئیس جمهور و وزیرخارجه فرانسه براین موضع تاکید می کردند که «ظرفیت هسته ای صلح آمیز ایران بله، بمب اتمی خیر». این موضع گیری بسیار قابل توجه بود زیرا دقیقا با موضع جمهوری اسلامی ایران منطبق بود چون موضع ما هم همواره این بوده که به دنبال بمب هسته ای نیستیم و فتوای مقام معظم رهبری نیز بر این امر تاکید دارد.

به گفته سفیر کشورمان در فرانسه، ایران از طرف دیگر تاکید داشته که به عنوان عضو معاهده عدم اشاعه ( NPT ) بایستی بتواند از فناوری صلح آمیز هسته ای کاملا بهرمند باشد و این چیزی است که خروجی اجرای توافق هسته ای خواهد بود.

وی ادامه داد: دولت فرانسه در عین این که در موضع گیریهایش تخفظاتی را در قبال متحدین عرب و رژیم صهیونیستی داشته، موضع سخت خود را اینطور توجیه می کرد که بایستی به یک توافق محکم دست یافت که هم ضمانت اجرایی داشته باشد و هم اینکه بهانه به دیگرکشورهای منطقه ندهد که بخواهند به دنبال دست یابی به فناوری هسته ای غیرصلح آمیز بروند.

آهنی خاطرنشان کرد:از حدود یک سال قبل به این طرف، شاهد تحول مثبت، هر چند با آرامی، در نگاه دولت فرانسه نسبت به روابط با جمهوری اسلامی ایران بوده ایم و نهایتا مشارکت و نقش فرانسه در گروه ۱+۵ برای دست یابی به توافق هسته ای غیرقابل انکاربوده است.

سفیر ایران در فرانسه اظهار داشت: با توجه به نکات فوق، باید روی آینده روابط متمرکز شد تا بتوان با استفاده بهینه از فرصت های جدید، نقشه راه مناسبی را برای روابط و همکاری ها که در بردارنده منافع مشترک باشد تعریف و ترسیم کرد و در این راستا سفر رسمی وزیر خارجه فرانسه که پس از ۱۲ سال انجام می شود فرصت مغتنمی خواهد بود و می تواند فصل جدیدی را در روابط دو کشور بگشاید.

 

** تحریم های فراسرزمینی آمریکا شرکت های فرانسوی را زمینگیر کرد

وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث تغییر رویکرد فرانسوی ها در قبال ایران شد گفت:در طول سالهای تحریم روابط دو کشور در زمینه های مختلف و از جمله اقتصادی دچار اختلال شدید شد که نقش تصمیمات و تحریم های فرا سرزمینی آمریکا را که به کشورهای اروپایی نیز تحمیل شد نمی توان نادیده گرفت.

آهنی اضافه کرد: برای مثال جریمه سنگین ۸.۵ میلیارد دلاری بانک «ب. ان. پ پاری با» ی فرانسه به خاطر همکاری اش با برخی کشورها من جمله ایران باعث شد که دیگر بانک های فرانسوی نیز زمین گیر شوند و نتوانند کوچکترین کمکی به شرکت های فرانسوی علاقمند به همکاری با ایران بنمایند.

 

**از یک سال قبل شاهد علائم مثبتی از سوی فرانسوی ها بوده ایم

وی خاطرنشان کرد:حتی در قالب توافق ژنو ۲۰۱۳ نیز که همکاری با ایران در بخش های مختلف مجاز شناخته شده بود، شرکت های فرانسوی نتوانستند کوچکترین سهمی را بخود اختصاص دهند چون خزانه داری آمریکا که همکاری شرکت های آمریکایی با ایران را تسهیل می کرد، در همکاری شرکت های فرانسوی با ایران اخلال می کرد.

سفیر ایران در فرانسه در عین حال گفت: البته ناگفته نماند که سیاست سخت دولت فرانسه تا یک سال قبل نیز بخاطر موضوع هسته ای و تحریم ها نیز مزید بر علت بود و تقریبا تعاملات و همکاری ها با ایران را در همه حوزه ها قفل کرده بود. اما از حدود یک سال پیش به این طرف شاهد علائم مثبتی از سوی دولت و وزیرخارجه فرانسه برای گشایش همکاری های بین دو کشوربوده ایم.

آهنی یادآور شد:اخیرا جلسه مهمی در وزارت خارجه فرانسه با حضور تعداد زیادی از شرکت های فرانسوی برگزار شده بود برای اینکه این شرکت ها را برای آماده سازی و برقراری ارتباطات وتعاملاتشان با طرف های ایرانی و سرمایه گذاری در ایران مورد تشویق قرار دهند.

سفیر کشورمان در فرانسه با بیان اینکه در نتیجه تغییر رویکرد سیاسی و با نگاه مثبت دولت فرانسه پس از توافق هسته ای، احیاء مناسبات دیرینه دو کشور در حوزه های سیاسی، پارلمانی، اقتصادی، فرهنگی و علمی و دانشگاهی نیز از چشم انداز روشنی برخوردار خواهد شد، در عین حال گفت: البته رویکرد سیاسی و سخت سال های گذشته دولت فرانسه تلاش مضاعفی را از سوی شرکت های فرانسوی می طلبد تا بتوانند غیبت خود را ترمیم و جبران کنند که بدون شک پیشنهادهای رقابتی و تامین تسهیلات اعتباری از سوی آنان می تواند کمک کننده باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در اجرای برجام و در قالب ضمیمه شماره ۳ درخصوص همکاری های صلح آمیزهسته ای با ایران، نقشی برای فرانسه تا این زمان در نظر گرفته شده است، گفت:فرانسه در حوزه هسته ای از توانمندی بالایی برخوردار است وبا توجه به اینکه همکاری هسته ای صلح آمیز بین المللی با ایران در قالب برجام مجاز و مورد تاکید قرار گرفته، انتظار می رود که در این حوزه نیز بتوانیم شاهد همکاری های گسترده ای باشیم که مقدمات آن در حال بررسی و برنامه ریزی می باشد و با جدیت آن را پیگیری خواهیم کرد.

 

** امسال، سال شکوفایی روابط ایران و فرانسه خواهد بود

وی با اشاره به روابط تاریخی ایران و فرانسه در حوزه های فرهنگی، دانشگاهی و علمی، علاوه بر بخش های سیاسی اقتصادی، از تحرکات یک ساله اخیر دو کشور برای ارتقای همکاری ها خبر داد و گفت:از یک سال قبل تحرکاتی را در زمینه های مختلف مناسبات دو کشور شاهد بودیم. برای مثال علاوه بر سفر وزیر خارجه، وزیر جهاد کشاورزی، معاونین رئیس جمهور در حوزه محیط زیست و خانواده که البته در قالب اجلاس های بین المللی به فرانسه سفر داشتند ولی بهره برداری مفیدی نیز در حوزه دوجانبه به عمل آمد.

وی ادامه داد: برای نخستین بار با سفر رسمی رئیس کمیسیون خارجی مجلس شورای اسلامی پس از ٣٥سال و به دعوت همتای فرانسوی ایشان به پاریس را داشتیم. متقابلا چند هیات پارلمانی و هیات های اقتصادی مختلف از فرانسه به ایران سفر کردند و پیش بینی ما این است که امسال سال شکوفایی روابط ایران و فرانسه در زمینه های مختلف خواهند بود.

سفیر ایران در فرانسه با اشاره به اهمیت سفر فابیوس به تهران گفت: موفقیت سفر رسمی وزیر خارجه به ایران که پس از ۱۲ سال انجام می شود در پیشبرد مناسبات هدفمند بین دو کشور بسیار حائز اهمیت است و مقدمه تحرکات چشمگیری در روابط طی ماه های آینده خواهد بود.

**فرانسه به نقش و جایگاه ایران اذعان دارد

آهنی یادآورشد:برای دولت فرانسه، اگرچه ابعاد اقتصادی روابط اش با کشورها مهم است لیکن برخلاف دیگر کشورهای اروپایی، جنبه سیاسی روابطش به ویژه با جمهوری اسلامی ایران بر جنبه اقتصادی آن غلبه دارد زیرا به جایگاه، نفوذ و نقش سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان اسلام به ویژه در موضوعات منطقه ای که فرانسه هم برای خود نقش و منافعی قایل است و منافع مشترکی که بین ایران و فرانسه در این موضوعات قابل تعریف است اذعان و آگاهی دارد.

به گفته وی اگر بتوان در حوزه سیاسی به صورت متقابل اعتماد سازی کرد و منافع مشترکی را تعریف نمود، راه برای همکاری ها در دیگر بخش ها نیز گشوده تر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درخصوص همکاری های دو طرف در مقابله با تروریسم و افراطی گری در منطقه گفت: تروریسم و افراطی گری یکی از تهدیدات بسیار مهم کنونی نه تنها برای کشورهای منطقه بلکه برای دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی و به ویژه فرانسه است.

آهنی افزود: تهدیدات جدید پس از ظهور گروه تروریستی داعش و قاطعیت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با آن، به ایجاد درک نسبتا مشترک بین ایران و اروپا و بخصوص با فرانسه کمک کرده است و این موضوع یکی از موضوعات مورد علاقه مشترک بین دو کشور است که در سفر وزیر خارجه مورد گفت وگو و پیگیری قرار خواهد گرفت.

به دنبال توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ و صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد هیئت های سیاسی و اقتصادی راهی کشورمان شده اند؛ هفته گذشته قائم مقام صدر اعظم آلمان به تهران آمد و این هفته نیزعلاوه بر لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران می آید. این در حالی است که قرار است شهریور ماه نیز رییس جمهور اتریش به تهران سفر کند.

نظر شما