شناسهٔ خبر: 101585 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مجلس به وظیفه خود در قبال توافق وین عمل خواهد کرد

زارعی/2 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر باید نقاط ابهام توافق را شناسایی کرد، گفت: از جمله نقاطی که دارای ابهام است، بحث نظارت و بازرسی‌ها است، همچنین پذیرش اجرای پروتکل الحاقی با خطوط قرمز ما سازگاری ندارد.

به گزارش «نماینده» علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ اظهار داشت: آنچه در این توافق صورت گرفته مرحله بسیار مقدماتی است؛ ما در یک مذاکراتی قرار گرفتیم که فقط "توافق در حرف" ۲۲ ماه طول کشیده، لذا اجرا و عمل به توافقی که آن قدر طول کشیده، یقیناً بسیار زمان‌بر خواهد بود.

وی تأکید کرد: همچنین اینکه آیا آمریکایی‌ها و غربی‌ها در عمل این توافق را درست اجرا خواهند کرد یا بهانه‌گیری می‌کنند، برای ما جای تردید است، لذا این توافق یک مقدمه‌ای است که صورت گرفته و لازم است به تیم مذاکره‌کننده تشکر و خسته نباشید بگوییم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر باید نقاط ابهام توافق را شناسایی کرد، گفت: وظیفه مسئولان و نمایندگان مجلس این است که جاهایی را که ممکن است طرف‌های مقابل دبه دربیاورند یا تفسیرهای من‌درآوردی ارائه دهند که در عمل موجب شود، نتایج مدنظر حاصل نشود شناسایی کنند تا نقد کارشناسی صورت گیرد. این موضوع هم مستلزم زمان است و فکر می‌کنم ظرف حداقل یک ماه آینده این کار صورت گیرد.

زارعی با تصریح بر اینکه در اینجا مجلس باید وظیفه خود را ادا و کمک کند که در مقام عمل به توافق، کشور آسیب نبیند، به نقاط مبهم توافق‌نامه اشاره کرد و گفت: از جمله نقاطی که دارای ابهام است و به‌صورت کلی بیان شده و ممکن است دچار دردسر شویم، بحث نظارت و بازرسی‌هاست، لذا پذیرش اجرای پروتکل الحاقی با خطوط قرمز ما سازگاری ندارد و تصویب آن هم در مجلس باید با ملاحظه منافع ملی و مسائل امنیت ملی باشد.

*استکبارستیزی خط اسلام، امام و رهبری است و با قدرت ادامه پیدا می‌کند

نماینده مردم تهران در مجلس ابراز کرد: باید این نقاط ابهام را شناسایی کنیم و با دوستان‌مان در دولت مطرح و در فضای عمومی کشور تبیین کنیم و اجازه ندهیم این نقاط ابهام ما را با مشکل مواجه کند. راهبرد ما پس از لغو تحریم‌ها، باید این باشد که کشورهایی که در تحریم بیشترین فشار را به ما آوردند، برای حضور اقتصادی در پروژه‌های کشور آخرین کشورها در صف باشند و مدیران اجرایی نباید چنین اشتباهی را مرتکب شوند و راه را برای کشورهایی که ما را تحریم کردند، باز کنند.

وی با تأکید بر لزوم استکبارستیزی پس از توافق، تصریح کرد: جنگ بین حق و باطل به‌بلندای تاریخی بشر است و این تقابل همواره ادامه خواهد داشت؛ همیشه در طول تاریخ خودخواهی قلدرها سبب زحمت مردم عادی شده و امروز این مستکبرین سازمان یافته شدند و قدرت‌های نسبتاً قوی برای خود دارند و جزو اهداف انقلاب است که با اینها مقابله شود، لذا استکبارستیزی جزو آرمان‌های انقلاب است.

زارعی با بیان اینکه استکبارستیزی خط اسلام، امام و رهبری است و با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: همان‌طور که تلاش کردیم در این مذاکرات زیر بار زیاده‌خواهی‌ غرب و آمریکا نرویم، در حمایت از مستضعفین و مسلمانان و مقابله با زورگویان قاطع هستیم و مسلماً این اهداف ما در مغایرت با منافع رژیم صهیونیستی است.

نظر شما