شناسهٔ خبر: 101915 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دارایی‌های بلوکه ایران؛ ۱۵۰ میلیارد دلار

وزیرخارجه انگلیس وزیر خارجه انگلیس با برآورد رقم دارایی‌های ایران که قرار است آزاد شود به میزان ۱۵۰ میلیارد، پیش‌بینی کرد، بخش اعظمی از سرمایه‌گذاری‌ها به زیرساخت‌های هیدروکربنی ایران وارد شود.

به گزارش «نماینده» اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، بر شتاب کشورهای اروپایی برای استفاده از فرصت‌های تجاری ایران افزوده است.   تنها یک هفته از این اتفاق گذشته است اما مقامات عالی رتبه اروپایی یکی پس از دیگری به ایران می‌آیند؛ هرچند برخی همانند لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه با اعلام اینکه هیئت تجاری با خود همراه ندارند تلاش می‌کنند تا ذوق‌زدگی خود را پنهان کنند اما شواهد حاکی از چیز دیگری‌ست.

زیگمار گابریل وزیر اقتصاد و معاون صدر اعظم آلمان به همراه یک هیئت تجاری ۳۰ نفره، کمتر از یک هفته پس از توافق هسته‌ای به ایران آمد، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که هفته آینده به تهران می‌آید.

البته وی اعلام کرد که بر خلاف آلمان، هیئت تجاری با خود به همراه ندارد، اما گزارش رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد فرانسوی مبنی بر حضور هیئتی متشکل از نمایندگان حدود ۸۰ شرکت فرانسوی در تهران، دست فرانسوی‌ها را نیز رو کرد.

این دیپلمات گفت: «روز سه‌شنبه قرار بوده گروهی ۵۰ نفره از مدیران ارشد برخی از شرکت‌های برجسته فرانسه در جلسه توجیهی در مورد توافق هسته‌ای و شرایط تجارت پس از آن، با حضور دیپلمات‌های فرانسوی شرکت کنند.»

در این میان انگلیس نیز بیکار ننشسته است و رویترز طی خبری از جلسه توجیهی تجار این کشور در روز جمعه خبر داد و نوشت، انگلیس روز جمعه تجار این کشور را در مورد چگونگی سرمایه‌گذاری در فرصت‌های تجاری ایران که با برداشته شدن تحریم‌ها و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده در دسترس است، توجیه خواهد کرد.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در این رابطه گفت: «صریحا به شرکت‌های انگلیسی تذکر داده خواهد شد که در حقیقت، این توافق در صورتی که تمامی مراحل آن بر اساس برنامه پیش رود، به لغو تدریجی تحریم‌ها و آزادسازی بخش قابل توجهی از دارایی‌های بلوکه شده ایران منجر خواهد شد. »

هاموند توضیح داد، سیمون گاس سفیر سابق انگلیس در ایران که در مذاکرات هسته‌ای شرکت داشت، این جلسه را اداره خواهد کرد.

با این حال، هیچ اطلاعات بیشتری مبنی بر کدام گروه‌های تجاری در این جلسه شرکت خواهند کرد موجود نیست.

وزیر خارجه انگلیس با برآورد رقم دارایی‌های ایران که قرار است آزاد شود به میزان ۱۵۰ میلیارد، پیش‌بینی کرد، بخش اعظمی از سرمایه‌گذاری‌ها به زیرساخت‌های هیدروکربنی ایران وارد شود.

وی افزود:‌ «شرکای اروپایی ما هم‌اکنون برای مشارکت در ایران عجله می‌کنند و ما نیز مصمم هستیم... که تجار انگلیسی به بهترین شکل در آنجا حضور خواهند یافت و تلاش خواهند کرد تا نیازهای ایران برای واردات مجاز را تامین کنند.»

هاموند تصریح کرد، وی فکر می‌کند که تمرکز فوری سرمایه‌گذاری در ایران بر بهبود زیرساخت‌های هیدروکربنی با هدف افزایش تولید باشد تا انجام اکتشافات جدید.

نظر شما