شناسهٔ خبر: 101815 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

ابراهیم آقامحمدی در گفتگو با «نماینده»:

تحریمها برداشته نشده فقط اسم آن به "ممنوعیت" تغییر کرده است

ابراهیم آقامحمدی/2 عضو کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: بعضی آقایان می گویند تحریم ها را برداشته ایم در صورتیکه تحریم ها برداشته نشده، فقط اسم آن به ممنوعیت تغییر کرده است.

ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم آباد در خصوص وظیفه مجلس برای رسیدگی به نتایج جمعبندی مذاکرات به «نماینده» گفت: در واقع باید کمیسیون امنیت ملی کار بررسی متن جمعبندی مذاکرات را پیگیری می کرد، زیرا از ابتدا به صورت ریز پیگیر بوده و این در تخصص کمیسیون هست. در مطبوعات نیز کاملاً مشاهده میشد که کمیسیون امنیت ملی پا به پای مذاکرات پیش می رفت.

عضو کمیسون امنیت ملی مجلس با ذکر این نکته که به هر حال مجلس به تشکیل «کمیسیون ویژه» رأی داده است گفت: باید افرادی با دید تخصصی، فراجناحی در کمیسیون ویژه حضور داشته باشند، زیرا پای منافع ملی کشور در میان است و این موضوعی نیست که بتوان صرفاً بر اساس سخنان مسئولین یا سخنرانان تصمیم گیری کرد.

نماینده خرم آباد تصریح کرد: اعضای کمیسیون ویژه باید مورد به مورد متن جمعبندی مذاکرات را مورد بررسی قرار دهند و از کارشناسان و اهل فن به خصوص حقوقدانان مشاوره بگیرند و متوجه باشند که این توافق در رابطه با سرنوشت کشور است. این افراد باید منافع ملی، محکمات انقلاب، ارزش ها و حقوق مردم را فراتر از هر چیز دیگری بدانند و به دقت بررسی کنند تا چه میزان منافع ملی ما در مذاکرات رعایت شده است. این کار باید بر اساس منافع ملی انجام شود، نه بخاطر قضاوت مردم یا گرفتن پست و مقام.

وی با اشاره به اینکه حتی اگر تصویب توافق در مجلس صورت نگیرد شکست تلقی نمیشود، گفت: حرف هایی که تاکنون در خصوص تحریم ها و بعد از اعلام پایان مذاکرات گفته شده بسیار متفاوت است.

آقامحمدی در خصوص سخنان رئیس بانک مرکزی که مقدار پولهای بلوکه شده را حدود ۲۴ میلیارد دلار اعلام کرده است، گفت: این درحالیست که قبلا رقمی بالاتر گفته شده بود. البته قاعدتاً عدم بازگشت رقم اعلام شده توسط رئیس بانک مرکزی، نباید ضرر چندانی به ما برساند.

نماینده خرم آباد با اشاره به صحبتهای وزیر اقتصاد مبنی بر رقم ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی فرار مالیاتی و عوارض اخذ نشده، گفت: رقم پولهای بلوکه شده را با فرار مالیاتی و عوارض مقایسه کنید؛ چرا هیچکس برای این موضوع شیون نکرد و بالعکس برای پولهای بلوکه شده آشوب به پا شده است. در صورتی که مبلغ اعلام شده درست باشد اگر برگردد دست و پایکوبی ندارد و اگر برنگردد نیز شیون و گریه ندارد.

وی درخصوص تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت نیز اظهار داشت: اکنون درحالی این تعهدات داده شده ست که ما بارها ذکر کرده بودیم این تحریمها غیرقانونی است و آن را قبول نداریم، اما با این قطعنامه ممنوعیت خرید سلاح را به صورت قانونی پذیرفته ایم.

ابراهیم آقامحمدی خاطرنشان کرد: بعضی آقایان می گویند تحریم ها را برداشته ایم در صورتیکه تحریم ها برداشته نشده، فقط اسم آن به ممنوعیت تغییر کرده است. ضمن آنکه زمان دقیق اجرا مشخص نشده و در قطعنامه و مقدمه برجام اتمام راستی آزمایی توسط آژانس ذکر شده است.

نماینده خرم آباد بیان کرد: به هر حال نکاتی در این خصوص هست که حتماً مجلس باید به آن دقت کافی داشته باشد. اکنون مجلس در یک آزمون بزرگی است و باید ابهامات به کامل روشن شود.

نظر شما