شناسهٔ خبر: 101823 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

علی‌اصغر زارعی در گفتگو با «نماینده»:

اگر تحریم‌ها برداشته شود باید به تقویت اقتصاد مقاومتی بپردازیم، نه افزایش واردات/ برای انتخاب اعضای کمیسیون ویژه با دوستان فراکسیون مشورت می‌کنیم

علی اصغر زارعی// نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به تشریح وظایف کمیسیون ویژه بررسی متن برجام و الزامات بررسی آن در مجلس پرداخت.

علی‌اصغر زارعی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نماینده» گفت: وظیفه اصلی مجلس در خصوص مسئله هسته‌ای بررسی دقیق محتوای جمع‌بندی مذاکرات است که از امروز با تقدیم رسمی آن به مجلس توسط محمدجواد ظریف آغاز می‌شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه از هیئت‌رئیسه انتظار دارد وقت کافی را برای این کار اختصاص بدهند، گفت: یک مرحله از رسیدگی تشکیل یک کمیسیون ویژه بود که اصل تشکیل این کمیسیون امروز رأی نمایندگان را گرفت.

وی در ادامه گفت: هر یک از کمیسیون‌های مجلس به اقتضای تخصص خود می‌تواند دستگاه‌های ذی‌ربط با توافق را به مجلس فرابخواند و نظرات آنها را در ایرادات و همچنین در نقاط ضعف و قوتی که در مرحله اجرا ممکن است وجود داشته باشد، جویا شود.

زارعی افزود: در ادامه این روند هر کمیسیون می‌تواند گزارش‌های جمع‌بندی شده را به کمیسیون ویژه بدهد و کمیسیون ویژه هم گزارشی برای تأیید یا عدم‌تأیید توافق به صحن مجلس خواهد داد. این روال قانونی است که نمایندگان در هفته‌های آینده پیش رو دارند.

نماینده تهران افزود: اعضای این کمیسیون ویژه باید کسانی باشند که وقت سنگینی را برای این مهم قرار دهند و تمام محتوا به‌دقت خوانده‌شده و نظرات اخذ شود تا نقاط ضعف و قوت به‌خوبی شناسایی شود.

نایب‌رئیس فراکسیون اصولگرایان همچنین در خصوص ترکیب کمیسیون ویژه که صبح امروز تشکیل آن به تصویب مجلس رسید، به خبرنگار «نماینده» گفت: با دوستانمان در فراکسیون مشورت می‌کنیم و ممکن است برای ترکیب افرادی که تخصصی بر مسائل بین‌الملل، تحریم‌ها و فنی دارند، توافقی داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: به نظر من یکی از نقاط مهمی که در این توافق باید با دقت بیشتری مورد ملاحظه قرار بگیرد و ممکن است آسیب‌هایی هم برای ما داشته باشد، بحث نظارت و بازرسی‌ها است.

عضو فراکسیون اصولگرایان در این خصوص توضیح داد: آنچه پذیرفته‌ایم این است که دسترسی‌های فراوانی را در اختیار آژانس قرار بدهیم و به دلیل سابقه قبلی آژانس نگران سوءاستفاده‌ها هستیم. دستگاه‌های ذی‌ربط باید حساسیت فوق‌العاده‌ای در این زمینه داشته باشند.

زارعی گفت: آنچه از طرف غربی‌ها شاهد هستیم این است که می‌خواهند خودشان را به بازار ایران نزدیک کنند. اگر این اتفاق بیفتد در صورتی خوب است که بتوانیم در داخل کشور جذب سرمایه داشته باشیم؛ اما بیش از اینکه به واقعیت نزدیک باشد به شو تبلیغاتی شبیه است.

نماینده مردم تهران این‌طور ادامه داد: آنچه جای نگرانیست این است که به دلیل اظهارنظرهایی از قبیل «ما به این توافق نیاز داریم» باعث شده‌اند این شوها را اجرا کنند. , این هیجان را ایجاد کرده‌اند

علی‌اصغر زارعی با اشاره به این نکته که حتی اگر تحریم‌ها در برخی زمینه‌ها برداشته شود، منجر به هیچ تحول خاصی در بحث اقتصاد نخواهد شد، افزود: بایستی از قبل به سمت اقتصاد مقاومتی می‌رفتیم و اکنون هم باید سرعت را بیشتر کنیم. تقویت تولید نکته‌ای است که باید مد نظر باشد. اگر تحریم‌ها در بخش‌هایی برداشته شود باید از آن برای تقویت اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم و نه برای واردات!

نظر شما