شناسهٔ خبر: 101576 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

واکاوی توافق هسته ای و دیپلماسی عصایی در «پنجره»

پنجره شماره جدید هفته نامه پنجره در قالب ویژه نامه ای با موضوع توافق هسته ای وین منتشر شد.

به گزارش «نماینده» شماره حدید هفته ­نامه پنجره در قالب یک ویژه نامه ویژه نامه و با موضوع بررسی ابعاد و زوایای توافق هسته­ ای ۲۳ تیر منتشر شد.

علیرضا زاکانی در مقام مدیر مسئولی پنجره، در سرمقاله این شماره از پنجره عنوان کرده است که به اعتقاد وی باید فارغ از ذوق­زدگی­ ها و انتقادهای نادرست، به بررسی منصفانه توافق ۲۳ تیرماه پرداخت عنوان داشته که نباید با این توافق حس کرد که جبهه نبرد ما با دشمن تمام شده است: «ما با صدام در ۱۳۴۰ کيلومتر مرز در جنوب و غرب کشور مي‎جنگيديم و از خود دفاع مي‎کرديم که يک نقطه از آن اروندکنار و فاو بود که البته حساسيت بسيار بالايي براي ما و صدام داشت اما با وجود اهميتش، اين تنها يک نقطه از سرزمين ما بود و همه جبهه‎‎های جنگ در آن خلاصه و محدود نمی‌ شد. بی ‎شک موضوع نزاع در عرصه تهاجم به فن‎آوری هسته‎ای نيز بايد به کل محل نزاع و همه ابعاد تهاجم نگريست و اهميت فن‎آوری هسته‎ای را در آن فهم کرد و با صرف انرژی درخور و شايسته از دستاورد‎های آن صيانت کرد.»

در پرونده ویژه این شماره از پنجره گزارش­ های خبرنگاران اعزامی پنجره به وین، حواشی مذاکرات ۱۸ روزه را به تصویر کشیده است.

 فریدالدین حدادعادل هم طی یادداشتی با عنوان «برجام تیر» به بررسی توافق هسته­ای ایران با ۱+۵ پرداخته است.

 هم­چنین میزگردی با حضور فواد ايزدی و سيد ياسر جبرائيلی، جهت تنقیح هرچه بیشتر بندهای توافق ۲۳ تیر برگزار شده و در کنار آن گفت­وگوهایی با محمدحسن آصفری عضو کميسيون امنيت ملی، رضا ميرابيان کارشناس وزارت خارجه، مهدی مطهرنيا، گرت پورتر، فلينت لورت عضو سابق سازمان سيا، کلسی داون پرت مدير انجمن منع گسترش تسليحاتی آمريکا، هوشنگ اميراحمدی استاد دانشگاه ايالتی نيوجرسي و مدير مرکز مطالعات خاورميانه اين دانشگاه، خسرو معتضد، يحيی آل­اسحاق و حجت ­الله عبدالملکی استاد اقتصاد امام (ع) انجام شده است.

پنجره در این شماره از خود همچنین در قالب میزگردی به بررسی  ابعاد پذیرش قطعنامه ۵۹۸ پرداخته است که در آن جعفر جهروتي­زاده و محمد فلکي از فرماندهان زمان جنگ، علي رحماني از رزمندگان دفاع مقدس، محمدحسين مشايخي از معاونين نخست­وزيري در زمان جنگ و کامران غضنفری از پژوهش­گران دفاع مقدس و صاحب کتاب «راز قطعنامه»، به بیان خاطرات و حواشی پذیرش قطعنامه پرداخته­ اند.

استعفای دسته جمعی نمایندگان استان فارس و در اعتراض به انتخاب استاندار جدید این استان، پیگری ماجرای گم شدن دکل حفاری نفت، سرنوشت پول­ های بلوکه شده ایران نیز از دیگر موضوعات بررسی شده در این شماره از پنجره است.

هفته­ نامه پنجره به سردبیری سیدمرتضی فاطمی، این هفته به صورت ویژه ­نامه و در ۱۴۸ صفحه، روز دوشنبه روی کیوسک مطبوعات قرار گرفت و برای همین استثنائا برای این شماره با قیمت ۸۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

نظر شما