شناسهٔ خبر: 101945 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اهداف اقتصادی و سیاسی هیئت آلمانی در سفر به ایران

رویترز طی گزارشی با تشریح اهداف اقتصادی و سیاسی هیئت آلمانی در سفر به ایران نوشت، وزیر اقتصاد آلمان نخستین عضو ارشد اروپایی بود که با هیئت تجاری بزرگ وارد ایران شد تا تجارت با ایران، شریک قدیمی خود را احیا کند.

به گزارش "نماینده"، به دنبال توافق هسته‌ای هفته گذشته، نخستین کشوری که وزیر اقتصاد خود را به همراهی هیئتی ۳۰ نفره از فعالان اقتصادی مشتاق به حضور در بازار ۸۰ میلیونی ایران روانه تهران کرد، آلمان بود.

کشوری که همواره یکی از بزرگ ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شد و تشدید تحریم‌های ایران دست این کشور را از بازار ایران تا حدی کوتاه کرد. منافع حاصل از روابط تجاری برای آلمان تاحدی است که برچسب نخستین کشور اروپایی وارد شده به ایران در سطح وزیر به همراه هیئت بزرگ تجاری را با خود یدک می‌کشد. البته مقاصد سیاسی آلمان‌ها در این سفر نیز نباید از نظر دور بماند اما گویا منافع اقتصادی بر منافع دیگر چربیده است.

خبرگزاری رویترز در این رابطه طی گزارشی نوشت، آلمان و ایران با پیش‌بینی برداشته شدن تحریم‌های علیه ایران به دنبال توافق هسته‌ای، به صورت آزمایشی در حال حرکت به سوی احیای روابط تجاری هستند که زمانی بسته شده بود.

زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان که برای نخستین بار در ۱۳ سال گذشته به تهران سفر کرده است، اعلام کرد، نشست کمیسیون اقتصادی ایران و آلمان در سطح وزیران اوایل سال آینده در تهران برگزار خواهد شد.

وی در نشست با وزیر نفت ایران اشاره به اقداماتی کرد که از زمان توافق هسته‌ای، برای نخستین بار از سوی یک عضو ارشد یک دولت اروپایی ابراز شده است.

گابریل با حسن روحانی ریاست جمهوری ایران و محمدجواد ظریف ملاقات کرد. وی به همراه هیئتی از نمایندگان صنایع آلمان که مشتاق به بازگشت به بازار ایران هستند به ویژه در بخش انرژی به تهران سفر کرده است.

این سفر برای گابریل به علت روابط نزدیک کشورش با رژیم صهیونیستی سفری حساس محسوب می‌شود و اظهارنظر وی مبنی اینکه «پذیرش موجودیت اسرائیل شرط ناگزیر آلمان است» تاییدی بر این دیدگاه بود و به این گونه ادعای حقی به دوستان خود در سرزمین‌های اشغالی کرد.

صادرات آلمان به ایران در سال ۲۰۱۰ رقم بی سابقه ۴.۷ میلیارد یورو را ثبت کرد اما در سال ۲۰۱۳ این رقم به کمتر از نصف کاهش یافت.

وزیر نفت ایران در این دیدار گفت، هیچ کشوری در جهان نیست که دسترسی به محصولات پتروشیمی در آن به آسانی و به ارزانی صورت گیرد. «من امیدوارم که شرکت‌های آلمانی و ایرانی بتوانند یکدیگر را بیایند.»

آلمان، دهه‌ها بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا بوده است. با پیش‌بینی رفع احتمالی تحریم‌ها، سال گذشته صادرات آلمان به ایران به ۲.۴ میلیارد یورو افزایش یافت؛ اتحادیه صنایع آلمان نیز اعلام کرد، آنهای می‌توانند این رقم را ۴ برابر کرده و به ۱۰ میلیارد طی چند سال برسانند.

ماشین‌الات، خودروسازان، بخش دارویی، بهداشتی و شرکت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر تمایل دارند که بزرگ‌ترین ذینفع‌های بازگشایی بازار ایران باشند.

ولفگانگ بوشله مدیر اجرایی شرکت «لینده» در مصاحبه با مجله اشپیگل، تقاضای عمده را در بخش نفت و گاز را دیده و گفته بود، «به طور ویژه، تاسیسات آلمانی و مهندسان مکانیک می توانند از این شرایط سود ببرند... همچنین تولیدکنندگان کالاهای مصرفی نیز می توانند در مرحله آخر سود ببرند.»

نظر شما