شناسهٔ خبر: 101729 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بعد از پیشنهاد ۲۴ نماینده صورت گرفت؛

مجلس برای بررسی 'برجام'، کمیسیون ۱۵ نفره ویژه تشکیل داد

مجلس// نمایندگان مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه رسیدگی به موضوع توافقنامه هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ در مجلس موافقت کردند.

به گزارش «نماینده»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان با تقاضای جمعی از وکلای ملت برای تشکیل کمیسیون ویژه رسیدگی به موضوع توافقنامه جمهوری اسلامی با کشورهای ۱+۵ با عنوان بر جام با استناد به ماده ۴۴ آیین‌نامه داخلی مجلس موافقت کردند.

۱۵ تن از وکلای ملت در نامه‌ای به رئیس مجلس با استناد ماده ۴۴ آیین‌نامه داخلی مجلس که تصریح دارد در موارد مهم و استثنایی کمیسیون ویژه در مجلس تشکیل می‌شود، خواستار تشکیل یک کمیسیون ویژه برای رسیدگی به موضووع توافقنامه هسته‌ای ایران با ۱+۵ شدند.

بهارستان‌نشینان با ۱۳۶ رای موافق، ۳۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با تشکیل این کمیسیون ویژه موافقت کردند.

براساس نظر رئیس مجلس مقرر شد اعضای این کمیسیون در جلسات عادی صحن علنی مجلس با رای وکلای ملت انتخاب شوند.

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس طی سخنانی در توضیح این درخواست نمایندگان مجلس گفت: براساس قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران که در مجلس مورد تصویب قرار گرفت و براساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی مقرر شد نتیجه مذاکرات به مجلس ارائه شود.

وی افزود: از آنجا که در مسائل مهم و استثنایی کمیسیون ویژه تشکیل می‌شود و به این دلیل که متن برجام جزء مسائل مهم و استثنایی است، براساس ماده ۴۴ آیین‌نامه داخلی مجلس خواستار تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی موضوع هستیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این کمیسیون ویژه با عضویت ۱۵ نفر از همکاران که توسط صحن انتخاب می‌شوند، تشکیل خواهد شد و در حال حاضر ۱۵ نفر از وکلای نمایندگان مجلس نیز این درخواست را امضا کردند و از آنجا که این تعداد برای طرح این موضوع کافی بود، ما از دیگر نمایندگان امضا نگرفتیم.

امیرآبادی در ادامه گفت: از هیئت رئیسه خواهانیم تا کمیسیون ویژه برای بررسی متن برجام تشکیل شود تا به صورت کارشناسی و جدی توافقنامه ایران و ۱+۵ مورد بررسی قرار گیرد.

علی لاریجانی نیز پس از سخنان امیر‌آبادی گفت: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس برای تشکیل کمیسیون مخالف و موافقی صحبت نمی‌کند و در این جلسه تنها نفس تشکیل این کمیسیون به رای گذاشته می‌شود و اینکه اعضای کمیسیون چه کسانی باشند به جلسات بعد موکول می‌شوند.

به گزارش «نماینده»، اسامی پیشنهاد دهندگان این طرح عبارتند از: غلامعلی حداد عادل، احمد توکلی، محمد اسماعیل کوثری، مسعود پزشکیان، الیاس نادران، احمد سالک، علیرضا مرندی، ضرغام صادقی، رضا عبداللهی، سید مهدی هاشمی، علیرضا زاکانی، رضا آشتیانی عراقی، محمد مهدی زاهدی، مرتضی آقاتهرانی، محمدعلی پورمختار، نادر قاضی پور، جعفر قادری، محمد رضا تابش، عباس رجاییَ، غلامرضا مصباحی مقدم، محمد دهقان، حسین نجابت و علی اصغر زارعی، احمد امیر آبادی فراهانی

 

نظر شما